..

Sunday, November 25, 2007

Persoalan Open Source Software: Menyenangkan atau Menyusahkan?




hurmm.........................

Aku mempunyai sa-dikit pandangan negatif terhadap open-source. Kerna pada sesetengah perkara, open-source tidak pernah menyenangkan pengguna. Malah mungkin menyusahkan pengguna.

Kerna disebabkan, mungkin penulis-open source (software-author) tidak dibayar gaji dan mereka juga agak 'miskin'. Maka software tersebut tidak ditulis dan didokumentasi betul-betul.

Yang paling lahanat berbintikan Bangsat pada tahap yang nyata sekali adalah, sesetengah software ada yang tidak 'NGAM' dengan hardware dan perkakasan. Terutama pada motherboard teknologi terbaru keluaran MSI iaitu K-9-technology dan Linux yang digunakan adalah berjenis FEDORA-pada versi 6.

Contoh paling ketara sekali adalah apabila tertekan button 'suspend' yang menyebabkan HARD-DISK pengguna terus-terkunci dan lock maka terpaksa diformat buat kesekian kalinya. (sebelum update kernel)

Keadaan bertambah rumit jika hard-disk tersebut telahpun dibuat DUAL-BOOT bagi penggunaan sistem pengoperasian Linux dan Windows XP. Maka habislah segala dokumen penting pada HARD-DISK sebelah Windows XP. Terpaksalah diformat sama.

hurrmmmmmmmm.....

Walaubagaimanapun, Open-Source harus diberi tabik buat kesekian kalinya apabila telah berjaya mengeluarkan suatu produk iaitu

OPEN SOURCE DIGITAL FORENSICS SOFTWARE
http://www.opensourceforensics.org/ <---- klik




Sejauh mana keberkesanannya dan keanggunannya belum aku ketahui lagi. Maksud potensi-negatif yang mungkin berlaku pada software yang tidak mempunyai apa-apa signature pengesahan bagi badan yang boleh membayar gantirugi seperti open-source foundation ini (use at your own risk) adalah Kemungkinan satu CPU boleh meletup!

Itu yang paling aku takut.

Tetapi walaubagaimanapun, Bagi penganugerahan tabik hormat kepada open source foundation yang bersusah-payah mengeluarkan software (kurang bermutu) tanpa memperoleh apa-apa gaji (he.he.he.) dan bagi mereka yang bercita-cita tinggi untuk contribute pada free-software foundation aku hadiahkan lagu Teesri-Manzeel (1966) atas cita2 itu.

Mengapa lagu dan filem lama ? sebab sifat Open-source software dan filem lama Hindustan mempunyai banyak persamaan.

contohnya
1. boleh kita ibaratkan dokumentasi yang berterabur pada opensource software yang mempunyai persamaan dengan filem lama hindustan yang juga mempunyai plot yang berterabur dan banyak membuang masa.

2. Warna filem hindustan yang kucar-kacir (Eastmancolor model 60an-70an). Penggunaan teknik color pada filem entah apa-apa. Amat Lapuk. Begitu juga open-source software termasuk operating systemnya yang mempunyai warna yang agak malap, kelam dan kesang. Juga font yang tidak tajam dan agak 'pecah'.

3. Lagu filem Hindustan ada yang sedap didengar. Begitu juga open-source software, ada yang sangat seronok digunakan. Tetapi kadang-kadang open-source software tersebut kerap terjadi crash pada memory kerana memory-allocation tidak ditulis betul2. Lagu filem Hindustan lama pula, muziknya berterabur, kadang2 bingit dan mempunyai sistem mono (bukan stereo) yang menyebabkan telinga pendengar menjadi tebal dan sebal dan 'membengkak'.

Beginilah yer,

Jika author free-software merasakan penanggungan azab yang sangat pedih semasa melaksanakan coding dan pengaturcaraan (tanpa-gaji yg lumayan, hanya elaun saja) aku merasakan bahawa elok sahaja mereka berhenti menulis program yang menyusahkan itu. Maka tidak perlulah pengguna terfikir untuk menggunakan software yang amat tidak canggih itu dan serba kekurangan tersebut. Jadinya, masa para pengguna tidak terbuang dan emosi mereka dapat diumpukkan pada perkara-perkara yang lebih berfaedah.

Sebagai penghormatan pada Open-Source Software secara peribadi dan diam-diam,
terimalah lagu kucar-kacir dari filem yang agak kucar-kacir, iaitu Teesri manzeel tetapi agak popular juga walaupun aku tak pernah menontonnya........ (he..he.he.)






Labels: , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jangan nak perlekehkan Open source ya , sofwer server Apache tu dah banyak berjasa tau. Open Office free lagi, boleh buat apa yang Microsoft Office buat. Cuba tengok ni Apache masih juara. Memang tak dinafikan banyak juga produk OS yang mengarut, tapi kan muahahahah biasala kerja sukarela......ada juga mereka ini yang makhluk dua alam. Bikin sofwer OS untuk pancing pancing dana atau geran gomen - sebagai bukti ada 'benda'. Projek Cyberjaya Malaysia apa cerita sekarang?

6:55 PM  
Blogger Elhakim said...

ya elrastom,
he.he.

Malaysia punya open-source biasala...
ntahkan ada...entahkan tiada...

satu lagi tabiat open-source ini adalah

jangan banyak songel.
guna ajer lah!!!
tak nak guna
Tak yah bising!!!

he.he.he..

walaupun begitu aku akui memang betul bahawa open-source ini memang banyak membantu...

he.he.he.

11:38 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker