..

Sunday, September 09, 2007

Persoalan Hukum Islam: Mengapa Sehingga Kini Masih belum Menjadi Realiti ?


PAS adalah satu-satunya partai yang memperjuangkan undang-undang berteraskan theology atau undang-undang keagamaan atau dengan ringkasnya el-hudud.

Islam adalah agama yang diredhai oleh Allah. Agama yang diredhai oleh Allah tersebut mempunyai teras yang bersumberkan hukum-hukum. PAS, pada dasarnya adalah penggerak dan nadi untuk merealisasikan hukum-hakam Allah SWT tersebut. Walaubagaimanapun sehingga sekarang hukum Allah tersebut masih lagi belum dipraktikkan. Persoalannya, adakah Allah tidak mahu membantu mereka yang inginkan menegakkan hukum tersebut.? Atau dalam ertikata persoalan cepu-emas “Mengapa PAS terlalu sukar untuk menang dalam pilihanraya ?

Suatu persoalan yang agak rumit dan agak sukar untuk dihuraikan. Walaubagaimanapun sebagai catitan peribadi, persoalan tersebut akan dijawab secara yang amat ringkas tanpa berteraskan dalil2 naqli mahupun akademik. Aku Cuma berfikir mengikut logic aku sendiri tanpa bertanyakan kepada mereka yang bijak-pandai tentang hal politik mahupun keagamaan.


Soalan 1: Mengapa Hukum Islam Masih Belum dipraktikkan di Malaysia?

Soalan 2: Mengapa Allah tidak mahu memenangkan parti yang mendokong perjuangan untuk merealisasikan hukum2 tersebut?


Jawaban2 ringkas untuk kedua2 soalan tersebut:

1. Persepaduan antara orang Islam di Malaysia dengan yang bukan Islam, sebulat suara TIDAK MAHU hukum tersebut. Dijalankan.

2. Ketentuan Takdir. Mengikut perancangan Allah itu sendiri. Dia Maha mengetahui.

Jika diteliti secara halus-halus, sesetengah golongan Melayu yang mengaku menyokong perjuangan Islam pun sebenarnya tidak bersedia dan tidak mahu hukum Islam itu dijalankan. Mereka menyokong perjuangan Islam adalah disebabkan:

  1. petrol naik
  2. malas berusaha. Dengan pertukaran kerajaan, semoga kemalasan mereka dirahmati dengan pembahagian hadiah2, royalty oleh kerajaan baru/alternatif
  3. tol naik
  4. Barang dapur naik
  5. tertekan dek majikan
  6. sering rasa mengantuk dan malas. Pertukaran kerajaan akan memberi nafas baru dan impak yang berlainan (semoga apa yang dirasa akan menjelma sebagai realiti)
  7. Dengki dan iri hati

Maka dengan alasan2 di atas, secara diam dan pasif, mereka menyokong PAS. Dan amat jarang2 sekali mereka menyokong PAS hanya kerna kerajaan sekarang ini tidak mempraktikkan hukum hakam Islam.


Sebab itulah amat payah untuk kita melihat mereka (orang Melayu) yang mempunyai harta yang banyak menyokong merealisasikan hukum Islam ini . Hanya mereka yang hidupnya terhimpit atau kuali-kuali sahaja yang menyokong perjuangan Islam ini dengan niat mendapat pembelaan atau pampasan yang berbentuk material setelah partai Islam itu menang.

Nota/warning: Aku tidak mengkritik dan menilai pucuk pimpinan perjuangan Islam. sebenarnya. Aku Cuma menilai mereka yang ikut-ikutan saja. He..he.he.

Kesimpulannya,

sebenarnya keikhlasan dan niat bangsa Melayu itu ke atas segala-galanya sememangnya boleh dipertikaikan. Maksud aku, Kematerialistikan dan Kesedaran orang2 Melayu itu wajib diambil kira. Jika tidak percaya lihat saja kualiti hasil-kerja kita sendiri dan bandingkan dengan hasil kerja orang lain.

he.he.he…

Labels: , , ,

5 Comments:

Blogger Nur Hafiza Hasan said...

Tertunggu-tunggu bilakah masa itu akan tiba..
[pelaksanaan undang² Islam]

5:54 PM  
Blogger azeel said...

elhakim... kau ni manusia yang terlalu sinis sebenarnya. itu yang aku suka pada kau. hihihihi.

aku tak mahu komen yg berlebihan. cuma ada 2 perkara sahaja.

1. bila terjadi sesuatu dlm malaysia ini, org melayu akan melatah. jika satu puak mengatakan putih, yang satu lagi akan mengatakan hitam. seolah-olah ini harus dilakukan semata-mata segala pendapat harus ditentang.

2. peristiwa membakar bendera malaysia yang berlaku di KT tempoh hari amat memalukan. mungkin pemuda itu cuma ingin membakar apa sahaja yang boleh dibakar, dan kerana itu aku mengkelaskan pemuda itu sebagai dungu lagi bodoh lagi memalukan. hanya orang bodoh yang membakar sesuatu yang melambangkan jatidirinya. dan bendera malaysia itu tidak ada kena mengena dengan parti politik. aku harap hal sebodoh ini tak terjadi lagi. kalau sebelum ini aku katakan pemuda cina yang sudah mencuit isu perkauman itu ditahan di bawah ISA, pemuda ini juga harus ditahan juga. kalau boleh masukkan ke dalam sel penjara yang sama. mungkin mereka berdua oleh belajar sesama sendiri dari kebiadapan mereka.

11:20 PM  
Blogger Elhakim said...

azeel,
he..he.. jangan ko tak tau pula.. yang membakar tu sebenarnya adalah

unit tindakan khas Special-Branch.

biasala... itu kerja depa...
semua orang tau...

CIA, FBI juga berperanan sebegitu, iaitu menggunakan taktik kotor apabila 'TUANnya' menyuruh dan mereka pula adalah alat dan orang-suruhan.

wasalam

12:27 AM  
Blogger azeel said...

kim ... ada bukti?

p/s: aku macam tuan hakim di mahkamah nih... menyoal pendakwaraya...

12:59 AM  
Blogger Elhakim said...

zeel,
bukti tiada sorry.

Nak katakan si-pembangkang yang membakar bendera pun tiada juga bukti

zeel, hang baca harakahdaily. PAS pun nak tangkap sapa yang bakar bendera tu

5:12 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker