..

Monday, December 03, 2007

Pertikaian Kehidupan: Baguskah Itu Milo ?


elhias: minum Milo badan sihat dan kuat.... Yer ker ?

entah. tak tahulah bagaimana aku boleh terfikir.

Tentang keburukan dan disadvantage minuman yang agak popular di negara2 Asia-Tenggara iaitu Milo, suatu produk daripada Nestle.

Di negara2 maju sebelah barat (termasuk Israel) seperti Amerika Syarikat, Canada, German, England mahupun Israel itu sendiri, nama minuman Milo agak malap dan tidak-popular langsung. Malah ramai antara mereka sendiri pun tidak tahu akan kewujudan Milo. Pasaraya popular di barat amat jarang memasarkan minuman Milo. Hanya kedai-runcit orang Asia sahaja yang banyak terjual minuman berjenama Milo ini. (seperti kedai runcit orang Korea, Siam dll.)

Hal ini bagi aku, seolah-olah terdapat keburukan pada minuman tersebut yang disembunyikan oleh towkey-towkey Nestle yang sengaja memasarkan produk mereka untuk Asia dan dunia-ke-tiga tetapi amat sa-dikit sekali di negara mereka.

Jika dilihat dari segi Geografi, Milo amat popular di Asia-Tenggara. Khususnya Filipina dan kepulauan Carribean. Juga di beberapa negara Afrika.

Di negara maju, khususnya barat--UK, Milo sebenarnya amat-kurang popular. dan hampir tidak dikenali. Juga amat susah dicari terutama di pasaraya2 terkenal di sekitar bandaraya London seperti J. Sainstbury, Budgens apatah lagi Tesco.


Bagi mereka (orang putih ), minuman berorientasikan bijirin malt dicampur dengan sa-dikit chocolate cocoa ini memang tidak digemari langsung.

Nampaknya orang-putih agak objektif dalam pembuatan minuman mereka.

Jika koko, koko sajalah. Jika coklat, coklat sajalah. (seperti minuman chocolate jenama Van-Houten. Mereka lebih suka meminuman minuman koko atau coklat tulin ).

Malt pula, selalunya diperam dan dijadikan arak, berjenis beer/bir. Selalunya malt ini akan diperam, ditapis, dijadikan hop.
Guiness Stout, Anchor-Beer adalah 2 jenis bir yang menggunakan bijirin malt secara mutlak.

Maka di sini jelas antara kedua-dua unsur dan sebatian tersebut tidak pernah berpadu yang menjanjikan keseronokan bagi bangsa-bangsa kulit putih itu minum. Hanya orang Asia seperti kita saja yang minum.

Masalahnya satu saja. Melalui pengalaman yang aku lalui. Setelah minum Milo selalunya aku akan jadi
1. mengantuk
2. muak
3. malas
4. agak biol
5. liat untuk berfikir apatah lagi bekerja.

he..he.he..

*nota: Milo mungkin popular di Australia (aku tidak pasti).
Orang kulit-putih di Australia tidak tergolong dalam golongan bangsa kulit putih elit. Sebab keturunan mereka yang berasal daripada lanun, penjenayah, penyangak, perampok, perogol-bersiri dan manusia-manusia bodoh dan lemah-IQ. (walaupun ekonomi mereka agak mantap)

Labels: , , ,

21 Comments:

Blogger Snow said...

بسم الله الرحمن الرحيم

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. [Quran 49:6]

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. [Quran 49:11]

Assalamualaikum. :) Rasulullah (SAW) rahmat sekalian alam juga sama keturunan dengan Abu Lahab ibn 'Abdul Muttalib (أبو لهب) - yang disebut dalam Surah Al-Masadd. Juga Nabi Ibrahim dengan bapanya Azar.

Salam. :)

12:37 PM  
Blogger Elhakim said...

he.he..

El-An-Nisaaaaaaaaaaaaaaaa'

he.he.

1. Tidak perlu diselidiki. Tiada siapa yang mengkhabarkan ia kepada aku. Segala-galanya adalah pengalaman aku sendiri. Terpulanglah untuk mempercayainya. Tiada paksaan.

2. Perlu diingatkan bahawa bangsa kulit putih di Australia terang-terangan memusuhi ummat Islam dengan menyokong usul presiden Bush bagi memerangi ummat Islam di Iraq dan Afghanistan dan perkara ini telahpun diketahui oleh kesemua ummat manusia dalam dunia ini.

3. Begitu juga di Timor-timur Australia juga mendokong supaya timor timur dipisahkan dari Indonesia dan menggalakkan kerajaan kristian bertakhta di situ.

4. Bagi anda An-Nisaa' jika terus-terusan membela puak-kulit putih Australia, maka keimanan anda boleh dipersoalkan.

5. Sehingga kini kamu (an-Nisa') masih tiada mengenali yang mana itu kawan dan yang mana itu musuh.

Repent!!!

wassalam..
(he..he.he.)

8:35 PM  
Blogger Mak Su said...

saya minum milo sakit kepala, naper ek? (http://jamilahyangayu.blogspot.com/)

11:04 PM  
Blogger Elhakim said...

el-maksu

itu sebab jangan minum Milo.

minumlah susu tulin dan madu. juga teh-cina.

Biar tak sedap.

lagipun Hidup ni pun bukannya sedap sangat.

he.he.he.

4:08 AM  
Blogger Brother Lans said...

Aslkum Bro El,BroLans tak selalu minum milo tapi kalau sesekali minum milo ais (especially kalau masa tengahari panas yg terik)sedaaap.
Anyway, next time nak try hypothesis-lah :-);kalu minum ayiaq milo ada rasa pening-kah,ngantuk-kah atau lain2 symptom :-) Wsalam

5:52 AM  
Blogger zf_zamir said...

hehe..

ustaz -ah el-hak -kim

hehe..

kau ni mmg seorg yang bias..

berani kau mengutuk minuman kegemaran aku..

atas kuasa Allah, dengan milo aku menjadi sihat, cerdas dan kuat seperti hari ini..

dan sepertimana tahun yang lalu, milo gagal mengantukkan aku, lebihan lagi memeningkan, memualkan hatta mengandungkan aku sekalipun

atau kalau kau nak personifikasikan milo tu dengan spr,

baru aku boleh setuju,

kerna analisis kau kali ini kurang berkesan terhadap aku,

hehe..

3:36 AM  
Blogger Elhakim said...

brotherlans,
persilakan.....minum milo banyak2...



elzamir............

takdela....aku x kutuk.

aku rasa kalau kau minum susu-asli sepenuh masa mulai sekarang kau akan jadi sihat-dan-kuat 4x ganda lagi.

cuma benda tu susah nak cari.


nota: mungkin hanya sesetengah golongan manusia sahaja MILO itu memberi tindakbalas negatif.

he..he.he.

5:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

doktor cakap kat saya...

tak leh minum teh pasal usus saya lemah.

tak leh minum kopi/nescafe pasal masalah imsomnia

jadi minuman panas yang tinggal milo dan horlicks

abis kalau tak leh minum milo, minum horlick je lah..

bosannya hidup!

8:24 PM  
Blogger Elhakim said...

eldina,

sila minum susu kolostrum saja.
dan......

siapa cakap hidup seronok dan tidak bosan???

Allah sudah mentaqdirkan bahawa kesemua ummat Islam hidupnya tidak seronok.

tetapi cuma 'ketenangan sahaja'.

he.he.he

7:00 PM  
Blogger carut sistem said...

ya ya ya..

milo ais memang enak!

berikut adalah kajian empirikal dangkal aku selama menjalani hidup ni

1)nescafe dan kopi o- minuman org tua
2)milo ais- minuman remaja
3)horlick dan susu - minuman kanak2
4) teh o - minuman universal

tapi tak semua, contoh banyak..

mau contoh?

aku remaja tapi suka minum kopi o.

puas?

8:07 AM  
Blogger Hanif Zuhdi said...

Kecik2 dulu saya suka minum milo. Dah besar, dah jarang-jarang, bertukar selera pd kopi/nescafe. Aromanya menenangkan jiwa.

Tambah-tambah setelah saya ketahui, kopi ditemukan oleh Syeikh Abu Hassan Al-Syazili, wali qutub, kemudian menjadi minum si sufi-sufi. Sebelum meneguk dan sesudah bismillah, doa berkat Syeikh abu hassan, menikmati dengan selera.

Kopi ku minum utk menyuntik tenaga. Milo ku minum utk melemahkan tenaga, supaya mudah tido. Den tak dapet nikmat susu lembu, alah laktosa membawa cirit birit. Jadi Milo jadi barang ganti.

6:09 AM  
Blogger arkhaios said...

bagaimana kiranya jika kita minum ovaltine? rasa seperti milo..khasiat seperti horlicks?

berani utk mencuba?

tralalala..aku gi main jauh jauh...

12:43 AM  
Blogger kutmus pro90 said...

kepada bro sekalian..ak pada satu ari time gunting rambut,ade la sorng doc 2 dia cakap bnyak gile ttng keburukan milo ni dgn tukang gunting ni....mmg bnyk keburukan dia dr sudut otak...manusia jadi semakin bebal...mudah nyanyuk dll...cume itu untk jngka mase pnjang..milo ini juga merupakan salah satu perncngan yahudi untuk melemahkan umat islam di asia...apepun korang tnye la doc2 yng mmbuat kajian tntang milo ini..

1:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

slm..cikgu sy ckp..mnum milo x smstinya badan sihat. milo hanya membekalkan tenaga sementara shj. Paras tenaga akan turun dgn cptnya slg bbrp wktu slps minum milo..tu yg mnybbkn mgntok..atlet mmg x dglkkn minum milo (diorg byk mkn pisang coz tenaga kekal lama)..milo x mnyumbg lgsg ntok tenaga coz skjp je dye boost up tnga......

4:24 AM  
Blogger Unknown said...

hehe,..sy mmg tgh search sal keburukan milo tp informasi sal luar ngr tu seyes membantu,..tol jgk, kalo menda elok, npe dorang tak jual kt ngr sendiri je,..kan??

7:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

betul2....milo menag ngantuk......sy lau xleh tdo mlm, wat air milo panas, sure berani potong jari r, 1,2,3...zzzzz...siyes.......8 dr 10 housemate sy bertindakbalas begitu...doktor pun de ckp milo xleok..makcik sy doktor..terima kasih..ehehehh

9:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

milo is prohibited in my family.... :)

4:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

dulu milo minuman fav..hri2x minum milo ais, but then bila ditarbiyah..selamat tinggal milo

8:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

mmg mengantuk...dia taruk aper eak dalam milo....jd malas...

aku kalo kerja ..time makan pesan milo ais..masa irup mmg sedap..tp masuk opis terus jd malas...

so aku tukar air buah...mmg x rasa mengantuk dan malas pun...

skrg dah jarang aku ambik milo..."milo- MInuman LOw standard"

10:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bodoh je

6:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bodoh je

6:25 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker