..

Thursday, November 08, 2007

Persoalan Takdir dan Bangsa: Ada Apa Pada Kebijaksanaan Akal dan Logik Pemikiran Bangsa Melayu ?




hurrmmm....baiklah.

Oleh kerna masih ada lagi yg tidak percaya bahawa disebabkan kerna terlalu kurang consume 'susu' maka mengakibatkan bangsa2 rumpun Melayu, dan bangsa2 sekufu dengannya spt bangsa rumpun polynesia, Nusantara, Myanmar, filipina terdedah kepada salahlaku spt gejala penyelewengan/rasuah, maka aku tidak boleh berkata apa-apa lagi. Tertutuplah hati...terkunci mati...

...
...
...

errr... beginilah yer... (sambil meletakkan cermin mata di atas meja. api rokok dinyalakan...)

kita berbalik kepada perkara yang bersangkut-paut dengan persoalan 'TAKDIR'. Suatu tajuk yang tidak asing lagi dengan aku dan theme blog aku ini.....he..he..he.. (tajuk fovorite)

ya! takdir juga memainkan peranan yang penting dalam menentu-sahkan kebijaksanaan sesuatu bangsa itu.

1. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi bijak secara 'default'
2. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi sederhana-bijak secara 'default'
3. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi kurang-bijak secara 'default'
4. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi bodoh secara 'defaul't
5. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi dungu secara 'default;

Pentakdiran kebijaksanaan sesuatu bangsa itu adalah merujuk kepada peranan yang dimainkan oleh sesuatu bangsa itu dalam dunia. Jika semakin banyak pengaruh-peranan yang dimainkan dalam dunia, maka semakin banyaklah kebijaksanaan yang ditakdirkan oleh tuhan untuk sesuatu bangsa itu. Maka sebab itulah ada peristilahan yang berbunyi :

1. bangsa pilihan-tuhan
2. dan sebagainya

Berbalik pada bangsa kita, yang menjadi persoalannya adalah:
a. Apakah peranan bangsa Melayu kita ini dalam mencorakkan dunia pada hari ini? semalam? dan hari esok ?
b. Apakah penampakan kejayaan2 bangsa Melayu ini yang mencorakkan dunia pada hari ini? semalam? dan hari esok?

siapa boleh jawab?

Dari sudut itu kita telahpun tahu bahawa peranan bangsa kita yang dianugerahkan oleh tuhan pada tahap yang mana.

1. samada bangsa kita tergolong dalam golongan bangsa-pilihan
2. atau
3. bangsa “sipi-sipi”, yakni dalam peristilahan paras-tinggi iaitu "bangsa-kerak" suatu teknik peristilahan yang membawa erti maksud bangsa yang kurang dipedulikan. (kenyataan ni agak perit. aku tahu)

· Peristilahan “kerak” digunakan di sini adalah merujuk kepada suatu bangsa yang dijadikan oleh Allah SWT hanya untuk memenuhi kuota dan ditempatkan di suatu sudut dunia yang agak terpencil tetapi ditakdirkan tiada mempunyai apa-apa peranan yang signifikan dalam mencorak ketamaddunan dan peradaban dunia secara global

· Sesuai dan “converge!!!” dengan maksud firmat Allah SWT bahawa dijadikan manusia ini terdiri daripada berbagai-bagai bangsa supaya mereka dapat mengenali antara satu sama lain dan tolong-menolong.

Lihat juga kasus tentang peranan bangsa aborigines, orang-asli dll llagi. atau bangsa terpinggir yang boleh disama ertikan dengan istilah "bangsa-melukut di tepi gantang"

Walaupun bangsa kita ini hanyalah sebagai kerak, tetapi janganlah takut. Dunia hanyalah perhiasan. Kebijaksanaan, kecantikan bangsa-lain dalam dunia hanyalah sementara dan bukanlah suatu ukuran kejayaan diakhirat. itu adalah janji Allah SWT. (kenyataan perit)

Walaubagaimanpuan suka aku pertikaikan akan hal ini kernanya kita masih lagi bernafas di dunia ini, dan diberi kelonggaran untuk memikirkan segala-galanya. Dan itu tidaklah menjadi satu kesalahan dari sudut ilmiah.

Berbalik pada soal kebijaksanaan itu, pada aku, kebijaksanaan adalah berteraskan "logik-akal".

a. Logik akal adalah sebenarnya amat penting dalam pembentukan sahsiah pembudayaan dan pemantapan pemikiran sesuatu bangsa itu.
b. Logik akal adalah segala-galanya untuk menentukan kejayaan seseorang itu di dalam dunia (BUKAN-AKHIRAT)
c. Logik akal juga melahirkan kemahiran-kemahiran manusia di dunia ini yang bersumberkan ilham dan inspirasi
d. Logik akal juga membentuk corak daya pemikiran seseorang dan mencetuskan daya kreativiti individu

Bagi aku, logik-akal juga dapat membezakan antara perbuatan baik dan buruk. Mana yang patut dilakukan dan mana yang tidak, bagi kebaikan bersama.

Kita kaitkan pula berkenaan dengan permasalahan penyelewengan dengan logik-akal.

Theoritically, negara2 maju dan bangsa kulit-putih, sangat kurang mengamalkan penyelewengan (walaupun dalam sesetengah kes memang ada. itu sudah lumrah manusia).
Ini adalah kerana kekuatan logik-pemikiran mereka yang mengatakan bahawa penyelewengan sudah semestinya tidak baik dan merugikan bangsa.

Yang peritnya, 'term' logik-pemikiran sebegitu amat kurang pada bangsa kita ini. Justeru itu, ia mencerminkan tahap pemikiran kita dalam menentukan mana yang baik dan mana yang buruk.

Oleh kerana disebabkan PEMIKIRAN-LOGIK-BANGSA kita tidak kuat, sebab itulah para pemimpin kita terdedah dan agak cenderung untuk melakukan pengkhianatan, penyelewengan, korupsi yang terang-terangan pasti merugikan bangsa sendiri. Apa yang difikirkan adalah keseronokan dan kepuasan diri sendiri tanpa merujuk kepada natijah, akibah yang bakal sedikit-demi-sedikit menghancurkan anak-bangsa.

Bangsa2 pilihan-tuhan yang lainnya, walaupun rata-rata mereka amat kurang dan sangat jahil dari segi-akhlaknya, tetapi morality mereka sebenarnya amat tinggi.

Mereka mungkin tidak dapat hidayah daripada Allah, tetapi kejayaan yang mereka kecapi sekarang ini adalah datangnya daripada pemikiran mereka yang bernas dan bergandingan selari dengan peradaban-moral yang tinggi.

dan itulah sebenarnya lahir daripada istilah atau term yg disebut 'LOGIK-AKAL'

Logik akal sesuatu bangsa itu boleh diukur melalui ilmu-pengetahuan duniawi yang dapat dikuasai oleh mereka. Contohnya ilmu Hisab, fizik, Matematika, trigonometri dan beberapa cabang atau juzuk ilmu-ilmu lain yang berteraskan sains dan kalkulas.

Ilmu kalkulas, suatu cabang dalam Matematika berteraskan logic akal. Kita boleh ukur juga tahap kemampuan bangsa kita dalam menguasai cabang dan bidang kalkulas ini dan dimanakan bangsa kita dapat memanfaatkan perkara-perkara tersebut. dari situ kita telahpun tahu tahap kemampuan dan logik-pemikiran bangsa kita pada tahap yang mana.

Dari segi trigonometri, Pernah tak dalam diam-diam bangsa kita terfikir mengapakah satu bulatan itu diukur sebagai 360-darjah. Tidak 1000-darjah mahupun 100-darjah?

Dan di manakah para saintis Melayu, memanfaatkan teori2 kalkulus dan matematik tersebut untuk melakukan penciptaan-penciptaan yang baru ?

Sebagai kesimpulannya, kita berbalik pada penggunaan susu untuk memantapkan fungsi logik akal dalam otak sebagaimana yang aku maksudkan selama ini.

Sesungguhnya setiap takdir tuhan itu adalah berdasarkan cause and effect. Susu tadi adalah 'cause' atau 'penyebab'. Effectnya pula adalah fungsi otak yang mantap, serta logik-akal yang cemerlang.
Sama lah juga dengan ayat seperti di bawah

1. Nurin belajar 24 jam sehari semalam. Sebab itulah dia lulus 100 A dalam peperiksaannya.

dalam konteks ini,
belajar = itu adalah cause (penyebab)
lulus 100 A = itu adalah effect (akibah)

dan "takdir" di sini adalah pemberian sifat rajin yang membolehkan Nurin sentiasa mempunyai daya, minat dan gerak hati untuk cekal belajar 24 jam sehari-semalam.

Jika bangsa Melayu itu masih lagi berdolak-dalik untuk minum susu (seperti faktor ketidak-serasian dengan pelbagai jenis-susu), maka sahih dan SAH!!! ternyata memang Allah dah gelapkan hati kita semua dan mahu menjadikan bangsa-kita hanya bangsa pinggiran atau bangsa kerak sahaja. Ditambah lagi susu-segar sangat susah dicari dan bertambah mehol/mahal sekarang ini. (bukannya susu kotak, atau susu tin atau susu pekat manis F&N minuman orang2 hulu di kampung2)

Dah ditakdirkan begitu....dan begitulah adanya(keh..keh..keh.)

akhir kalam.....wassalammu…

Labels: , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

patutlah saya rasa sedikit bijak sejak tiga empat bulan ni...mungkin pasal minum susu kolostrum yg diimport dari new zealand sejak enam bulan lepas..he..he

dina- sesuatu bangsa itu akan berubah bermula dari individu, lagi ramai individu dlm ssuatu bangsa yang berubah corak pemikirannya, maka potensi bangsa itu utk keluar dari takuk lama adalah besar. berkaitan rasuah, sejak zaman kesultanan melayu melaka sehingga kini, punca utama rasuah/talibarut berlaku adalah kerana hakikatnya ramai org kita yg mmentingkn diri sendiri lebih dari kpentingan bangsa.

ini sgt mgecewakn.

7:41 AM  
Blogger Elhakim said...

eldina, (sori tertambah el- la pulak)

dh jadi pandai skg sbb minum susu?

eh..iyer ker ???

:)))

10:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

saya bersetuju dalam dunia nie smuanya takdir....

tetapi manusia tidak boleh berniat utk berserah pada takdir....

manusia tetap perlu berniat seolah2 dia tidak tahu takdir...

dalam Quran disebut tentang segala-galanya takdir, namun apabila bercakap tentang cara hidup, ada garis panduannya....

tidak ada satu pun yg menyuruh kita follow takdir buta tuli.....

ya mungkin kerana takdir kita boleh redha dan tenang, itu konsep sabar...

tapi tak boleh merelakan kejahatan diperlakukan oleh kita hanya kerana kita kata itu takdir...


----usuf----

9:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

mmg benar dalam Quran ada sebut tentang segala-galanya takdir, tetapi dalam Quran juga menyebut tentang cara hidup yang betul dalam dunia takdir ini....

kedua2nya tidak berlawanan seperti yg dipikirkan org....for example: yg percaya takdir sahaja malas utk sebut pasal cara hidup kerana dia tau tiada gunanya...kerana semuanya ditentukan....

dan yg tidak suka bercakap pasal takdir pula mementingkan cara hidup semata-mata....

kalau Quran sebut pasal kedua-duanya, maka kita kena hidup dalam kedua-duanya sekali...

iaitu percaya takdir adalah dalam pengetahuan Allah pada masa yg sama hidup dgn cara hidup seolah2 semuanya belum ditakdirkan lg....

itulah kehidupan kita manusia...

9:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

la, sy komen lagi..huhu....yg ni last....


dalam quran disebut tentang semuanya takdir tapi ingat, tiada satu pun ayat yg mengajar kan cara hidup agar kita berserah pada takdir dan membolehkan kita berbuat jahat kerana takdir begitu....

9:25 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker