..

Tuesday, October 02, 2007

Permasalahan Demokrasi Negara: Teka Teki dan Pilihanraya


Sesetengah suara daripada partai pembangkang se-malaysia meneka dalam kesamaran tentang ramalan tarikh pilihanraya ke-12 Malaysia adalah pada Mac 2008.

mmmm....kah kah kah..

Kesian sungguh... Boleh jadi ia betul. dan boleh jadi ia tidak. Apa-apapun aku tidak berani mengatakan samada ia benar atau salah kerna ia bukan sesuatu yang mudah diduga dan sementelahan itu, aku pun bukan seorang ahlil-Nujum.

Aku cuma menulis dengan menggunakan kuasa-logik dalil el-aqli aku sahaja. Pada aku, apa-apapun pilihanraya dibuat adalah berdasarkan pungutan-suara yang dibuat di kawasan-kawasan kampung, kawasan2 luar bandar baik di Semenanjung, mahupun Sabah dan Sarawak baik secara terbuka mahupun rahsia.

Selagi pungutan suara secara rahsia yang dijalankan oleh orang-orang Kementerian dan Jabatan Penerangan, polis2 SB, pakar2 mathematician/pakar statistik Negara yang pro-Kerajaan, Petugas-petugas Khas penyokong-Kerajaan, dan juga junta-junta unit gempur Ammeno (Umno), masih gagal memperoleh jumlah undian yang memihak kepada kerajaan, maka selagi itulah Pilihanraya pasti tidak akan diumumkan. Jika diumumkan juga, maka pihak kerajaan maknanya sudahpun tiada pilihan dan terpaksa berhadapan dengan risiko 50 - 50. Pejam mata...dan buat keputusan!!!


Buat masa ini, pihak partai yang memerintah sedang sibuk merangka pelan kontingensi, dan strategi untuk memenangi hati rakyat. Berbagai bentuk dan jenis gula-gula diberikan kepada kita semua agar sedap dikunyah sehingga pilihanraya diumumkan dan seterusnya dilaksanakan.

Walaubagaimananapun kali ini gula-gula itu ada sa-dikit pahit. Kejap manis. Kejap pahit. Kejap manis. kejap pahit.

Maksudku walaupun kenaikan gaji kakitangan awam diluluskan mahupun yuran-yuran persekolahan budak2 dimansuhkan tetapi kenaikan-kenaikan barangan-barangan lazim dapur secara tidak diduga naik mendadak sudah tentu menimbulkan kesan yang negatif pada bakal si-pengundi.

Tak tahulah bagaimana kerajaan akan cuma memulihkan situasi seperti ini nanti. dan yang paling buruknya adalah ura-ura kenaikan bahan-bakar iaitu gas-dapur dan kenaikan tol pada tahun hadapan yang mungkin tidak dapat dielakkan lagi.


Nampaknya kali ini kerajaan kita (yang pro kepada bangsa-cina dalam sesetengah aspek) terpaksa bermain teka-teki lagi.

Pada pendapat aku, penetapan tarikh pilihanraya di Malaysia ini boleh diumpamakan sebagai penetapan tarikh peperiksaan bagi seseorang guru, dalam sesebuah kelas yang mempunyai sa-orang murid yang telah dipilih-kasih sehingga murid2 yang lain menjadi cemburu dan berasa tidak senang hati.


Selagi murid-kesayangan tersebut tidak bersedia dalam matapelajaran yang diajar oleh guru tadi, maka selagi itulah tarikh ujian akan ditunda sehingga murid tersebut mahir dalam matapelajaran tadi. Itupun setelah tips dan trick diberi secara rahsia kepada murid kesayangan tadi semoga murid tersebut mendapat kelebihan berbanding dengan para pelajar lain.


he..he..he..

nota: elhakim, tak baik menuduh. berdosa!!! tak ada bukti!!! elhakim: Ya ker berdosa? tak perlah... biar aku berdosa. tidak mengapa itu.

Labels: , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tuan ElHakim,

bak kata pepatah inggeris lama "errr... it is just a matter of time".

11:29 PM  
Blogger Mak Su said...

manis pahit manis pahit... lelama kang takut pahit ajork

1:09 AM  
Blogger Elhakim said...

tukaunama,

jangan sebut benda2 macam tu nanti dia datang. masa cuti pun dia suruh datang. maksud aku masa eidilfitri.


maksu..
pahit tu ubat.

kah.kah.kah..

tak dapek pak cik nak nolong haa...

1:26 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker