..

Tuesday, April 29, 2008

Permasalahan Politik Malaysia: Semakin Menyenakkan


elhias: Sebenarnya kedua2nya sama saja...

Pertelagahan antara ahli-ahli majlis tertinggi dan kepimpinan Barisan Nasional, bukanlah suatu fenomena asing mahupun fenomena baru di kalangan manusia2 yang mempunyai kepekaan yang kuat terhadap senario politik tanahair. Perkara ini adalah perkara biasa dan boleh diertikan sebagai rutin dalam kehidupan seorang pemipin berjiwa "Hidup-Barisan!!!"

Kalau dilihat dari segi sejarah, episod tikam-menikam dari belakang ini telahpun menjadi suatu senario biasa dalam parti tersebut. Boleh juga dikatakan sebagai suatu 'amalan'. hehe..

Cuma kali ini lain sa-dikit, kerna pertelagahan ini tercetus antara puak2 yang berlainan bangsa juga agama. Kalau tak silap, kita boleh beri kod mereka iaitu Penyapu vs Tol.


Intipati pertuduhan antara Penyapu a.k.a Tempe dan Tol ini tiadalah boleh dipandang ringan kerna 'weight' dan pemberatnya boleh menimbulkan ketidakpuasanhati antara dua pengikut igama yang berlainan. Silap haribulan, havoc dibuatnya.

Walaubagaimanapun, kita bernasib baik, kerna corak pemikiran rakyat majmuk di negara ini, sa-dikit sebanyak telah berubah. Kemungkinan agaknya, mereka lebih concern mengenai kenaikan harga barang dari terus-terusan memikirkan sentimen perkauman untuk menjadikan ianya lebih serius lagi.

Maksud dan erti pertelagahan dan sikap salah-menyalah antara mereka ini, aku tidak berapa faham. dan aku pun bukannya jenis yang menggemari untuk memahami situasi ini. Apa yang diperkatakan dalam media arus perdana, aku tidak mengambil kira. Terlalu banyak perkara2 yang hendak disorokkan di situ. Ibarat pepatah yang aku buat sendiri, "Berak tak habis, cuma kentut saja.."

Pada aku, cuma beberapa kerat sahaja golongan yang betul2 faham dan arif tentang ini iaitu:
1. Mereka yang terlibat
2. MT dan PM sendiri
3. Mat Tahir - tuan kepada individu2 terbabit yg mungkin dapat menjinakkan. (master-minda)



Nak Harapkan penjelasan 100 peratus daripada media arus perdana? jangan harap. Hanya 5 peratus sahaja yang boleh diterima pakai. Itupun terpaksa ditapis dengan logik akal sendiri. Cuma yang aku tergamamnya adalah, Jika betul, memang terdapat perselisahan yang sangat serious di situ, apa yang dicoretkan dalam blog (individu terbabit) seolah2 tidak sama dengan sifat sebenar individu yang sebelumnya menjadi pemimpin.


Maknanya di sini terdapat contrast antara kewibawaan dalam 'blog' itu dan sifat sebenar bekas pemimpin yang juga empunya blog tersebut. Oleh yang demikian, tidak perlulah membaca blognya. Buang masa!!!!


dan si-tol itu tidak lain, tidak bukan, hanyalah seketul sampah yang hanya tunggu masa..

Sumber Rujukan: AGENDADAILY

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger rastom said...

Tuan Direktur el Hakim el Krishnan towkey studio filim Jalan Ampas.

Samivel: Itu Toyorudin sudah bikin saya mara. Saya Hindu juga, apa saya berani hantam itu tokong ka? Mana boleh itu macam, itu tokong kuda, gajah sumua itu umur sudah ratus ratus tahun.Sebagai orang Hindu saya harus penjagaan itu tokong sumua. Apala dia cakap itu macam? Dia brani mau lawan saya, tengok apa jadi sama itu Pandithan.

Toyuruddin:Ini masalah beliau, bukan saya. Dia memang tak faham bahasa Melayu. saya cakap lain dia fahama lain. Bodo punya menteri. Saya suruh habiskan semua tempe tempe yang dalam stok lama tu, tapi dia tarak faham, bukan saya kata temple. Porrah!

9:30 PM  
Blogger Elhakim said...

Dr. Elrastom,

aku tau... kau sangat mengagumi samy-Vel.

sebab itulah kau tiada berani langsung untuk menyentuh salahlaku Samy Vel dalam blog ~ Halwa Romantis.

hehe..

9:36 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker