..

Thursday, September 06, 2007

Persoalan Kemanusiaan: Cuti bersalin 5 Tahun ? Suatu malapetaka atau rahmat?


Pihak kerajaan telah meluluskan suatu pindaan agar kakitangan awam wanita diberi cuti-tanpa-gaji selama 5 tahun berkuat-kuasa serta merta mulai suatu tarikh yang telah ditetapkan.

he..he.he...

Setiap suatu ketetapan memanglah mempunyai pro dan kontranya.

Pro-nya adalah memberi rehat kepada kakitangan awam wanita itu di samping membolehkan wanita tersebut mendidik anak-anak yang telah dilahirkan. Di samping itu secara tidak langsung menunjukkan keprihatinan pihak kerajaan terhadap kebajikan pekerja-pekerjanya.

Kontra-nya adalah

1. Wanita tersebut tidak memperoleh gaji dalam masa tempoh cuti tersebut

2. Sebagai suatu isyarat yang sangat halus memperlihatkan bahawa wanita tersebut memang tiada mempunyai minat untuk bekerja. Maka secara tidak langsung majikan telahpun dapat mengesan kemalasan atau the true-color pekerja yang bernama wanita tersebut. Maka di situ majikan telah pun dapat mengklasifikasikan yang mana kakitangan wanita rajin dan yang mana kakitangan wanita yang malas yang sememangnya cenderung untuk bercuti dan tiada berapa minat untuk bekerja (gaji tidak penting dalam hidup wanita tersebut--sebab dah memang malas )

3. Sebagai suatu isyarat secara tidak langsung bahawa sememangnya pihak kerajaan menginginkan agar kakitangan awam wanita dikurangkan di agensi2 kerajaan kerna sememangnya agaknya kerajaan tidak larat untuk membiayai penggajian mereka. Di situ kerajaan telahpun sedar bahawa cost-effective memainkan peranan yang agak besar di sini.
Biar pekerja sedikit, tetapi amat berpontensi, amat produktif dan berdaya saing.


4. Sebagai suatu modal untuk pihak pembangkang menghentam usaha kerajaan. Kalau hendak difikir, 5 Tahun cuti berturut2????? mana rasionalnya ????

===========================

Walau apapun jua kata2 negatif pembangkang terhadap usaha kerajaan tersebut, Bagiku, aku melihat ia dari sudut positif dan aku sebenarnya tidak sesekali memandang serong usaha2 tersebut.

Lima Tahun adalah suatu tempoh jangka waktu yang lama. Aku bertegas agar isteri-isteri yang bercuti dalam tempoh waktu tersebut melipatgandakan cahaya mata mereka pada waktu tersebut dengan jadual seperti yang berikut:

tahun 1 = seorang anak
tahun 2 = seorang lagi anak
tahun 3 = seorang lagi anak
tahun 4 = seorang lagi anak
tahun 5 = relax dan berkemas
Tahun 6 = wanita bekerja semula

Maka dengan ini, secara tidak langsung, setiap kakitangan-awam wanita berbangsa Melayu dan beragama Islam telahpun mempunyai peluang keemasan untuk memiliki sekurang-kurangnya 4 orang anak.

Apa gunanya anak yang ramai ?

Memang berguna,

kerana aku lihat ini adalah suatu cara untuk mengembang-biak bangsa Melayu agar nisbah bangsa Melayu dan bangsa kafir di negara Malaysia ini menjadi 5 : 1 (Lima nisbah 1)
5 untuk Melayu
1 untuk Kafir


Dengan bangsa Melayu yang ramai (man-power) maka agak sukar dan terlalu payah untuk bangsa-bangsa kafir di Malaysia ini untuk menyisihkan bangsa kita seterusnya bangsa-bangsa kafir itu akan terus terpinggir dan menjadi kaum-kaum yang sangat minoriti dan suara yang kurang.

kesimpulannys, Walaupun kita agak gagal dari segi kualiti, tetapi sekurang-kurangnya kita masih bersuara majoriti dan tetap menang dari segi kuantiti.

Dan sesungguhnya keputusan pihak kerajaan tersebut memang suatu rahmat.

Mana lebih bagus? Fikir-fikirkan lah..

Labels: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lama x menyinggah..
Banyak rupanya permasalahan.persoalan dan pertikaian yang Che Elhakim huraikan dan beri pendapat.

Tapi, cadangan utk pengisian 5 tahun tu agak relevan.
Heheheheheh..
[bolehlah setuju sbb xde experience beranak..LOL]

12:20 PM  
Blogger azeel said...

ok.. cuba kau tgk kemungkinan yang ini ...

perempuan itu semuanya pasti mahukan duit. duit utk beli baju, mekap, handbag, kasut, dan macam2 lagi yang mahu mereka jadikan koleksi. (tak masuk pinggan mangkuk, barang emas tiruan, emas tulin ).

maka mereka membuat keputusan begini :

1. tidak mau mengandung dan dapat anak lagi.

atau

2. tidak mau untuk berkahwin langsung. hidup untuk duit, dan nak duit kena kerja. jadinya tidak perlu kawin yg berkemungkinan besar akan membuat mereka mengandung dan akhirnya bersalin.

atau

3. memikirkan antara duit gaji yg besar (org perempuan ramai yg sudah jawat pangkat2 besar)dari berlakikan suami yg gajinya lebih kecil, pasti mereka tidak mahu hidup terhimpit dgn kesusahan. makanya mereka akan mula menuntut cerai kerana pada mereka duit itu lebih penting dari suami mereka sendiri (yg gajinya kurang).

atau

penambahan penduduk melayu malaysia akan berkurangan. cuma penjualan kondom akan meningkat secara mendadak disebabkan usaha untuk mengelakkan pembuntingan.

mungkin ini yang akan terjadi. dan aku rasa, mesti DUREX akan buat bancian istimewa tahun depan. mereka pasti akan kaji kecenderungan orang melayu melakukan seks. mungkin menurun mendadak, mungkin sebulan sekali sahaja.

2:28 AM  
Blogger Elhakim said...

elmistree,
he...he...

tiada xperience beranak?

tahun depan hendaklah experience K?


==========================


elazim bin abi-elazim,

betul juga.

Semua itu terkategori dalam

WANITA dan PERMASALAHANNYA

10:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dari mana dapat gambar tu Tuan Hakim?

Salam...

9:07 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker