..

Wednesday, January 16, 2008

Persoalan Dunia: Wajarkah Menyerang Iran?





Sudah puas aku tunggu2 apakah kesudahan episod pertelagahan antara Iran dan US dalam perkembangan ketenteraan mereka di Timur Tengah.

Bermula dengan kecaman tentera US terhadap IRAN yang mengatakan terdapat pengawal pantai Iran yang bertindak untuk mengebom kapal laut mereka.

Sehingga sekarang permasalahan tentang pertuduhan demi pertuduhan tentera US terhadap aktiviti2 melatih pejuang2 Iraq oleh tentera Iran masih lagi terjadi.

persaluran wang dan senjata dari Iran ke Iraq, yang itulah yang menjadi tandatanya bagiku. Sudah semestinya tentera US mempunyai satelit untuk memantau aktiviti2 tersebut tetapi satelit itu nampaknya kurang berfungsi dlm memberi gambaran yang sebenar.

Jika ada sudah tentu gambar aktiviti2 itu akan diletakkan di dada2 akhbar resmi US.

Mungkin ia hanya helah, untuk US mengumpul mata dan point sebelum mereka bertindak ke atas Iran sepertimana yang terjadi ke atas Iraq dahulu.

Bagi aku pula,

Permasalahan US kali ini agak payah kerana Iran adalah negara yang kurang mempunyai musuh luaran. Jika adapun, Israel. Itupun Israel sedang dikekang pergerakannya oleh militan Hezbollah.

Musuh dalaman Iran juga agak kurang. Pemberontakan puak Kurdish-iran dan puak penentang dalaman pun seolah-olah tidak berfungsi dengan baiknya.

Kali ini advantage bagi Iran kerana mempunyai masa untuk membangunkan ketentaraan mereka. Rakyat mereka juga jauh lebih ramai daripada Iraq di samping kedudukan strategik dan mempunyai geografi yang luas.


Walaubagaimanapun hari-hari sebelum tentera US melakukan serangan ke atas Iran MUNGKIN BOLEH dikira bermula pada hari ini. (itupun jika ada peluang terjadi)

1. Headline 1

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Mak Su said...

u.s tu macam gelabah tak tentu hala pemikiran masih taraf nomad

11:29 PM  
Blogger azeel said...

setiap presiden perlukan peperangan untuk meletakkan dirinya dalam sejarah.

tiada calun lain selain iran. koorea utara mungkin saingan terdekat.

tuan syeikh, aku rasa amerika itu sentiasa berperang dingin sama kanada... bilaa mahu digempur negara jirannya ... alangkah bagus jika empayar amerika itu semakin besar?

4:08 AM  
Blogger azeel said...

waduh .....!!!

aku terlupa, kanada itu tidak ada telaga minyak.

jika ada minyak, bukan sekadar dapat melunas modal hasil peperangan, dan juga keuntungan menjualnya....

alamak, aku terlupa lagi ....!!!

malaysia juga ada minyak .... gawat ni!!! pasti menarik perhatian bapak presiden amerika ...

4:11 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker