..

Friday, August 31, 2007

Persoalan Bangsa Melayu: Pengecut, Penakut, or tiada 3D Melayu itu ?




Merdeka...Merdeka...Merdeka...

Seperti biasa ucapan2 retorik itu sering berkumandang di TV tak henti-henti dan tak putus-putus.

Aku bukannya apa... sebenarnya aku masih merenung jauh tentang perjuangan suatu bangsa yang dipanggil sebagai Gerakan Pembebasan Melayu-Pattanni (PULO) yang tidak putus-putus dan tidak henti-henti berjuang untuk memerdekakan tanahair mereka walaupun pada hakikat yang sebenar perjuangan tersebut seperti tiada reaksi dan tiada mendapat sambutan daripada orang-orang Melayu di sebelah Malaysia.

Dalam hal ini, kelihatan pemimpin korup Melayu kelihatan seperti buat2 bodoh sahaja. Perjuangan Palestine yang mempunyai 2 pecahan iaitu Arab-kristian digembar-gemburkan walaupun perjuangan tersebut telahpun dapat sambutan di seluruh dunia. Tetapi perjuangan 100 percent Melayu-Islam Pattani hanya dipandang sepi sebelah mata sahaja oleh bangsa Melayu itu sendiri.

Sebab itulah terdapat terma dan proverb dari orang Melayu sendiri yang berbunyi
Kera di hutan di susui. Anak di sisi mati kelaparan.

dan kebetulan he..he.he.. aku tidak mahu gunakan istilah kera untuk refer kepada bangsa sendiri kerana sesungguhnya aku tidak mengakui bahawa kera ini adalah Bangsa Melayu. Buruk benorlah pulak bunyinya. kera tu maknanya bangsa lain la kot hehehe...



Terma yang biasa aku gunakan terhadap bangsa Melayu adalah Ketidakwujudan pemikiran 3-Dimensi di kalangan bangsa Melayu dalam menangani sebarang tekanan dan permasalahan. Ya!!! sesungguhnya aku, kau, dan mereka tidak mempunyai daya keintelektualan 3D ini dalam menangani sebarang masalah. Sebab itulah bangsa-bangsa lain di bumi Malaysia ini (contoh budak-bangsat bernama Namewee) berani pijak semua kepala Melayu yang ada dalam bentuk simbolik di internet.

Aku pelik sungguh dengan orang Melayu. Jika media antarabangsa melabelkan sebagai perjuangan Pattani adalah tidak sah dan sebagai anasir terrorism sedunia, dengan sebulat suara orang-orang Melayu di Malaysia pun kelihatan terima bulat-bulat pertuduhan tersebut dengan tanpa usul-periksa. Ini betul-betul terjadi di kalangan muda-mudi Melayu dewasa ini. Kadang-kadang orang Melayu ini kelihatan geli sungguh mendengar perjuangan orang Melayu pattani tersebut.

Akibatnya, aku tidak pernah nampak sebarang bentuk research yang serius di kalangan yang dikatakan sebagai intelek Melayu mahupun orang2 Melayu yang berkuasa juga media-media mainstream Bangsa Melayu untuk memartabatkan perjuangan Bangsa-Melayu-Islam Pattani itu sendiri. Sungguh memalukan. Apa yang aku nampak adalah persengkokolan pihak berkuasa kita yang bekerjasama dengan pihak berkuasa Siam untuk membanteras perjuangan Melayu Pattani itu sendiri. Amat menyedihkan sekali senario yang terjadi sekarang.




Itulah hakikat sebenar bangsa Melayu kita. Yang selalu menggembar-gemburkan menyayangi bangsa dan cintakan tanahair. Realiti atau retorika? Yang mana sebagai pilihan ?

Aku begitu pelik dengan bangsa-bangsa Melayu termasuk pemimpin2 Melayu itu sendiri. Mereka sangat berkuasa. Tetapi dalam hal ini, kelihatan mereka sa-olah2 tiada kuasa. Atau mereka tiada idea untuk berbuat sesuatu untuk menolong bangsa sendiri?

Dari segi retorik, selalu sangat orang Melayu melabelkan bahawa mereka adalah suatu bangsa yang bijak. Dan yang paling dahsyatnya sehingga tergamak ada di kalangan mereka yang melabelkan Polis dan pihak Intelligent Bukit Aman di Malaysia sebagai suatu badan kepolisian yang paling terbaik di dunia.

Pengukuran dari segi apa? Aku pun tidak tahu. Puas aku mencari di internet pengukuran skala mana yang digunakan untuk anugerah syok-sendiri tersebut. Masih lagi belum ku temui. Yang ada hanyalah cakap-cakap kosong dan gembur-gembur di forum-forum yang boleh disangsikan pada tahap tertinggi duniawi kerana tanpa sources dan references antara sesama Melayu itu sendiri. Mungkin itu adalah bentuk baru "pillow-talk" pada alaf baru dengan menggunakan ledakan teknologi informasi bermaklumat.

Pada hemat aku, perjuangan Melayu-Pattani tersebut adalah suatu perjuangan yang sah. perjuangan suci murni tersebut sepatutnya mendapat sambutan dan doa restu di kalangan bangsa Melayu di sini dan bukannya cacian juga makian bahkan gelian.

Jika dinilai dari sudut sejarah keempat2 wilayah selatan Siam seperti
1. Pattani
2. Narathiwat
3. Songkhla
4. Yala
5. Satun (tak termasuk yg ni)

adalah tergolong dalam pemerintahan Kesultanan raja-raja Melayu-wiyuun el-pattani dahulu.

Oleh yang demikian,

Jika tidak percaya, sila buat kajian terperinci. Bukti-bukti sahih memang terlalu banyak.
(korang bilang, korang bijak sangat)




Jika bangsa Melayu ini mentaati raja dan negara seperti termaktub dalam perlembagaan, Inilah masanya untuk mendaulatkan semula kesultanan Melayu Pattani.

Apakah kita merasa takut dengan kepolisian dunia itu atau kita tiada mempunyai sebarang daya keintelektualan 3-Dimensi untuk membongkar dan memartabatkan perjuangan dan segala-galanya? he..he.he...

Tiada gunanya mengaku diri sendiri sebagai Suku Bangsa Bugis yang berani. Tetapi dalam hal ini kelihatan seperti kecut dan penakut.

Tiada gunanya mengaku diri sebagai suku Jawa-ponorogo yang cekal dan tabah. Tetapi dalam hal ini kelihatan seperti bangsa-Jawa yang tidak mempunyai telur/teloq. Kalau adapun, teloq kecut lagi kecik dan kurang-berfungsi masuk dalam.

Yang ralatnya terdapat sesetengah suku kaum Jawa (terutama Jawa ponorogo) di Malaysia ini yang perasan bagus dan terlampau taksub dengan suku kaum sendiri sehingga memperkecilkan kaum-kaum dan rumpun2 Melayu yang lain di kedai-kedai kopi. Dan bagi aku, inilah salah satu punca fakapnya!!!

Padahal kejahatan bangsa Jawa seperti memakan rasuah baik di Jawa Timur mahupun Jawa barat di Jawa, Indonesia (dalam institusi kerajaan itu sendiripun) tiada bedanya dengan kejahatan rumpun2 lain di Nusantara ini.

Oleh itu, jika tiada tindakan yang diambil, maka tiada bezanya kesemua rumpun Melayu di Nusantara ini. Kalau pengecut, tu pengecut juga. Kalau jahat tu, jahat juga. Kalau buruk tu, buruk juga termasuk Jawa Ponorogo itu sendiri.

AKU BERI AMARAN DI SINI BAHAWA TIADA MANA2 SUKU dalam Rumpun Nusantara ini yang lebih baik dari suku yang lagi satu. Bagi aku, kita semua adalah sama. Yang dinilai adalah keimanan dan bukan rumpun mahupun bangsa itu sendiri.

contoh, Jangan katakan bahawa suku Banjar itu jauh lebih hebat daripada Jawa. dan janganlah cakap orang-asli Mehmeri tu lebih bagus dari orang Melayu!!! Jangan!

sekian, terima kasih. wasalam.

nota: Seperti biasa, elhakim adalah cuma pemerhati sahaja. dan tiada mengambil apa-apa jua bahagian dalam deskripsi artikel dalam blog ini he...he..he..

Labels: , , , , ,

6 Comments:

Blogger zf_zamir said...

berkobar-kobar sungguh abg hakim sempena merdeka ni, 50 tahun la katakan..

he..he..

memang banyak kesilapan keputusan yang dibuat oleh raja-raja kita terdahulu, contohnya seperti kes ini, perjanjian bangkok untuk membahagi-bahagi daerah itu kepada kerajaan siam dan kerajaan kedah adalah perjanjian yang sangat senget sebelah..

tetapi apalah daya raja-raja kita..yang menjadi mangsanya kini, golongan selatan thai..lagipun, raja kita apa peduli?

he..he..

abg kim, selamat merdeka!!

haha..

5:06 AM  
Blogger azeel said...

kim,

ada perkara yang dibuat, tidak harus diheboh-hebohkan pada orang.

mungkin kau lihat perkara ini sepertimana yang harus dilihat oleh semua orang.

10:11 PM  
Blogger azeel said...

zamir,

cuba teliti sejarah semula. wilayah utara tanah melayu ketika itu sememangnya disempadani oleh kerajaan british dan siam. raja-raja melayu itu hanya pembesar wilayah sahaja, yang harus membayar ufti emas kepada kerajaan besar siam. dan selepas itu, dijajah pula oleh kerajaan british selepas wujudnya beberapa perjanjian.

kita harus akui, tiada kerajaan melayu yang benar2 kuat selepas musnahnya kerajaan melayu melaka. setiap wilayah yang ada berpecah belah mengwujudkan wilayah-wilayah kecil yang lemah. dan selepas dari itu, kerajaan besar siam pula menakluki wilayah2 utara ( harus diingatkan, kerajaan siam itu adalah musuh ketat kerajaan melaka )Portugis dan Belanda tidak berminat dengan empayar besar melaka, mereka cuma inginkan bandar pelabuhan melaka sahaja. makanya empayar tersohor melaka menjadi wilayah2 kecil yang mudah ditakluki, dimomokkan bangsa penjajah, termasuk siam.

itu sebabnya, walau apapun kata orang, aku menghargai usaha mendapatkan kemerdekaan. setidak-tidaknya empayar melayu melaka itu berjaya diwujudkan semula, walaupun tidak sepenuhnya. ( wilayah di riau, sumatera adalah dalam jajahan takluk itu )

penjanjian bangkok adalah persetujuan kuasa-kuasa besar. kedah ketika itu hanyalah satu wilayah di bawah kerajaan siam. diberikan kepada british atas sebab-sebab keselamtan untuk melindungi pulau pinang ketika itu. dan wujudnya perlis pula disebabkan pergeseran antara pembesar melayu di kedah ketika itu.

10:23 PM  
Blogger Elhakim said...

he..he..

zeel,

aku tiada rasa pun pembesar2 melayu skg ni bertungkus lumus menolong Melayu di Pattani baik di depan mahupun di belakang.

Membesarkan tembolok, perut dan buah dada sendiri adalah...

5:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Memperingati Peristiwa Berdarah Tak Bai - Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

http://tinyurl.com/c76nok

Petikan dari salah seorang pimpinan Tandzim Al-Qaeda Bahagian Asia Tenggara
(Saudara Abu Ubaidah - Mujahid asal Malaysia, bekas jurutera yg telah meninggalkan segala kenikmatan dunia untuk sama-sama berjihad di Pattani Darussalam demi menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini)

Ya Allah,
Berilah kemenangan kepada Mujahidin.
Teguhkan tapak kaki mereka.
Tepatkan bidikan peluru mereka.
Satukan hati-hati mereka.

Hanya kepada Engkau kami mengabdikan diri.
Hanya kepada Engkau kami kembali


Mujahidin Pattani Darussalam mengeluarkan deklarasi perang bertarikh 4 Januari 2004 dgn matlamat untuk menubuhkan sebuah Daulah Islamiyyah yang benar-benar mengikuti acuan Al-Quran dan As-Sunnah sepenuhnya

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di Jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang terbaik bagi kamu jika kamu mengetahui. (Surah As-Saff ayat 10-11)

Dan orang-orang yang gugur di Jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka. (Surah Muhammad ayat 4)

Katakanlah, tidak ada yang kamu tunggu-tungu bagi kami, kecuali salah satu daripada dua kebaikan (menang atau syahid). (Surah At-Taubah ayat 52)

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan bergabunglah kamu dengan orang-orang yang Siddiqin. (Surah At-Taubah ayat 119)

Orang-orang Mukmin yang sebenarnya adalah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, dan mereka berjihad dengan harta dan nyawanya di Jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang siddiqin (benar). (Surah Al-Hujurat ayat 15)

Mengapa kamu tidak berperang membela orang yang lemah baik lelaki, perempuan mahupun anak-anak yang berdoa, Ya tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini yang zalim penduduknya. Berilah kami pelindung dari sisimu, dan berilah kami penolong dari sisimu. (Surah An-Nisa’ ayat 75)

Orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di Jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan. Tuhan menggembirakan mereka dengan memberikan rahmat, keredaan dan syurga. Mereka memperoleh kesenangan yang kekal didalamnya. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sungguh, disisi Allah terdapat pahala yang besar. (surah At-Taubah ayat 20-22)

7:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

kita di dunia ni sama je...jgn suka buruk2 kan kaum lain...dalam islam janganlah suka buruk2 kan kaum lain. nila kelemahan orang islam yang mengakibatkan islam jatuh...walhal islam itu adalah agama yang teramai menganut..masalah datang dari persendirian bukan kaum. kesimpulannya semua manusia sama. dan bukan kaum..ok..ini menyentuh sensitiviti sesetengah kaum.peliharalah saudara-saudaramu

10:36 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker