..

Thursday, April 24, 2008

Permasalahan FEDORA: Pembangun OS alternatif yang Tidak atau Separa-Beretika ?




elhias: gambar punggung pejal yang segar, ranum gadis2--ajnabi muda yang cantik. Aku bukan seorang yg lucah. tetapi ini adalah kenyataan untuk linux flavor UBUNTU [aku baca: Ubuntu(t)] Jika tidak percaya sila klik
1. bukti 1 <-- click me
2. bukti 2 <---click me--mungkin lucah
(gimanapun, buntut itam yang di atas itu boleh menjadi tanda-tanya (?) )
tak taula kalau ada bekas menteri yang ternampak. hehehe...

Sungguh tidak faham mengapa Fedora-Core 8, menggunakan GCC (versi 4.1.2) sehingga kegagalan ke atas mengkompil dan build TCL/TK yang menjadi tonggak ke atas aplikasi dan pembangun perisian. Ketidakpuasan hati itu telahpun diserapkan ke dalam forum linux.org dan saluran fedora rasmi, namun jawapan yang dibalas adalah dari pengguna2 yang mempunyai masalah yang sama. Jawapan yang diperlukan adalah NULL.

Syaitan sungguh!!!

Untuk men downgrade dari GCC4.1.2 kepada GCC3.4 kedengaran amat mudah. Tetapai malapetakanya adalah terpaksa re-build kernel semula. Yang hamjadahnya library-library untuk GCC3.4 pun terpaksa di-download sama. Jika tidak, maka keparatannya akan berjangkit dan meluap2 apabila kita cuba mengkompilasi pengaturcaraan-pengaturcaraan yang besar-besar terutamanya pengaturcaraan daripada aplikasi network-simulator 2 versi 2.31 dan 2.33 (NS-2 ver 2.31).

Alternatif terkini yang diperoleh adalah hanya mendownload Ubuntut. opps silap eja-- sebenarnya, Ubuntu Hardy Heron versi 8.0.4. Rata2 manusia engineer menyarankan agar penggunaan Ubuntut opps silap eja lagi--sebenarnya Ubuntu untuk aplikasi NS-2.

Sepatutnya linux menyenangkan bukannya menyusahkan.

Yang aku lihat, pembangun-linux sgt menitikberatkan perisian remeh temeh, spt interface-calendar, linux-goodies, Gui, aplikasi sound, open-office dan baaanyak lagiiiii tetapi sering mengabaikan mempermudahkan kompilasi perisian-perisian yang menyebabkan orang-ramai terpaksa menggunakan linux (kerana tidak ada choice) seperti NS-2, SaVi, Geomview dan lain2. Inilah yang menyebabkan Fedora 6 sehingga memakan sebanyak 6GB untuk installasi lengkap (full-installation)

Pesan aku buat pembangun linux, kalau dah OS alternatif, tu, buatlah cara alternatif. Janganlah nak jadi OS yang utama. Jadi sokongan cukuplerr....stay low...

Sangat sukar sebenarnya untuk melawan Microsoft, kerna project leader Microsoft dan programmer Microsoft adalah berbangsa keling-India jenis Gupta, Jamlipour, Pondicherry, geetha dan Bangalore. Yang dianugerahkan oleh tuhan, otak berjenis Awta-keling.

Tak salah aku manusia keling ini amat pakar dalam bahasa berbelit-belit. Bahasa Bebelit-belit ini boleh disamakan dengan bahasa pengaturcaraan paras sederhana seperti C++ juga bahasa pengaturcaraan paras bawah iaitu C (yang dipadankan dengan bahasa mesin).

Manakala pembangun perisian OS-Linux pula kebanyakan adalah berbangsa kulit putih atau orang-putih. Setahu aku, orang kulit putih ini terkenal dengan bijak dan keras kepala tetapi AMAT PEMALAS!!!

Dahpun kita tahu, jika si-Bijak-PEMALAS ini membuat sesuatu perisian sudah tentu terlalu banyak short-cutnya yang hanya menyenangkan mereka. Documentation pun berterabur dan lintang pukang. Mungkin buat 10-kerja dalam satu masa kot.

Oleh itu, satu jer mau ingat....

1. programmer yang menyusahkan diri mereka, kelak akan menyenangkan pengguna
2. programmer yang mementingkan kesenangan mereka, sudah pasti bertubi-tubi menyusahkan pengguna.

haiyaa!


elhias 2: Nintendo

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Hasbullah Pit said...

Kalau naik main kompil-kompil, Fikir masak-masak dulu sebelum bertukar ABI.

9:56 PM  
Blogger Elhakim said...

elsebol,

terpaksa tukar versi linux.

Kerana Notebook baru aku berjenis SATA-2.

Fedora-6 yang aku guna selama ini gagal untuk di-setup ke dalam notebook itu.

Aku gunakan Fedora-8. dan berjaya di-setup ke dalam notebook baru itu.

Tetapi...

aku tidak berjaya mengkompil aplikasi aku.

sebab

GCC yg digunakan oleh FEDORA-8 tidak compatible bagi yang lama.

padah linux!

10:19 AM  
Blogger rastom said...

Cis! sapa suruh pi install ubuntut? Fedora pun 2x5...cuba la distro lain yang stabil sikit, Opensuse atau slackware....dijamin tak sakit kepala daaaa..

10:30 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker