..

Saturday, September 01, 2007

Permasalahan Orang Kafir: Suka Mengkafirkan Orang Lain



sumber rujukan: Berita Hairan

Selalunya apabila kita hendak pergi mengembara ke suatu tempat yang jauh, para ibu selalu berpesan hendaklah:

1. tahu jaga diri
2. jaga peradaban
3. jaga tingkah laku
4. menghormati adat resam dan agama orang lain

ibarat pepatah, masuk kandang lembu, menguak, masuk kandang kambing mengembek...

he..he...he... entahlah..

Sangat jarang2 orang Melayu bersifat kurang hajar apabila mereka berada di luar negera. Selalunya mereka (pelajar Melayu Malaysia) terus saja absorb dengan cara kehidupan di Barat jika mereka belajar di Amerika mahpun di Eropah. Sebab itulah ada terdapat di kalangan mereka yang mengamalkan seks di luar nikah juga cara kehidupan bebas ala-barat.

Jika mereka ke Timur-Tengah seperti belajar di negara2 Arab selalunya terus saja mereka meniru gaya Arab dengan banyak-banyak menggunakan perkataan anti, anta, dalam percakapan sehari-harian sehingga mereka balik ke Malaysia pun gaya Arab tidak pernah lekang dari kehidupan mereka.

he..he.he.

Pendek kata, orang Melayu kita ni, tidak banyak songeh dan tidak banyak karenah apabila mereka berada di Luar negara. Mereka terus saja jadi baik dan tidak degil. Mereka dengan rela hati terus saja mengikut sistem cara hidup di mana tempat bumi dipijak dan langit dijunjung.

Maka dengan ini, orang Melayu adalah bangsa yang suka ikut-ikutan. Tolong jangan salahkan mereka kerena tradisi ikut-ikutan ini telahpun diasuh ke atas mereka sejak kecil-kecil lagi indirectly.

Apa yang pasti, bangsa lain amat jarang-jarang mengikut gaya rentak bangsa Melayu ini. Lihat saja bangsa kafir cina di sini, sudah 100 tahun tinggal di Tanah Melayu, tetapi berbahasa Melayu pun pelat. Apatah lagi sangat jarang2 bangsa Cina memakai pakaian tradisi Melayu seperti baju Melayu dan bersongkok.

Apa-apapun syabas...buat bangsa Melayu ini kerana "tidak degil" di tempat orang. he.he.he.

Lain pula halnya dengan bangsa Korea ini, sudahlah menumpang dan bekerja di negara orang, agama orang lain pula nak ditukarkannya. Maka aku boleh klasifikasikan bahawa sesetengah bangsa Korea ini memang tidak tahu menghormati adat-resam dan agama orang lain yang ditumpanginya.

Maka tidak keterlaluan jika sesetengah pihak menyembelih sebahagian mereka tanda amaran....

he..he.he..

Jika aku ke Korea, akupun tidak berani menyeru bangsa Korea untuk meniru cara dan gaya hidupku apatah lagi mengajak mereka mempraktikkan agamaku. Silap haribulan, aku akan disembelih nanti.

Jika bangsa Korea berani berbuat begitu di negara orang lain, maka mereka sepatutnya
rela dan sedia untuk disembelih.

Sepatutnya Kerajaan Korea tahu dan sedar perkara ini.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker