..

Thursday, April 17, 2008

Permasalahan aku : Antara Ketulusan Kerajaan dan Ketulusan Penerimaan AKU


elhias: sampai la ni aku x dapat nak bezakan antara keling sebenar dan keling dalam jiwa sesetengah melayu.

errrrr...
hehe...

aku bukan nak kata apa. cuma aku pelik.

sejak kebelakangan ini, adalah beberapa isu yang aku anggap seolah2 suatu kemurahan kerajaan pusat untuk rakyat yang mereka 'kasihi'

beberapa hari lalu caj paip meter di terengganu telah pun dikecualikan. begitu juga dengan elaun guru KAFA di johor pun telah dinaikkan.

banyak lagi perubahan dan penggubahan yg telah dilakukan oleh kerajaan pusat kesemuanya dikatakan sebagai inisiatif untuk menolong rakyat 'tercinta'. contohnya pembaikan sistem kehakiman dan gantirugi pada mereka yg terpecat, dipecat,

kah.kah.kah..

Sila Ingat!!! ada quotation yang aku tulis untuk perkataan KASIHI DAN TERCINTA di sini

hehehe...

kadang2 aku rasa seolah2 kerajaan pusat yg kiter 'kasihi' ni mengikut suatu trend atau budaya yang dikenali sebagai budaya ikut-ikutan ala-CELCOM gitu..

contohnya.. dulu... tahun 2004 iaitu tahun letusan teknologi komunikasi selular peringkat se-Malaysia

maka syarikat telekomunikasi berebut2 hendak menawarkan pakej2 murahan masing2...
celcom dengan kemurahan itu.
maxis dengan kemurahan ini
digi dengan kemurahan itu dan ini
apatah lagi dengan syarikat tm-touch dengan seribu macam kelecehan dapat juga menandingi sykt yang telahpun lama mempelopori dunia teknologi telefon selular.

hehehe...

walaubagaimanapun boleh percaya ker ini punya kerajaan. Tak salah aku, itu semua cara-otak saing kapitalist yang dipinjam oleh tan-sri sir anadaraj el-awta keling dan diadaptasi ker versi se-Malaysia seterusnya di salurkan kepada kerajaan pusat untuk dimanfaatkan bersama.

el-sedia maklumlah..bahawa Tok-guru kerajaan pusat yang kita kasihi ini pun dulunya adalah seorang mahaguru el-awta el-keling tp sekarang dah pun downgrade. malah dulu, pangkat kekelingannya adalah pada tahap tertinggi universal. mencapai tahap global dan glokal. cuma taklah sampai pada tahap glukos. kah..kah.kah..

Kalau ikutkan hati dan nurani aku, perangai keling dan super keling ini menjadikan aku geli-geleman lah pulak.

Mungkin isu tawar menawar dan penganugerahan inisiatif ke atas rakyat ini bermula dengan manifestos pembangkang yang menang dibeberapa buah negeri dengan segera:
1. mencabut meter parking kereta di AS (bukan Amerika Sykt)
2. percumakan 20m-padu di Selangor
3. pembukaan tender secara telus, adil dan saksama dlm negeri yg dikuasai oleh pembangkang
4. byk lagi malas aku nak tulis

dan yang paling kerajaan pusat rasa tercabar mengikut perkiraan aku apabila tiba2 beberapa akhbar tabloid dan akhbar parti-pembangkang (Yang aku rahsiakan jenamanya demi keselamatan) tertulis

"LIM GUAN ENG HENDAK MENIRU GAYA KEPIMPINAN UMAR ABD EL-AZIZ"

kah..kah..kah.

ini memang kes haru-biru!!!

tak tau lah kalau mereka menulis begini:

"LIM GUAN ENG HENDAK MENIRU GAYA KEPIMPINAN RASULULLAH"

agaknya tak mustahil kerajaan pusat akan percumakan segala-galanya agaknya...
termasuk petrol dan minyak-masak <---- inilah yang ianya... walaubagaimapun... suka aku kitar semula kata2 "THE CLOWN" bahawa apa yang terjadi di Malaysia ini oleh kerajaan pusat adalah "CAKAP-CAKAP POLITIK" hehe..

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker