..

Thursday, October 04, 2007

Permasalahan Bangsa: Antara Cerdik, bijak memilih, Masa depan yang Kelabu dan TAKDIR




Sesungguhnya kadang2 terasa bersalah pula dalam hati jika aku menyalahkan hanya satu pihak jika sesuatu "onar" dan musibah itu terjadi. Kerna yang aku tahu, setiap masalah yang muncul mesti terdapat "cause and effect" yang terjadi di sebaliknya dalam ruang-lingkup yang dinamakan sebagai TAKDIR. Dan setiap sesuatu kesalahan itu bertaut rapat antara satu sama lain sehingga ia membentuk semakin besar dan ia menjadi semakin jelas dek pandangan mata kita. Untuk menyalahkan TAKDIR, itu tiada mungkin kerana ia bersalahan dengan apa yang dinamakan sebagai konsep iman dan ujian dalam igama itu sendiri.

Kes-kes seperti isu babi di Melaka, insiden berdarah Bt. Burok, Terengganu mahupun kes penculikan-rogol dan bunuh el-Nurin adalah antara sebahagian kecil kes yang diketahui umum.

Seperti isu babi di Melaka,

dalam Islam telahpun menggariskan panduan bagaimana untuk melantik seseorang itu menjadi pemimpin kita dan ia telahpun dijadikan sebagai nas el-naqli dan el-dalil yang terpampang jelas dalam El-Quran El-Qariiimmmm...

1. Janganlah melantik orang-orang Kafir, kufur , jahil (dlm igama) di kalangan kamu sebagai pemimpin-pemimpin kamu"

2. Janganlah melantik orang-orang yang FASIK, munafiq dan kurang beriman di kalangan kamu sebagai pemimpin-pemimpin kamu


3. Janganlah melantik perempuan sebagai pemimpin2 kamu...


he..he.he..

dan ia memang sudah jelas dan senantiasa di baca oleh ummat Islam sehari-harian.
=========================


Maksudnya di sini adalah, kita telahpun tahu bahawa Melaka itu adalah "kubu dan kubur" kuat partai apa. Boleh dikatakan bahawa Melaka adalah "die-Hard 4.0" bagi sesetengah partai politik di negara ini. Sesiapa yang bertanding atas tiket partai tersebut, hatta-waimma, monyet, berok, mawas dan kera sekalipun pasti calon itu akan menang. (bukan aku cakap, semua orang tahu ayat ini. dah jadi ayat common dan ayat lazim dah. free-and public-domain. sejak 1960)

Yang bersalahnya adalah orang-orang Melayu kita juga yang kebanyakannya suka melantik orang yang bukan Islam dan orang-yang-bukan Melayu sebagai pemimpin kita.

Contoh seperti pilihanraya kecil di kawasan seperti Ijok dan beberapa lagi kaw. di Semenanjung Malaysia sudah jelas menggambarkan tentang untung-nasib juga kebijaksanaan (bijak?he..he.) orang2 Melayu itu sendiri.

Yang peliknya calon bukan Melayu yang juga bukan Islam boleh bertakhta sebagai YB juga MP di kawasan Melayu walaupun terdapat calon Melayu yang beragama Islam, yang tahu tentang selok belok agama Islam yang bertanding pada masa tersebut.

he..he..he.. kalau hendak fikir, betapa bijaknya (bijak? he.he.) bangsa kita Melayu.

Sedangkan orang Melayu sendiri pun tidak tahu menjaga kepentingan Islam dan bangsa sendiri, bagaimana pula orang Kafir dan NON-MALAY diharapkan dapat tahu menjaga kepentingan agama Islam, kesensitivian dan maslahat bangsa Melayu kita itu sendiri.

Itulah.. betapa aneh dan peliknya corak pemikiran-ABSTRAK bangsa Melayu ini...
Jika mendalami dan diteliti baik-baik Mungkin corak pemikiran itu menyeru ke arah nawaitu yang berbunyi seperti berikut:

"Sahaja aku mengundi si-kafir ini, si-fulan anak-lelaki keada si-fulan, supaya dapat menjaga hak orang Melayu dan Agama Islam aku ini kerana bla...bla..bla....."

entahlah..

dah terang lagikan bersuluh, lagikan tak nampak?.

Pelik...aneh..hairan, ajaib!!!. betapa "rasional dan logiknya" cara kebanyakan Melayu-Islam di Malaysia berfikir. (he..he..)

dah berbuih dah...

nak kata IQ kita rendah marah...lepas tu merajuk...
nak kata jirim-putih kita kurang dalam otak, protest depan2, melenting konon
nak nasihat cara baik, ikut cakap orang tua2, sombong, tak nak dengar, besar kepala. masing2 dah pandai.
Nak pujuk pelan2, masing-masing dah berbulu atas bawah, besar panjang. tak nak dengar dah.

Bila timbul isu babi ni dan kena pada batang-hidung saudara dan kawan sendiri, haa... baru depa tauuuu...

Antara sifat bijak (bijak? he..he.), tipikal bangsa Melayu kita yang lain adalah

1. Tidak mahu ambil pusing segala yang terjadi disekeliling kita mahupun soal-politik. Mereka terus mentafsirkan bahawa politik itu tidak berguna dan sesuatu yang najis. Tapi bila keadaan tidak menyebelahi mereka, kehidupan mereka tersepit mengharapkan pertolongan, maka pada masa itulah mereka baru sedar betapa pentingnya kuasa dan politik tersebut. (lihat kes penyokong2 El-Anwar Ebrahim)

2. dah terantuk barukan nak terngadah.
3. entah.. malas aku nak tulis
4. entah.. malas aku nak tulis
5. entah... tak dapek den nak nolong haa.........suko ati ekau laaaaaa

wassalam...

Labels: , , , , , ,

3 Comments:

Blogger Unknown said...

macam en3 org keciwa ;)

7:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

'macam' jer...tp tak kot.
heh.heh.heh..

5:35 AM  
Blogger Taichee~@! said...

hehehe...

Malaysia adalah negara yg aneh. terdiri dari rakyat yg aneh. kutuk emain lagi tapi still pangkah benda yg sama.

lagi 5 tahun, kutuk je lebih, tapi pas tu pangkah lg.

hehehe...mereka berjaya membuat kita to be the unthinking malay. bukan towering malay. cemana nak jadi towering malay kalau dari kecik lagi disurug berkiblatkan pemimpin2 fasik dan fasis? nau'zubillah.

7:58 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker