..

Friday, December 07, 2007

Permasalahan Sosiologi Bangsa: Pengaruh Hindustanism dan Keling-nigm dalam Masyarakat Kita



elhias: Salah satu contoh impak Hindustanism yang masih menghantui Melayu

Kita mudah teruja.

memang tidak dapat disangkal bahawa bangsa melayu ini agak mudah teruja dengan perkara yg remeh temeh atau perkara tempel-tempelan pada setiap yang berlaku di sekeliling kita. Tidak kira dari segi apa. Walaubagaimanapun aku lebih tertarik dengan keterujaan thdp tipu-daya dan gimik, 'goodies' dlm politik (politics, tips and tricks and its goodies)

Sebagai contohnya,

1. Penglibatan seorang menteri-besar dalam peperiksaan PMR/UPSR dengan mengambil kertas mudah Bahasa Arab tahap satu/fundamental/Elementary. (Kemudian berbangga setelah lulus dgn cemerlang dan dihebohkan dalam media perdana)
2. Seseorang yang berpangkat dato' , Tun, Tan Sri, menghadiahkan sehelai kain pelikat murah thdp sekeluarga fakir lagi miskin seminggu sebelum pilihanraya.
3. Seseorang menteri yang mencuba mesin bajak sawah dan menunggang basikal di kepanasan yang terik untuk turut bersama rakyat di kedai2 kopi yang kononnya
tata-tanda persahabatan ikhlas nan kekal sementalahan pilihanraya bakal tiba.
4. Seseorang PM yang pernah dahulu mensifatkan bahawa dirinya hanyalah sebagai 'alat' kesenangan rakyat. Jika alat tersebut sudah rosak dan tidak mampu beroperasi, maka rakyat boleh buang-terus alat tersebut
5. Penganugerahan penyapu
5. Dan berbagai lagi perkara2 temeh (takkan nak tulis semua. )

Di sini ada 3.

a. Mengikut persepsi manusia-normal, hal2 yang tertera seperti itu adalah suatu yang lumrah. Tetanda kewujudan usaha seseorang untuk memenangi hati rakyat. Suatu usaha murni nan gigih (kononnya)

b. Mengikut persepsi manusia-separa-normal (Agresif). hal2 yang tertera seperti di atas adalah suatu perilaku taktik yang membosankan. Kelak membimbangkan.

Apakah tiada perkara lain yang jauh lebih baik untuk dilakukan bagi kebaikan bersama? Apakah rasionalnya mengambil kertas elementary bahasa Arab bagi seseorang yang berpangkat menteri besaq?


c. Mengikut persepsi manusia-tidak-normal (negative thinker, pessimistic mcm aku la), cheh! BULLSHIT!!


======================

Kemungkinan besar segala-galanya itu ada pertalian dengan pengaruh2 dalam babak2 filem Tamil dan Hindustan.
Dalam filem hindustan/tamil, terdapat babak-babak yang menyentuh perasaan seperti

1. seekor anjing memberi makanan kepada budak kecil ( budak kecil itu dtgnya dari spesies manusia)
2. Penterimaan-kasih daripada seseorang kepada bapak-gajah setelah gajah tersebut membantu beliau dalam segala-galanya.
3. Segala doa' cepat dimakbulkan oleh tuhan-monyet dalam beberapa minit setelah do'a tersebut dikemukakan di kuil-kuil hindu
4. Banyak lagi hal yang kecil-kecilan yang mempunyai pengaruh sentimental terhadap bangsa Melayu

pakcik dan makcik di kalangan Melayu dengan mudahnya menitiskan air-mata apabila hati mereka tersentuh dan teruja dengan babak2 tersebut. Seterusnya ia berkemungkinan sa-dikit sebanyak memberi impak ke atas anak2 kecil dan remaja mereka yang menonton bersama. Maka segala-galanya mereka akan cepat berterima kasih.

Elhamdulilah.

~Tamat

nota:
Yang paling tidak tahannya, konsep-awta (auta-kelingnigm) memainkan peranan di sini apabila seorang MB berucap mengenai formula 6M yang harus diterapkan ke atas kakitangan dan anak-anak buahnya. Di situ, kelihatan semacam semangat 'MACAM BAGOS' jelas terpampang.

Beliau secara tidak langsung sedang "mencuba sedaya-upaya" mempamerkan bahawa segala tindak-tanduknya dan segala intipati apa yang diucapkan dari segi ke-BAGOSannya, adalah berkadar terus.

Bagi individu yang berjiwa super-sensitif boleh menggelupur di dalam dewan dengan percubaan beliau itu

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Mak Su said...

ha ha ha (mampu gelak ajelah tengok bangsawan)

9:34 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker