..

Wednesday, January 09, 2008

Persoalan Perkataan Subsidi : Kerajaan terlalu obses dan gemar menggunakannya secara excessively?




he..he.

maaf berkali2 dipinta.

Aku menulis melalui gerak hati dan takdir ilahi. Ilham datang dari alam ghaib. Yang aku tiada tahu siapa pengutusnya.

tiadalah gemar menulis terlalu beralas. macam lakonan saja.

istilah yang dibenci adalah pijak semut tak mati. Sudah takdir mana2 semut dipijak semua mati. Yang tiada dipijak dengan betul sebab itulah tak mati.


he..he...

semasa ini dalam ruangan akhbar2 media-utama tak kira TV, radio seringkali terdengar satu perkataan favorite. Iaitu

"subsidi"

kadang2 rasa perkataan itu tiadalah perlu diulang banyak kali. Kadang2 timbul rasa meluat dan benci di hati.

===============Tentang Wanita ================

Analoginya begini.

Ada satu jenis kaum lelaki yang dianugerahi oleh Allah SWT satu sifat mulia iaitu rendah diri dan berwibawa. Mempunyai rupa, kereta, pangkat, gaji dan rumah besar.

Lelaki tersebut pendiam tetapi peramah dan tulus ikhlas.

Seorang wanita ter-perasan cantik (kes sensitif ) menggoda lelaki tersebut dan tidak habis-habis memperagakan kesemua fesyen pakaian, kecantikan, alat-mekap, kasut dan semua senjata sulit wanita tersebut habis dipaparkan untuk santapan lelaki itu.




"cantik tak saya ni Mr. Hans ? "
"lawa tak saya ni ? Mr Hans?"
"anggun tak I ni Hans? "
"hari ni saya pakai esteeee lauderrrrrrr Hans "
"brand i pakai semua mehol-mehol. an evenin in Paris"

siang malam.
siang malam.
siang malam.

perkataan yang sama dicurahkan. tiada lain.
kes-menunjuk-nunjuk show-off jua adanya.

Apa terjadi akhirnya ?

Lelaki ikhlas, berkualiti tinggi dan berwibawa selalunya akan reject-terus wanita begini. Rupa2nya wanita begini terlalu banyak kekurangan.

Lelaki yang berwibawa selalu berfikir bahawa wanita yang suka menonjolkan kecantikan mereka sebenarnya cuba sedaya-upaya menutupi keburukan mereka.

Lelaki yang jahat, akan terus ngapp! saja wanita itu.

he..he...he..

===================

Tiadalah aku mahu samakan anologi di atas itu dengan sesiapa. Ia hanya perumpamaan sejagat.
Tetapi kes naik meluat itu adalah realiti sebenarnya.

Sila baca artikel Utusan Malaysia di bawah


README OK? <-----CLICK SAYA



Kemudian, sila find perkataan "subsidi" dalam halaman dan artikel tersebut.
Gunakan khidmat pelayar-kesayangan anda.

Coba Fikirkan baik2. Adakah perlu perkataan tempelan 'subsidi' diulang cetak byk kali setiap kali pada sesetengah perkataan sebelumnya? Fikir...fikir.. tengok baik2.


Ada berapakah ke-semuanya ?

he..he..

sebenarnya begini.
Maksud artikel itu telahpun difahami iaitu

minyak masak ini adalah subsidi dari kerajaan
petrol ini adalah subsidi dari kerajaan
itu ini adalah subsidi dari kerajaan

artikel itu sebenarnya tiadalah apa sangat. Cuma hendak dihighlightkan perkataan subsidi dan kerajaan sahaja.

* Padahal segala subsidi tersebut adalah datangnya daripada wang rakyat juga melalui cukai tinggi kerajaan ke atas rakyat. Sedikitpun tidak dinyatakan dalam akhbar2 mahupun TV.

errr... he..he.. cuma teringat jer..

tokoh2 Islam selalu berkata...

Pertolongan berlandaskan keikhlasan selalunya tiada diketahui oleh mereka yang disekeliling.
(Selalunya laaa.....)
Amaran Keras:
Adalah menjadi hak mana2 parti yg berkempen untuk mempromosikan kehebatan dan kelebihan masing2. Termasuk Jasa dan Bakti mereka pada rakyat. Rakyat pula mempunyai hak untuk menilai melalui fikrah masing-masing.

Artikel yang tidak seberapa ini adalah lantunan dan hasil-impak kerja-keras- jentera kempen parti-yang memerintah jualah adanya.

Labels: ,

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam elhakim. may ALLAH S.W.T. crown us with the best of iman, health, wealth and piece of mind in the Maal Hijrah 1429H. Amin.

12:13 AM  
Blogger rastom said...

el satnam vaheguru-ji el hakim,
satsri akal ji! mengikut nasihat guru nanak, yang memberi subsidi itu laksana sang Devasthanam yang punyai sarwajagat. Ada persamaan dengan yang memberi subsidi itu dan ini di sini?

7:04 AM  
Blogger Elhakim said...

el-nadia yg dihurmati.
May Allah bless u always. tq.


Tetuan Elrastom fil-dunya kedahi el-barakbah tokoh maal hijrah al-syed-albukhary.

yg ni subsidi pelik. sendri keluar, sendri subsidi.

kalau betul2 mau tolong, kasi murah lagi la... RM5 - 5 kilo. baru efektif kalu.

kalau betul subsidi,
kasi free saja la.

he.he.he.

4:16 PM  
Blogger Mak Su said...

banganglah dorang tu, naik menyampahhhhh

10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam encik elhakim,

ni asyik hentam gomen ni, turun padang masa kempen praya tak?

10:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam el-dina yg dihormati.

he..he.

tiadalah aku berkempen.

aku hanya pengundi pasif sahaja.

Suka aku mencatatkan sesuatu dalam buku catitan blog ini.

suka juga aku berkongsi sesuatu dalam buku catitan blog ini kepada yg ter-sudi.

he.he..

tiadalah layak aku berpolitik.

Hanya lihat dan nyatakan ketiadakpuasan hati dari jauh sahaja.

5:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

ehemmm....sayanglah. idea dah ada... gunakan lah masa kempen. baru berkesan pada masyarakat.

tapi takpe. nanti saya gunakan idea awak ya mana2 yg boleh digunapakai.boleh kan? saya nak join kempen nih...tgu lampu hijau saja.

6:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

eldina,

persilakan.

aku rasa kau mmg jauh berwibawa.
aku tidak.

7:16 PM  
Blogger azeel said...

betul ke tuan syeikh, cuma switzerland saja yang tidak mengenakan cukai kepada rakyatnya?

cukai, subsidi ..kemudian menjadi cukai semula ...

p/s: bertahun aku tidak perlu membayar cukai. mulai tahun ini aku menjadi layak ...hihihihi (masih lagi ketawa ni ... )

3:51 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker