..

Monday, December 24, 2007

Pertikaian Elhakim: Suatu Renungan Abadi Bhg (2)


elhias: Yang dimuntahkan oleh singa itu bukannya air. Tetapi darah bangsa Melayu-singapura . Cina singapura telah gunakan teknologi terkini artificial coloring yang menyebabkan darah merah dilihat sebagai warna air. Hanya mereka (Melayu-Singapura) yang buta hati saja dan buta fikiran saja yg tak nampak. (he..he...he..)


he...he..he..

Pada entri aku yang lepas, aku telah mengesyorkan bahawa bukanlah suatu langkah yang bijak untuk memilih calon pemimpin Melayu yang berkahwin dengan wanita yang asalnya bukan Islam yang berlainan bangsa. Aku rasakan bahawa itu adalah benar kerana tidak banyak contoh pemimpin yang cemerlang yang dapat diteladani daripada 'sifat' "perkahwinan campuran ala-terbitan" tersebut.

Rata-rata aku lihat lelaki Melayu ini sebenarnya sangat lemah dengan bangsa selain daripada mereka terutama dengan wanita. Dikhuatiri mereka akan jadi terlebih 'gentleman', dan terlalu menjaga perasaan bangsa lain sehingga tuntutan di sebelah isteri yang bukan-bukan pun mereka akan kabulkan. Lebih baik kita mengambil langkah berhati2. Beringat-ingat sebelum kena.

Jangan jadi seperti dahulu, di Singapura contohnya, bangsa cina tersangat sibuk mengumpul harta dan memperkukuhkan kedudukan. Manakalah bangsa Melayu-Singapura pula tersangat sibuk menggadaikan maruah, hak dan kedudukan mereka.

Sekalipun Melayu-Singapura tidak sadar akan hal ini semua dan masih mendabik dada sambil terperasan bahawa mereka adalah kaum Melayu yang moden dan bersih, tetapi bangsa Melayu yang berada di Malaysia dan Brunei mensifatkan mereka tidak ubah dan tidak lebih hanyalah sebagai pencacai , kuli-hina kepada bangsa cina. Hal ini memang mempunyai keserupaan dan persamaan dengan bangsa negro/nigga/nigger kulit hitam di Amerika Syarikat dan Eropah yang masih terpinggir.

Dari segi saintifik dan ilmiah, memanglah tiada pembuktian yang boleh dikaitkan dengan kaum Melayu semakin lemah akibat menyokong pemimpin yang mengamalkan perkahwinan campur ala-terbitan ini. Tapi teori ini sebenarnya adalah hasil daripada ciptaan aku sendiri. Sesungguhnya aku tiada memerlukan pembuktian yang kukuh untuk mengesahkan teori-meori aku ini. Cukuplah dengan pengamatan aku yang cuma bersederhana dalam setiap segi. Lagipun ia bukanlah seseuatu yang wajib dipercayai. Terpulanglah kepada ibu2 dan bapak2 semua. Sedangkan tiada paksaan untuk memeluk agama Islam inikan pula untuk mempercayai teori-meori ciptaan aku. he.he.he..

Semasa aku termenung, kadang2 aku terfikir tentang Melayu Singapura. Sa-hingga kini aku lihat mereka sangat berpuas-hati dan amat bersyukur sekali mendapat pemerintah kaum yang selain daripada mereka ini.

Di sini Ingin aku buat sa-dikit perbandingan antara kaum Melayu dan kaum2 lain di Singapura dan di Malaysia.

Di Malaysia, yang mana pemerintahannya adalah terdiri daripada majoriti orang Melayu, kaum-kaum minoriti yang lain, jika terasa hak mereka tergugat (walaupun sa-dikit), dengan segera mereka akan adakan bantahan. Tiadalah perlu difikir jauh. Cukuplah setakat kenaikan tol di Cheras pada sa-dikit masa dahulu, dengan segera bangsa Cina dengan perwakilannya akan turun-padang dan mengadakan siri-siri demonstrasi dan bantahan.

Begitu juga dengan kisah khinzir di Melaka, di mana beberapa siri bantahan oleh bangsa Cina yang mana bangsa Melayu terpaksa akur dengan kehendak mereka. Juga dengan tuntutan Hindraf, di mana sesetengah tuntutan itu kelihatan kurang wajar dan terlalu 'kekelingan'. Apapun begitu, yang pentingnya bangsa-bangsa itu 'sangat-berani' menonjolkan ketidakpuasan hati mereka walaupun mereka adalah golongan minoriti.

Di Singapura lain pula halnya. Tiada kedengaran sa-dikit pun bangsa minoriti Melayu membantah jika hak mereka diambil. Hendak beribadatpun tidak seselesa seperti dahulu. Begitu juga hak kekuasaan semakin tenggelam dek arus kemodenan di bawah telunjuk pemerintahan bangsa asing. Nampaknya rata-rata bangsa Melayu-singapura itu masih tidur, tidak sadar walaupun tenaga kudrat mereka digunakan sepenuhnya oleh bangsa cina seperti kerbau di sawah.

Yang aku dapati, dengan kembang-hidung (bulu hidung yg mempunyai tahi hidung tersangkut, sempelat di situ agak jelas kelihatan) mereka berbangga menjadi rakyat Singapura sambil melaung-laungkan Singapura maju! Singapura maju dan Singapura selalu dibanjiri oleh artis dari luar negara.

Bagi aku, senang saja. Singapura memang maju dari segi materialis yang rata-ratanya dibangunkan oleh bangsa asing. Tetapi otak dan mentaliti bangsa Melayu-Singapura untuk memertabatkan bangsa sendiri di situ semakin jauh terke-belakang dan hanya sa-dikit kemajuan diperoleh.

Ke-pondan-ism dan ke-dayus-nism lelaki-Melayu Singapura pun agak jelas terserlah seperti terbitnya mentari di waktu pagi nan-cerah yang tiada membawa apa2 sinar harapan sa-dikitpun. Apakah mereka tiada merasa bahawa mereka bangsa kelas ke-4 (no-class nation) dan pencacai-hina di situ? Juga jumlah mereka yang semakin lama semakin sa-dikit (cuma 600 ribu) ? Padahal bangsa Melayu di Malaysia ini adalah bangsa Melayu yang agak kuat membiak berbanding dengan bangsa lain. Nampaknya kaum Melayu-singapura nak membiak dengan banyakpun tidak boleh!

================

Rasa-rasanya kemungkinan apa yang pernah terjadi di Malaya dahulu mungkin sedang berlaku di Singapura. dan penanggungnya adalah bangsa Melayu-Singapura itu. (he.he.he..)

Scenario ringkasnya adalah sa-perti di bawah:

1. Malaya, di bawah jajahan British dahulu pernah mengamalkan sistem pencen. (pension-system) bagi penjawat awam yang berkhidmat dengan kerajaan British pada sekitar tahun 40'an atau 50an (maaf. aku kurang pasti). Sistem itu berkehendakkan penjawat awam yang telah sampai ke suatu tahap umur bersara maka mereka tiada boleh bekerja lagi dan diberi pencen. Yang menjadi tanda tanya bagi aku sekarang adalah. Apabila telahpun sampai umur pencen dan dikehendaki bersara, pihak British mewajibkan pesara Melayu itu menerima satu suntikan yang katanya adalah untuk menjamin kesihatan di hari tua. Yang peliknya ramai antara pesara yang meninggal-dunia sebelum mencecah tahun ke-5 pencennya. Di sini aku hanya dapat menuduh bahawa sebenarnya kemungkinan ubat suntikan tersebut mengandungi racun-biologi yang memberi kesan dan impak pada jangkamasa panjang. Pihak British sa-benarnya tiada mahu membazirkan wang mereka ke atas Melayu-Islam yang pencen ini. Maka mereka di bunuh secara senyap2 dan halus.


2. Kanak2 Melayu Malaya di wajibkan menampal gigi. Mengikut pengamatanku, kanak2 Melayu mempunyai gigi yang bagus. Tetapi kerajaan British sa-olah2 mewajibkan gigi kanak2 Melayu ditampal pada masa itu walaupun gigi mereka cantik, putih, teratur dan tiada berlobang. Kerna apa? Campuran timah dengan plumbum berserta sa-dikit alumunium disadurkan pada logam tampalan gigi itu rupanya memberi kesan dan impak kepada perkembangan otak kanak-kanak Melayu supaya mereka terus-terusan lembab berfikir dan tiada berasa gusar dijajah. (di tambah lagi memang Melayu ini agak lemah dari segi pemakanan yang berzat pada waktu itu)


3. Pada akhir 60an, awal dan pertengahan 70an Malaysia pernah meminjam wang daripada tabung-dunia bagi pembangunan. Akibatnya wanita-wanita Melayu digalakkan memakan pil dan ubat perancang-keluarga. Akibatnya perkembangan dan pembiakan bangsa Melayu pada masa itu agak terjejas walaupun tidak serius. Nasib baik tidak lama. Bukannya apa, kemungkinan anasir zionis di situ yang mahukan supaya jurang perbezaan antara bangsa Melayu dan bangsa2 lain dapat dikurangkan. Kalau nak ikutkan logik, tiadalah perlu ibu2 Melayu memakan pil peranchang keluarga itu, kernanya taburan penduduk di Semenanjung Malaysia pada masa itu agak kurang dan tidak padat. Kadang2 macam tikus pulak ibu2 Melayu dilakukan sebegitu rupa. Kesian wanita Melayu... He..he..he..

Kesimpulan.
========


Kalau nak ikutkan logik, memanglah tada logik apa yang berlaku di Malaya dahulu, sedang berlaku ke atas Melayu di Singapura. Bagi aku senang sahaja, oleh kerana zaman pun berubah, teknik dan gaya memusnahkan bangsa Melayu pun turut berubah yang mana caranya:

1. aku tidak tahu
2. kau tidak tahu
3. dia tidak tahu
3. mereka pun tidak tahu.

Justru itu, fikir2 sendiri lerrr... kah...kah..kah..!

Labels: , , ,

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

tuan elhakim,

kamu seharusnya menjadi aset penting negara dalam persidangan meja bulat untuk menyusun strategi bangsa Melayu. sayang sekali...mereka tak nampak kamu.

12:46 AM  
Blogger Brother Lans said...

Syeikh aslkum (hehe,boleh ke panggil hang 'Syeikh' Bro Kim?). Ni-kan,hal kawin org bangsa lain,sebenornye tak kira nak kawin sapa pun lantak dema le (kawin Minah Salleh ke,Minah Bollywood ke, Lucy Liu ke, ZhangZiYi ke,Diana Haddad ke atau bangsa2 apa pun) yang penting jantanz tu perlu kuat pegangannya sebagai seorang suami yang beragama Islam.*Maaf-lah Bro,ada tu diri sendiri pun 'terkontang-kanting' agamanya, nak bimbing isteri (yg masuk Islam) camne? Bini yg Melayu pure dan ori pun tak tentu senang dibentuk,hehe! Wsalam. Kita muhasabah lah diri kita ye?

1:36 AM  
Blogger Elhakim said...

eldina,
he.he.. tiadalah layak aku dalam menyusun apa2 strategi..
cuma berblog saja...


el-brotherlans,

BETULL!!! he.he..
ditakdirkan bangsa melayu ini mempunyai wajah yang cantik dan cute, secara default spt nora-danish, maka aku rasa tiada perlunya bangsa kita bernikah dengan bangsa yang lain.

Cuma masalahnya -tiada- he..he..

Kalau ada, akan aku kahwinkan engkau dengan adik si-nora itu untuk isteri engkau yang ka-4.

jgn takut..jgn takut..

heh..heh..heh..

2:10 AM  
Blogger Brother Lans said...

Bro Kim,aslkum.Amboiiiii,dia kata kita shopping,baju selei shopping menda? hehe. Bro Kim,BroLans ingat Bro Kim tak sempat tengok tv kot?Kat tv tu dlm telenovela Msia spt Jelat*ng, Sp* Q, Dunia B*ru, Gol & G*ncu dan tah tak ingat lagi (abg kau ni pun tak tengok sangat pun) belambak wajah2 wanita2 Melayu yang cun,gua cakap lu! Ngapa? tak percaya?:-p Wsalam Syeikh

9:16 AM  
Blogger Elhakim said...

elbrother lan..

sbnrnya aku bincang ni untuk kenen kau dengan adik-si nora tu...

bukannya utk aku..

he..he.he.

-AKU HANYA PEMERHATI.

8:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

elhakim...
terima kasih atas tulisan kamu. terima kasih banyak-banyak.

9:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

elhakim...
terima kasih atas tulisan kamu. terima kasih banyak-banyak.

9:03 AM  
Blogger Dr. Fahrul Hakim Ayob said...

eldina yg dihurmati,
sama-sama ;)

5:22 PM  
Blogger Mak Su said...

hohoho, amat keras tetapi membuka mata... ai laik ai laik

9:26 PM  
Blogger Elhakim said...

elmaksu,

kalau tidur tu mata sila tutup ok ?

11:40 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker