..

Wednesday, February 13, 2008

Persoalan Kerajaan Malaysia: Ikhlaskah Kerajaan Kita ?


Elhias: Bangunan LTAT tersergam indah di Kuala Lumpur

Sumber Rujukan: Najib umum dividen LTAT 16 peratus

he..he..

entahlah. Sebenarnya aku tak suka kalau orang lain mengatakan aku tidak patriotik. atau pembelot bangsa mahupun negara. atau seseorang yang dengki mahupun iri-hati.

Bagiku dividen 16% ke atas LTAT dan 7% ke atas pencarum simpanan Lembaga Tabung Haji bukanlah sesuatu yang sa-dikit. Malah banyak jua.

Fenomena ini amatlah jelas semasa demam pilihanraya, harta (yang dikatakan harta-kerajaan) semuanya dilimpahkan ke atas rakyat, demi kesenangan dan kesejahteraan rakyat hakiki (kononnya) dan kebanyakan rakyat-Melayu sebenarnya buta dan gagal menghidu taktik-kotor parti pemerintah.

he..he..

Nampak sangat suatu 'trick' tentang dividen 16% ke atas pencarum LTAT. Sebenarnya apalah sangat jasa kerajaan ke atas pencarum tersebut, kerana keseluruhan bilangan anggota tentera di Malaysia yang diwajibkan mencarum di bawah skim itu berapa kerat sangat. Lagipun gaji anggota tentera Malaysia adalah MAHA-SECIPUT. Maka berapalah sangat (anggota yang bukan-pegawai) mencarum di dalam LTAT tersebut jika nak dibandingkan dengan mereka yang mencarum di bawah KWSP.

Sebenarnya 16, 17, 18 peratus itu hanyalah figure sahaja. Dan tidak mustahil, figure tersebut boleh ditarik balik pada bila2 masa sahaja apabila kerajaan menang besar dalam pilihanraya nanti secara TIDAK-DIRECT atau TIDAK-LANGSUNG melalui kenaikan harga petrol, tol, barangan dll lagi.

Yang aku nampak, he.he..he.. seoalah2 suatu bujukan desperado kerajaan terhadap individu tentera supaya tiada perlu mengundi untuk pilihanraya kali ini, dan sebaliknya hak individu tentera terbabit akan diberi kepada sokongan kerajaan melalui undi pos.

Maknanya di sini, jika terdapat 130 ribu orang anggota tentera maka, 130 ribu orang itulah yang bakal menjadi pengundi-POS yang mana kesemua sekali secara otomatik menyokong parti pemerintah.

Maaf jika aku tersilap, kerana aku terlalu mudah untuk melakukan serkap jarang, sebab bagiku ia seolah-olah suatu permainan dan juga suatu hobi bagi seseorang yang berfikiran negatif spt aku ini. he.he.he.. Sesungguhnya aku ada hak untuk itu.

dan lagi satu...

Apalah kiranya jika 16% tersebut dibuka untuk pencarum seperti aku dan juga kalian semua yang rata-rata adalah kakitangan Awam yang tersohor...
Buka semula suatu skim baru dalam Bank-Rakyat (atau institusi yang seumpamanya itu) utk membolehkan kami semua menerima faedah 16% peratus dengan format terbaru iaitu caruman tanpa-had yang mana suatu skim terdahulu diketahui telahpun ditutup buat selama-lamanya....

ada berani ? ada ikhlas ?
ada mampu ? <----- he..he..he.

Labels: , , , ,

6 Comments:

Blogger azeel said...

tak sia-sia aku ada caruman dalam LTAT.

syukur alhamdulillah.

9:46 PM  
Blogger azeel said...

ehh ... tambah sikit, bolehkan tuan rumah?

masa aku dalam perkhidmatan dulu, gajiku cukup kecil. nak dibandingkan dengan kakitangan kerajaan yang lain pun kami paling kurang. inikan kemudahan-kemudahan lain yang tidak semewah kakitangan kementerian lain.

tahun lepas, anggota-anggota tentera menerima kenaikan gaji yang tinggi, sehingga 40%. sesuatu yang kelihatan 'ganjil' oleh kami, yang berkhidmat lebih 10 tahun terdahulu dan sudah meninggalkan perkhidmatan.

alhamdulillah, tahun ini, bekas-bekas tentera yang sudah bersara pula mendapat ganjaran setimpal dengan rakan-rakan yang masih meneruskan perkhidmatan. walaupun kami ini sebenarnya sudah tiada apa-apa kaitan lagi dengan perkhidmatan yang lama kami tinggalkan.

~ bekas tentera 1986 - 1997

9:56 PM  
Blogger rastom said...

Main game Red Alert atau Warcraft, baru nampak politik upah khidmat tentera secara realistik..hehehe dalam main game pun ada tersirat benda benda yang di buat dalam kehidupan sebenar.

6:04 AM  
Blogger Unknown said...

hari ini baru sy tau blog ini trermasuk dalam senarai blog yg diragui isi kandungannya. awat jadi lagu tu? sy ingatkan ada gambau yg tak elok di sini tadi. takut nak masuk. hati2 dalam melayari hidup :)

4:42 PM  
Blogger Mak Su said...

aktiviti memancing

2:20 AM  
Blogger Taichee~@! said...

Apa sudah jadi dgn blog kau? Sudah ada org menghantar alarm yg pengisian blog kamu ini merbahaya...wahahaha....

Elhakim,
aku mahu tanya kau. Aku harap kau bukan golongan chimpanzee..aku sudah punberblog pasal itu. Sila la lawat dan koem la mengikut nafsu serakah kamu!

8:14 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker