..

Friday, September 28, 2007

Permasalahan Psikologi: Antara Mentaliti, Minda dan Pengamal-Korupsi




Di saat kelaparan dan kehausan yang tidak seberapa dan tidak mencabar ini, aku ingin merungkai persoalan mengapa manusia mengamalkan korupsi, penyelewangan dan rasuah.

korupsi sebenarnya hasil daripada gabungan kelima-lima entiti seperti di bawah

1. kekurangan latarbelakang ke-igamaan,
2. kekurangan Tahap pendidikan dan kesedaran sivik
3. Pergaulan sosial yang tidak sinkroni
4. Masalah psikologi
5. Permasalahan Ekonomi dan desakan hidup

Jika kelima-lima itu bercantum, maka yang terhasil adalah berpunca daripada minda manusia atau dengan perkataan yang lebih sedap lagi adalah "mentality"

he...he...he...

Mentaliti yang menghasilkan masalah-masalah yang disebutkan seperti di atas adalah berpunca daripada minda yang mempunyai masalah gangguan saraf yang dipanggil masalah neuron-otak. Otak yang mempunyai masalah tersebut sebenarnya kurang menghasilkan sel-sel otak yang berupa jirim-jirim putih yang membawa oksigen ke dalam otak. Akibatnya otak tersebut menjadi bebal-berfikir dan lesu daripada idea2 dan pendapat2 yang bernas. Justeru dan akibatnya, suatu pemikiran yang kurang-cerdik, dangkal dan amat-tidak-kreatif terhasil. Yang ada hanyalah perawakan yang garang, tegas dan menunjukkan kuasa semata2 sahaja yang ada tanpa kewujudan penyelesaian yang mujarab dan kreatif.



Dengan wujudnya pemikiran-yang-tidak kreatif tersebut, pemilik otak tersebut terus-terusan terhalang daripada berfikir bagaimana untuk mempertingkatkan kualiti, taraf-hidup dan jati-diri masing-masing melalui saluran yang valid dan sah. Sebaliknya mereka lebih asyik menumpukan bagaimana untuk memperoleh wang/pangkat dan kesenangan hidup dengan mudah tanpa memikirkan implikasi dan impak kepada agama, masyarakat dan negara. Tidak kira, sama ada mereka jadi anjing sekalipun mereka tetap sanggup, asalkan mereka menerima imbuhan dan habuan baik dari segi material mahupun dari segi logical. Sesungguhnya manusia-manusia ini adalah tergolong dalam golongan mereka yang mempunyai jawatan-jawatan yang agak tinggi dalam sesuatu jabatan.

================

Seseorang yang mempunyai pangkat-darjah kebesaran yang salah satunya adalah seperti berikut (Namanya dan gelarannya dirahsiakan)
1. dato',
2. Dato'-Seri mahupun
3. Tan-Sri

pernah mencabar pihak media/wartawan supaya jika beliau benar-benar disabitkan dengan rasuah, sila kemukakan bukti-bukti termasuk harta kekayaan yang beliau (yg disyaki) ada.


he...he..he..

Sebab itulah aku sering menggelar orang yang berpangkat memakan rasuah adalah golongan mereka yang-bebal.

he..he..he..

Mereka (si-bebal) itu sebenarnya tidak tahu bahawa rasuah pada asasnya adalah datang dalam dua bentuk. Iaitu
1. Rasuah-senang-nampak. iaitu rasuah dalam bentuk harta-kekayaan wang ringgit/material
2. Rasuah-susah-nampak

Contoh rasuah-susah-nampak adalah seperti berikut:
a. rasuah seks
b. rasuah penyambungan kontrak
c. rasuah kenaikan pangkat
d. rasuah jaminan-kehormatan dan kedudukan yang tinggi dalam masyarakat
e. pelbagai-kemudahan, kesenangan itu dan ini. contohnya, kemudahan/kelebihan dalam mendapatkan sesuatu keperluan (miscellaneous) yg jarang2 ada pada orang lain.

dan sememangnya rasuah-yang-kurang-nampak ini terdapat sebahagiannya amatlah payah dan mustahil untuk dibuktikan kerana terdapat pemuafakatan dan kerjasama dalam semua pihak yang terlibat (pihak yang mengamalkan korupsi).

he..he...he..

Begitulah senangnya golongan2 bebal dan si-pemakan rasuah memperbodoh-bodohkan orang-ramai. he..he.he.. dan yang aku peliknya bangsa yang senang untuk diperbodoh-bodohkan adalah bangsa kita elmelayu. Persoalannya adakah jirim putih yang membawa oksigen ke dalam otak elmelayu agak kurang berbanding dengan jirim-putih bangsa pembina tamaddun seperti orang2 Eropah, dan Timur Tengah ? Itulah yang menjadi kekeliruan dan persoalan sekarang ini.

Jika memang kurang, maka aku anggap ia adalah sebahagian daripada takdir.... nak buat macam mana.... dah ditakdirkan bangsa kita se-demikian rupa...

sob...sob..sob..
isk..isk..isk

===============


gambar el-hias 1: Otak manusia normal berkeadaan seperti ini. Terdapat banyak bilik-bilik, lok-lok, kekili yang dipanggil "geliga"



gambar el-hias 2: Gambaran rupa-bentuk struktur otak bangsa kita terutama para pemimpin kita yang mengamalkan korupsi termasuk semua unit jawatan yang bergelar "Ketua" pada unit-beruniform. OOOO TAK ngaku yer??? serious nak muntah bila tengok gambar ni.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker