..

Friday, November 16, 2007

Persoalan Tarikh Pilihanraya: Masih lagi Berahsia? Suka Hati Kamu laa..


elhias: sorry la shit, tak sengaja naa...


"saya tidak larat menipu untuk mengatakan bahawa tarikh pilihanraya tidak saya ketahui. Tarikh pilihanraya, sebenarnya ada pada saya. Dan saya telahpun memberi amaran bahawa pilihanraya boleh dijalankan pada bila-bila masa saja."

Begitulah potongan ringkas kenyataan pengarah SPR yang kendengaran seperti budak-budak baru hendak mengenali erti cinta, yang selalu berdolak-dalik setelah tamatnya peperiksaan SRP suatu ketika dulu.

Entah apa keramatnya tarikh pilihanraya, aku pun tidak tahu. Sesuatu yang melibatkan orang ramai tetapi masih lagi dirahsiakan.

selalunya jika kita berahsia sangat, sudah tentu ia mengandungi banyak kecacatan. Kerana selalunya bangsa Melayu tidak dapat menahan sabar untuk menghebohkan sesuatu perkara jika perkara tersebut adalah perkara baik (common-trait, Malaysian-Malays-characteristics). Cuma apabila terdapat cacat-cela barulah seseorang itu berdolak-dalik dan "malu-malu-khindzir" untuk menghebahkannya.

Apabila kita tahu, tapi tak mahu memberitahu samalah dengan:

1. tahu. tapi tak tahu.
2. tak tahu. tapi buat-buat tahu
3. tahu. tapi bersyarat.

yang no. 1 dan 2. tu boleh tolak ketepi sebab kedengarannya agak terlalu bodoh dan keanak-anakan.

Aku suka membuat kenyataan untuk no. 3 bagi serkap-jarang aku.

Aku andaikan bahawa sebenarnya pilihanraya tersebut telahpun ditetapkan pada 5 tarikh-berasingan yang mana kelima-lima tarikh tersebut mempunyai beberapa advantage kepada pihak-pencadang dan bukannya pihak pembangkang.

advantage2 tersebut adalah:

1. semasa kebanyakan ummat Islam yang berbangsa Melayuwiyuun yg mungkin lesap. tak tahu ke mana. kemungkinan besar pergi menunaikan fardhu haji. Kerajaan mentafsirkan bahawa kebanyakan yang pergi haji ini adalah ahli2 parti pihak pembangkang. Dalam konteks ini, ahli2 DAP di bawah pengaruh, Lim Kit Siang.

2. tarikh bersiap-sedianya bagi toyol-toyol upahan luar-negara yang menjanjikan kuasa pendamping dan kuasa tambahan untuk sesetengah pemimpin parti pemerintah yang mempunyai pengaruh yang agak kuat di beberapa lokasi strategik, jika terdapat sebarang kemungkinan berlaku, khidmat toyol2 luar ini akan segera dilancarkan.

3. menggunakan khidmat gegelung/iteration spt "while-loops, do-while atau repeat-until" seolah2 spt dalam bahasa Pengaturcaraan C atau C++

dengan pseudo-kodnya adalah seperti berikut:

While {
gula-gula kerajaan kurang-manis di hati rakyat

repeat-campaign until kerajaan berpuas-hati
}


repeat {

maniskan gula2 yang pahit
}
until rakyat berpuas-hati

4. Cuba mencari helah bagi mengelakkan tuntutan2 pihak pembangkang seperti mencadangkan penggunaan dakwat-india semasa sesi memangkah calon atau perkara2 yang seumpamanya.


5. Jika beberapa lokasi strategik di seluruh negara masih lagi tidak memberi laluan untuk ahli2 pihak-pencadang yang berlabel "hot-shot" bagi kemenangan yang memberangsangkan melalui pungutan suara berahsia dengan menggunakan kaedah sampel berstatistik.


6. Memberi masa dan bantuan teknikal untuk memperkasakan dan meng-angkasa-kan UNDI-POS. Satu-satunya senjata paling ampuh yang terlalu banyak berjasa untuk kemenangan pihak PENCADANG (bukan pembangkang)


7. miscellaneous-1. Contohnya construction plan2 kontigency apa yang perlu dibuat jika pihak pembangkang menang secara mutlak dalam pilihanraya ini. Adakah perlu dilakukan seperti mana 13 Mei 1969? Junta tentera ? huru-hara ? atau mahkamah mengumumkan sesuatu ?


8. miscellaneous-2. Mencari kelemahan dan taktik untuk memperburukkan partai2 pembangkang dalam saluran-saluran informasi perdana. Semakin lama pilihanraya ditangguh, kot-kot ada masa, di mana ketikanya pihak pembangkang melakukan suatu kesilapan yang besar. Maka ia akan segera diheboh-heboh. Ini juga dikenali sebagai mencari salah dan silap pihak-lawan.


9. Miscellaneous-3 Apa-apa jer la..suatu taktik yang tidak dapat dikesan oleh mata kasar pegawai2 kerajaan yang tidak berkenaan.



Dengan ini, selagi kesembilan2 perkara tersebut tidak sempurna, maka tarikh pilihanraya akan dianjak dari suatu tarikh ke suatu tarikh yang lain sehingga parti-pencadang dan kerajaan berpuashati 100-peratus.


Maka...... tidak pelik jika pihak pencadang menang-besar dgn majoriti lebih daripada 2/3 kerusi parlimen untuk PU kali ini. Tapi kalau kalah. Malu besar!!!

Malu besar bukannya apa, ibarat tiang gol acapkali dialihkan, tapi pemain masih gagal menjaringkan sebarang gol.

he.he.he.

apa-apapun, cuma catitan peribadi-syok-sendiri aku jer...
saja jer... ntah2 ada yang betul. Mana tau? Syok tau, kalau main teka-teki sorang-sorang ni. Rasa thrilllllll

Labels: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kesian Datok, kerja bertungkus lumus untuk bangsa dan negara pun kena conteng dahi. Ada patut kah, orang yang banyak jasanya kepada negara, di anugerahkan pangkat dan bintang dato sampai begitu sekali kau conteng muka nya hehehehe...kesian...

4:30 AM  
Blogger akuatik said...

"Aku bukan di pihak Jabariyah mahupun Muktazilah , jauh sekali syiah apatah lagi el-wahabbiyah"

mengingatkan aku pada bulan puasa lepas masa gi terawih kat area rumah baru, mak cik tu tanya aku ni jabariyyah,ahmadiyyah, dan beberapa nama lagi yg disebut, aku geleng kepala cakap 'maliziyyah'. dia angguk, dan aku pun angguk dalam konpius kenapa dia tanya pasal kumpulan2 itu, rupanya aku gi solat kat masjid ahmadiyyah :)

ps: komen ini tiada kaitan dengan entri :)

1:20 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker