..

Wednesday, April 23, 2008

Persoalan Teknologi: Di Manakah Kehebatan Linux Sebenarnya ?


elhias 0: hehe... bukan aku sorang saja yang berfikiran begini. Bangsa2 asing pun...hehe.he.. Walaubagaimanapun co-incident yang co-existence.



Masih di tajuk dulu-dulu. Aku masih tak berpuas hati lagi tentang Linux yang dikatakan oleh sesetengah sahabat bahawa ia tersangatlah bagus. Itu adalah antara kebenaran dan mitos sebenarnya, dan sering menjadi tanda tanya bagi mereka yang meraba2 dalam dunia 'ajaib' komputer.

Kali ini Fedora-6 pula Buat hal . Fedora-6 tiada dapat mengesan drive atau pemacu untuk notebook Compaq versi terbaru yang baru diterima yang menyebabkan installasi gagal.

Aku sudah mengagak setiap kali peranti dimodenkan pada versi terbaru, maka setiap kali itu jugalah linux bagi versi terdahulu pasti tidak boleh dipadankan. Dan pasti berakhir dengan
"setup failure" tanpa dikenalpasti apakah permasalahannya. Itulah kerja 'orang-orang' Linux.
Padahal versi linux tersebut tidak sampaipun 1-setengah tahun umurnya dengan notebook yang aku terima tadi. Mengapa jadi begini ?

Padahal Windows XP (mungkin Windows 98 2nd edition) yang berumur 7/10 tahun masing2 masih lagi boleh digunakan pada peranti dan perkakasan komputer peribadi yang termoden tanpa apa2 masalah (melalui pengelaman aku)

Statik pemilikan OS aku adalah seperti yang berikut:

versi2 Linux yang aku buat koleksi kerana "TERPAKSA"
1. Red Hat 7 (2001) - setup failure
2. Red Hat 8 - setup failure
3. Red Hat 9- setup failure
4. Red Hat Linux Enterprise (no sound)
5. Fedora-Core 6 setup failure.
6. Fedora-Core 8 (2008) setakat ni macam bagoos


Berbanding dengan Windows XP versi simpanan aku (ada 2 sahaja)
1. XP Service Pack 1 (2002) - masih boleh digunakan dan masih praktikal
2. XP Service Pack 2 - doa-doa mustajab



Sayugia diingatkan, kedua2 versi XP di atas masih lagi boleh digunakan pada peranti2 moden sekarang dan pada masa akan datang. (Aku jamin itu)




Persoalan adakah aku Perlukan Vista ? Tak perlu. kerna XP masih lagi boleh digunakan dengan cemerlangnya pada kesemua peranti baik aku, dan saudara-mara aku tanpa banyak karenah dan masalah--- baik peranti dan perkakasan yang lama mahupun baru. dan peranti2 yang akan datang untuk hari2 yg mendatang.


Hipostesis/Assumpation aku tentang pembuat Linux dan Windows


Dari segi pemerhatian,

1. Jika hendak dibandingkan dari segi akal, programmer dan lead-programmer dan juga designer Windows mempunyai pandangan yang jauh. Mereka dapat melihat 20 tahun ke hadapan dan 20 tahun kebelakang (backward-compatibility) sebelum mereka memulakan projek OS mereka. (sebab itulah produk mereka dapat bertahan lama untuk setiap perkakasan yang direka cipta) time is event-driven you knoww ???!!!!




2. Programmer Linux, (tak kira laa.. linux distro apapun) mempunyai akal yang pendek dan cetek. Mereka hanya merekacipta produk jadi-jadian mereka hanya untuk masa itu. Paling lamapun hanya compatible dalam jangkamasa setahun (tanpa memandang masa hadapan mahupun belakang). Cukup selepas satu setengah tahun sahaja, produk mereka sudah pasti tidak dapat dikenakan kepada peranti terbaru. dan mereka terpaksa mengeluarkan versi-versi yang berikutnya.

Sebab itulah (agaknya) lead programmer linux dan distro2 yang sewaktu dengannya kelihatan sombong, bongkak dan anti-sosial. Mereka hanya aktif dihadapan komputer sahaja tanpa mempunyai apa2 interaksi dengan syarikat pembangun perkakasan mahupun makhluk di sekeliling mereka untuk mendapatkan feedback secara proaktif dan pre-emptive. Apabila dimaki dan dibaling batu dari luar, barulah mereka terhegeh2 menyiapkan coding pembetulan untuk versi yang berikutnya. Itupun dalam mood macam-bagoos dan syok sendiri. Aku suspek lead-programmer mereka sudah semestinya seseorang yang berserabut, nerd, dan computer-junkie pada tahap hardcore/tegar.

errrr...


Sbg elhias, aku ibaratkan antara pengguna/pembangun Windows dan Linux adalah seperti yang berikut:


Pembangun/ Pengguna Windows


elhias1: life smooth like silk. Tiada kedutan, segar, dan bersemangat


Pengguna/ Pengasas Linux/Unix/Xenix

elihas2: sakit hati, sakit kepala, tersiksa, lintang-pukang kronik, bengkak hati, perit, hidup-tersiksa, cemas-sentiasa, menghantui diri, kehancuran, malapetaka dan maut

*rasa-rasanya ada terdapat sisa2 tulang-ikan sardin yang reput 3-bulan dulu dalam janggut karl-Marx tu kot? sapa tahu ?

Kesimpulan,

Satu sahaja mahu ingat, jika tiba2 Microsoft beralih arah dengan membenarkan segala command-line linux tiba2 dapat di-runkan dan di execute ke dalam Vista mahupun XP untuk versi akan datang. dan diberi nama
1. Microsoft Vista-Linux or Microsoft VisNux pro (hibrid Linux/Windows)
2. Microsoft Unix-XP Pro (hibrid Linux/Windows)
3. Microsoft WinLinux-Pro (hibrid Linux/Windows)
4. Microsoft-LinuxPro (hibrid Linux/Windows)


Sebenarnya tak mustahil.

Kita Kena ingat bahawa source code linux adalah OPEN-SOURCE.

LINUX IS O-P-E-N---S-O-U-R-C-E

apa2 pun boleh jadi.

Bayangkan Micrsoft membina versi hibrid Linux/Windows yang kelihatan GUInya seperti Windows XP dan Vista.

Pendek kata, aplikasi daripada Microsoft-Windows sangat compatible dengan hibrid OS yang terbaru dripada microsoft ini.

dan segala aplikasi2 Linux dari jenis debian, slackware, FreeBSD, Suse, redHat, Fedora, Ubuntu, xenix, semuanya compatible dengan Gabungan Microsoft Windows-LinuxPro ni.

hehe..

Kemungkinan mungkin ada sesetengah sykt kecil-kecilan yang baru hendak menikmati hasil kewangan dah lingkup bungkus akibat pembolotan Gergasi Microsoft ini.

hehehe...

WALAUBAGAIMANAPUN JASA2 Linux terhadap hasil kerja aku pun banyak juga.. hehe...
Aku komen ini sebab aku concern laa mengenai Linux, kalau tak, aku tak tulih.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker