..

Friday, December 28, 2007

Persoalan Antarabangsa: Hidup dan Matinya "Seorang Lagi" Bhutto Sesuatu yang Menyusahkan Ummah?


elhias (dlm kenangan): el-arwah memikirkan Barang Yang lepas jangan dikenang. Kali ni, memang tidak boleh dikenang.

he..he...

Aku mensifatkan bahawa Kematian el-butoh bukannya suatu perbuatan kejam daripada pihak pro-taliban atau Al-Qaeda (Al-Qaeda sebenarnya tiada wujud hanya polemik dan propaganda US sahaja) sebaliknya aku menyalahkan El-Butoh dan keluarga mereka sendiri.

Itulah kesilapan El-Butoh yang telah aku perhatikan sejak dahulu lagi. Dari dulu lagi aku telah merasai kesilapan El-Butoh semasa beliau terlalu tamak untuk berkempen-semula setelah beliau dibuang kerana pentadbiran beliau yang dahulunya penuh dengan manipulasi dan korupsi Sila lihat dalam entri ku yang lepas yang bertajuk "Barang yang telah dibuang jangan dikenang."

Kematian El-Butoh tiada juga disukai dan disenangi oleh aku kerna bagiku kematian beliau juga pasti menyusahkan masyarakat Islam di Pakistan itu sendiri. Kehidupan El-Butoh pernah menyusahkan rakyat Pakistan pada ketika dahulu dan kali ini kematian El-Butoh juga menyusahkan dan kemungkinan mengundang kemusnahan ummat Islam di Pakistan itu sendiri.

El-Butoh bagiku, tiada lebih hanyalah sebagai alat yang dimanipulasikan oleh pihak Barat dan zionis Amerika setelah monyet-simpanan mereka iaitu Ex-General Pervez Musharaff dianggap tiada boleh berbuat apa2 untuk mengekang aktiviti2 militan Pro-Taliban di sempadan Pakistan dan Afghanistan.

Sesungguhnya sikap berpaling-tadah el-Butoh terhadap pro-taliban haruslah jangan dipandang ringan sementalahan beliau tiada memperoleh apa-apa back-up atau sokongan daripada pihak kerajaan semasa berkempen bagi menumpaskan si-monyet, Pervez Musharaff yang "baru belajar" bertatih untuk menjadi seorang diktator Pakistan yang digeruni.

Dalam hal ini, nampak sangat beliau memang diperkudakan oleh Pihak Barat. Sesungguhnya kebodohan beliau (w/p cerdik) memang tidak dapat dimaafkan oleh masyarakat Islam. Kematian beliau sebenarnya telah lama dirancang.

Terdapat 3 Kemungkinan besar di sini iaitu:

1. Kematian beliau didalangi oleh pihak zionis dan neocon. Prinsip yang digunakan oleh mereka (pihak zionis dan barat) adalah 'divide and conquer'. Perpecahan dan pertelagahan ummat Islam di situ dilihat sebagai aset bagi syarat kemasukan suara barat di situ. Lebih2 lagi pertelagahan ke atas pembunuhan seorang wanita yang menyuarakan kebebasan dan memperjuangkan demokrasi ala-barat.


2. Pembunuhan yang didalangi oleh Musharaf sendiri yang tidak senang dengan populariti el-butoh yang agak 'naik-mendadak' dan mungkin dapat menggugat kedudukan beliau sebagai presiden seumur hidup Pakistan. Dihapuskan terus el-butoh kerana sememangnya Musharaf dalam kapasiti yang agak terdesak, cemas dan sakit hati pada masa itu. Untuk melepaskan diri, militan pro-Islam dan pro-Taliban pula yang disalahkan oleh beliau. Yang sebenarnya kepopulariti el-Butoh adalah hasil daripada provokasi media-massa pihak barat yang sengaja mengwar-warkan elButoh. El-Butoh sebenarnya tiadalah hebat sangat. Nampaknya umpan atau 'pawn' mereka dah pun mengena. Pembunuhan tersebut dilihat sebagai kesilapan langkah yang diambil oleh Musharaf. he..he..

3. Pembunuhan yang didalangi oleh pro-Taliban sendiri.
Secara peribadi, terlalu sukar bagiku untuk mempercayai kemungkinan ini. Sungguh tiada mungkin.

Selalunya sikap pro-Taliban ini agak gentlemen. Mereka akan terus mengaku bertanggungjawab jika pembunuhan tersebut memang didalangi oleh mereka sendiri. Jika tiada sebarang pengakuan dibuat, maka amat berat bagiku untuk mempercayai tuduhan2 pihak barat ke atas militan yang pro kepada perjuangan Islam ini. Apa2 pun yang peliknya belumpun 6 jam pembunuhan itu berlalu dan belum ada apa2 siasatan rapi dijalankan, pihak media antarabangsa seperti FOXnews, CNN telahpun mengesahkan bahawa Taliban yang merancang pembunuhan ini. Yang peliknya jika tentera2 Amerika di Iraq diserang dan dibunuh oleh puak Insurgent, bukan main susah lagi mereka mengeluarkan sebarang kenyataan. Tunggu sehingga siasatan penuh dijalankan barulah kenyataan dikeluarkan. Kadang2 sehingga 3 hari barulah serangan yang didalangi oleh pihak insurgent Iraq disahkan oleh pihak media Amerika.

Itupun banyak yang disangkal dengan mengatakan bahawa kematian tentera Amerika di Iraq adalah disebabkan technical-failure, friendly-fire, accident dan sebagainya.


===============


Dari segi sejarah, Pihak Barat telah lama memerhatikan potensi ketenteraan Pakistan yang telah lama mempunyai loji/reaktor nuklear mereka sendiri. Mereka (pihak zionis dan Barat) amat berharap agar kepimpinan Pakistan hendaklah terus di bawah jari telunjuk Barat dan sebarang kepimpinan yang lemah haruslah disingkirkan daripada Pakistan bagi mengelakkan senjata pemusnah besar itu jatuh ke tangan pihak radikal yang pro-Taliban.

Apa yang ditakuti adalah, serkap jarang dan kejahilan pihak barat yang amat gusar dan takut dengan bayang-bayang sendiri, jika Pakistan dapat membantu Iran dalam membangunkan teknologi nuklear di Iran demi agama Islam itu sendiri (walaupun setakat ini belum ada pembuktian yang kukuh tentang persepakatan antara Pakistan dan Iran bagi kerjasama teknologi nuklear dalam bidang ketenteraan. Hanya tuduhan liar yang tidak berasas sahaja).

Sesungguhnya, kali ini aku melihat pihak Barat sedang cuba mengKARZAIkan Pakistan setelah Hamid-Karzai di Afghanistan telahpun di-baghal-kan sebelum tumbangnya Taliban di Afghanistan sejak tahun Dec 2001 lagi. Kedua-dua ungka dan baghal itu nampaknya memang sengaja mengundang zionis untuk bertakhta di negara mereka. Kerugian dan kemusnahan nampaknya pasti ditanggung oleh ummat Islam yang tiada berdosa.

Jerat dan umpan maut zionis, neocon-Amerika sudahpun mengena. Sungguh cilaka nasib ummat Islam di Pakistan pada kali ini di atas kejahilan dan kebodohan pemimpin dan sesetengah pembangkang mereka sendiri.

=============

Apalah salahnya jika Puan el-Butoh duduk diam-diam di negara2 sejuk sambil menikmati pemandangan yang indah2 di sana sambil menjadi isteri, babu-kepada suami dan ibu yang baik. Be a nice housewife and mom. Kuch-kuch Hota hai...Kan lebih elok?

Biarkanlah saja si-Nawaz Sharif dengan syok-sendiri beliau untuk mengetuai kempen pilihanraya Januari 2008 ini.

Secara peribadi, Sungguh elok dan afdal bagiku jika Pakistan hanya terbagi kepada dua sahaja iaitu,

1. Pervez Musharaf dengan sifat keanjingan yang tunduk kepada Amerika
2. pro-Taliban

Maka pergolakan tidaklah sekompleks mana. Hendak bersatu, itu tiada mungkin. Sementara itu konflik antara Sunnah dan Syiah masih lagi belum reda di Pakistan.

...
...
...

hmmmmm....Nasik pun dah jadi bubur. Silap2 jadi air.

Nampaknya pergolakan peperangan, rusuhan ( death, chaos and mayhem) TIDAK DAPAT DI ELAKKAN lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

sila lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

he.he.he...



hint 1
===

1. Sebarang spekulasi daripada pihak Barat tentang siapa yang mendalangi pembunuhan benazir Buttho jangan dipercayai. Itu hanyalah propaganda Barat sahaja yang cuba-sedaya upaya untuk mengotori imej Islam di mata dunia. Apa yang Barat hendak, adalah kebolehan untuk campurtangan sepenuhnya dalam urusan dan pentadbiran sulit Pakistan dan menjadikan Pakistan seperti Afghanistan yang dipimpin oleh si-boneka Karzai (dayus)




Apa-apapun jika Benazir masih seorang Muslimah, terimalah Al-Fatihah. Sesungguhnya Allah S.W.T jualah maha pengampun dan Maha Pembalas. Amiinnn....ya rabbal Alamin..

Labels: , , , ,

4 Comments:

Blogger the indie story said...

fuuh gilo ko el hakim wal pemikiri...

el butoh? suka mencarut ko nih...

heheheee..

8:24 AM  
Blogger Mak Su said...

saya fikir jawapannyer no. 1, tapi yg penting bukan jawapan ek.. yg penting sedar diri dan muslihat

1:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

el hakim... aku setuju ngan kamu...duduk diam2 n pi shopping kat orchard road ker...atau buat koleksi kasut kan..kan..

6:15 AM  
Blogger Elhakim said...

moderator,
nope. tak betul. sebenarnya senang ditaip.

mak su,
betuuuuuuulll!!!

nadia,
tak faham ler nadia. explain panjang lebar. plssssss....

dun't think u're singaporean. but maybe singaporean but live here in M'sia.

5:50 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker