..

Tuesday, January 22, 2008

Permasalahan Bolasepak: Melayu Tiada Harapan Untuk Itu



elhias 0: Bangkali Sultan di atas tersilap mengangkat jari. Jari yang tengah(middled-finger). Itulah sebenar yang dimaksudkan. (he..he.he.)

Hari ini cuti Thaipusam. Tiada perlu aku mengucapkan apa2 untuk itu.

Menjawab mengenai pengesyoran Tuan El-Moderator tentang Memantapkan sukan bolasepak Negara dengan membersihkan segala bentuk rasuah, dan pertukaran pihak pengurusan pasukan yang mempunyai agenda politikingnya sendiri bagiku adalah suatu perbuatan sia-sia.

Bangsa Melayu dengan kapisiti sepertimana yang kita lihat sekarang tiada mempunyai NASIB untuk sukan fizikal itu.

Jika ditakdirkan pasukan bolasepak kita diuruskan oleh manusia-manusia bersih yang datangnya dari langit pun hasilnya tetap seperti itu. Malang yang tetap malang untuk pasukan kita. Bangsa kita dijadikan tuhan bukannya untuk tujuan seperti itu.

Jika tahap displin pasukan kita tinggi dan utuh setinggi manapun, hasilnya pun tiada boleh pergi jauh. Jika nasib baik, kita hanya dapat menjuarai bahagian Asia-Tenggara sahaja. Itupun bernasib baik. Sedangkan kita tahu, bahawa nasib selalunya tidak menyebelahi kita jika kita berjuang di pihak antarabangsa.

Semalam selepas aku tertidur semasa aku memakan maggi-goreng di gerai makcik simpang, aku mendapat suatu petunjuk dari mimpiku berkisar tentang bolasepak juga.

Petunjuk itu telah mengatakan bahawa bangsa yang mempunyai sinar harapan yang cerah dan mempunyai nasib yang cemerlang dalam persada bolasepak dunia adalah bangsa yang mempunyai rekod yang baik bagi kedua-dua jenis sukan di bawah

1. Bangsa yg mempunyai Rekod dunia yang baik dalam sukan Tinju
2. Bangsa yg memiliki Rekod dunia yang baik dalam sukan Gusti

Aku mendapat ilham dari tidurku bahawa bangsa kita lemah dalam serba serbi terutama sukan-bolasepak kerna berpunca daripada
1. saiz/ isipadu paru-paru yang kecil relatif to others kerna bersaiz badan/fizikal yg kecil
2. ketumpatan jisim tulang-belulang yang kurang tumpat berbanding dgn bangsa2 gagah/dominan yg lain

Gambarajah Rekaan Saintifik secara schematics
=================================



Elhias 1: Ketumpatan sel/jisim tulang-belulang bangsa yang cemerlang dalam sukan. Sel-sel tulang mereka amat rapat, tumpat, dan mampat. Menunjukkan tulang yang kuat dan mantap


elhias 2: Ketumpatan jirim/sel tulang-belulang bangsa Melayu. Penjarakkan sel-sel yang luas menunjukkan tulang yang rapuh, kadar kecepatan semput, dan kadar penuaan yang tinggi di kalangan bangsa Melayu. Oleh itu tidak sesuai untuk segala jenis sukan.

Jangan pula kita perasan dan terpedaya dengan mengatakan bahawa pasukan bolasepak kita agak unggul pada tahun 1970an dan hampir ke pusingan akhir sukan Olimpik di Moskva kerna mempunyai semangat juang yang tinggi dan bersih seperti zaman Mokhtar Dahari, Hassan Sani dan V. Arumugam, Santokh Singh. Kita semua tertipu. Pada masa itu sebenarnya kita mempunyai sedikit kelebihan berbanding dengan negara lain iaitu

1. Ekonomi yang agak mantap selepas era Tun-Razak berbanding dengan negara ke-3 yang lain
2. Banyak lagi negara di Asia yang masih baru dan masih belum 'expose' dengan sukan bolasepak ini. Oleh itu, sudah tentu mereka dengan mudah, dibuli oleh pasukan negara kita. Ini termasuk pasukan Korea-Selatan, Arab-Saudi, Kuwait, UAE, China dan Jepun. (semua dibuli oleh Malaysia pada masa itu)
3. Terdapat bangsa yang selain daripada bangsa Melayu dengan jumlah yang agak 'banyak'. Contohnya bangsa sikh, India dan Cina untuk menjadi tonggak utama kesebelasan pasukan bolasepak negara kita.

Soalan: Apakah Tiada Jalan Keluar Untuk kemelut ini ?
Jawapan: TiAda
Soalan: kenapa ?
Jawapan: Sudah Takdir. Takdir jua tiada memberi inisiatif untuk bangsa Melayu mengubah pemakanan dan sikap mereka.

Labels: , ,

3 Comments:

Blogger Mak Su said...

alamakkk, letih ler tang takdir tu

8:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

he.he. elmaksu..
aku jer yang kata. tuhan tak kata.

8:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

takdir apenye azizul hasni awang tu

3:34 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker