..

Wednesday, February 27, 2008

Persoalan Kempen : Antara Mitos dan Realiti


elhias: pssstt...Bozo! hang pakai cermin mata lagi lawa naa...! he.he.

Sumber: Harga Petrol Tidak akan Naik

Memang tidak dinafikan, kerajaan semasa memerintah, sedikit sebanyak ada jasanya kepada rakyat. Jika aku nyatakan tidak, aku berbohong.

Memang tidak dinafikan jua, kerajaan semasa memerintah, banyak kezalimannya kepada rakyat. Jika aku nyatakan tidak, aku juga berbohong.

Permasalahannya, pro-dan-kontra sesuatu parti yang diisytiharkan menjadi pemerintah hendaklah ditimbang dan diadili sepenuhnya oleh rakyat secara terperinci. Walaubagaimanapun itu terpulanglah kepada otak, justifikasi rakyat itu sendiri. Manusia yang bijak, selalunya payah untuk ditipu. Manusia yang bodoh pula adalah sebaliknya.


he.he.he...

Walaubagaimanapun, suatu perjanjian oleh seorang menteri baru2 ini yang menegaskan bahawa harga petrol tidak akan naik selepas kemenangan parti politiknya dalam PU-12 ini aku sifatkan ia hanya sebagai:

Suatu perjanjian tanpa-endorsement.

Kerana janji tersebut boleh diibaratkan sebagai suatu 'janji' yang dibuat oleh suatu-pasangan-MUDA yang bernafsu, sihat-walafiat tubuh-badannya, tergesa2 mencintai satu-sama-lain, yang baru melafadzkan akad-nikah supaya tiada melakukan persetubuhan selama 2-bulan dan diberi menginap hotel-10-bintang secara percuma sepanjang waktu itu dan sebuah katil-Queen-amat empuk dengan bertilam sgt tebal untuk dikongsi bersama.






Perlu diingat juga makna 'tiada-kenaikan' terhadap harga tersebut berdasarkan apa? Sedangkan kita sudahpun tahu nafsu serakah pemimpin, pemerintah dan tukang-tukang cukong dari sesebuah parti politik ditahap yang mana? Contoh yang lain-lainnya sudahpun jelas dan patut diberi panduan secara kasar.

Berapa lama kerajaan dari "parti itu" boleh tahan dengan ketiadaan kenaikan tersebut? Itulah yang menjadi persoalannya.

Statement yang keluar dari mulut seseorang yang berbibir-merah, segar, basah, lagikan berkilat itu perlu dianalisis betul2 kerana ia hanya tertulis melalui 'mikrofon' dan bukannya di atas kertas putih ber-amendement. Sedangkan amendement telahpun beratus2 kali dipinda mengikut selera mereka sesetengahnya, inikan pula cakap-cakap mulut seseorang yang berbibir segar, berwarna merah lagi berkilat semasa terdesak berkempen.

Berapa lama tempoh harga tersebut tidak akan dinaikkan ?

Jika harga petrol tidak naik. Harga apa yang akan naik?
Jika sudah lama harga tidak naik, sekali ia naik, berapa pula harganya?

Pegawai kerajaan, kelazimannnya akan sentiasa senang (InsyaAllah).
Yang susahnya adalah orang2 kampung yg berpendapatan rendah dan tiada pekerjaan.

he.he..he.

Tarik kain ke bawah, nampak pusat.
Tarik kain ke atas, nampak lutut.
Buang kain, bogel teruss!!!

kah.kah.kah!!!

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker