..

Friday, February 02, 2007

Persoalan Bangsa: Kecemerlangan Sukan untuk bangsa Melayu?



Headlines Sukan: Skuad Bolasepak Malaysia Tewas buat kesekian kalinya.

Aku bingung.

Aku bingung dengan mutu pencapaian anak-anak Melayu dalam bidang sukan (bolasepak). Mereka pada aku berlagak sahaja lebih. Tetapi pencapaiannya tidak ke mana. Bunyi saja berdegar-degar tetapi hasilnya hampas. Hampas at the highest order. Banyak wang, tenaga yang telah dicurahkan untuk memajukan bidang sukan ini tetapi outputnya masih di tahap sifar. Pembaziran wang rakyat serta sumbangan badan-badan swasta aku anggap sebagai sia-sia sahaja.


Dahulu aku berfikir bahawa Bangsa Melayu gagal dalam dunia perfileman. Kini aku juga merasakan bahawa Bangsa Melayu juga gagal dalam dunia sukan terutama sukan yang banyak menggunakan kudrat/stamina seperti bolasepak, ragbi, decathlon dan banyak lagi. Kali ini pada aku, bangsa Melayu hanya layak bertanding sesama sendiri. Paling jauhpun dengan bangsa-bangsa yang sekufu dengannya seperti Indonesia, Champa, Laos, Brunei, Filipina dan beberapa negara mundur seperti Vietnam dan Timor-Leste.

Tersedak bila aku terselak akhbar yang menyatakan bahawa skuad bolasepak remaja Malaysia tewas dengan skuad Maldives. Maldives adalah negara bangsat dalam serba-serbi. Ekonomi mereka agak malap. Sebelum ini aku tidak pernah dengar pun kewujudan skuad bolasepak untuk negara Maldives. Rata-rata mereka adalah berketurunan India. Sedangkan negara India yang besar itupun skuad bolasepaknya hancus. Inikan pulak negara besar taik hidung iaitu Maldives.

ha..ha..ha.. padan muka.

Pendapat negatif aku memperkatakan bahawa Bangsa Melayu gagal bertarung dalam dunia sukan bersandarkan beberapa faktor yang aku rasakan sangat logik. Faktor tersebut adalah:
1. Faktor Persekitaran Melayu
2. Faktor Fizikal Melayu
3. Mentaliti Melayu
4. Politik Dalaman

1. Faktor Persekitaran Melayu
=======================
Iklim tanah Melayu adalah panas dan lembab kerna Terletak hampir dengan garis Khatulistiwa. Hujan lebat di seluruh kawasan di sepanjang tahun. Aku rasa bahawa manusia-manusia yang hidup dalam iklim panas dan lembab agak lembik, letih, lembab dan tidak 100% cergas secara dominan. Iklim panas dan lembab menyebabkan pergerakan manusia agak terbatas kerana berpunca daripada perit dan bahang panasnya mentari.

contoh,
Aku merasakan bahawa betapa seksanya jika aku parking kereta sejauh 2 KM daripada tempat destinasi yang hendak ditujui pada waktu 1 petang di bawah mentari terik. Apabila kita berjalan peluh mengalir di seluruh badan. Sesudah sampai di destinasi, badan sudahpun letih dan lekit-lekit. Akibatnya kita akan merasa mengantuk. malas dan lesu. Tambah-tambah lagi bilik itu berair-cond dan sesudah makan nasik. Mood pun tarak. he..he..he.. akibatnya zzzzzzzz

Apabila cuaca begini, masa yang diperuntukkan untuk berlatih sukan adalah terhad. Kadang-kadang jam sudahpun menunjukkan pukul 5 suku petang, tetapi bahang kepanasan seperti tengahari. Berlatih waktu tengahari tidak sesuai. Kerana menyebabkan muka athlete hitam legam. Silap-silap demam kura-kura. Itu belum lagi musim hujan. Kalau hujan mungkin tak berlatih langsung. Akibatnya pemain2 bolasepak dan athlete2 Melayu mempunyai banyak alasan untuk berpoya-poya. Jika mereka bermain, mereka hanya main-main. Tidak serius.

Sangat advantage bagi negara2 yang mempunyai iklim sejuk dan kering. Mereka mempunyai banyak masa untuk berlatih. Jam 12 tengah hari pun mereka masih mampu melakukan aktiviti-aktiviti lasak yang menguatkan fizikal. Dahulu semasa aku di Eropah, aku pernah berjalan kaki sejauh 10 KM dalam bandaraya mereka. Sedikit pun aku tidak merasa penat. Sebaliknya aku merasa segar. he..he..he.. cuma lapar-tidak dahaga. Agaknya sebab itulah agaknya athlete Malaysia berlatih di sana. Bukan hanya untuk mencari jurulatih yang sesuai, malah untuk menyesuaikan iklim dan memperbanyakkan masa untuk berlatih.

Jika dilihat dari sudut universal, tiada satupun negara2 yang mempunyai iklim panas-lembab menjadi dominan dalam dunia sukan bolasepak. Ini mungkin disebabkan mereka tidak kuat dan lembab. Sebaliknya sukan ini lebih berpihak kepada bangsa-bangsa dominan yang negaranya terletak dalam iklim:
1. Sejuk dan kering (eropah/Amerika Latin/Australia)
2. Panas dan kering (Arab)

Agak kebetulan bahawa negara2 yang maju dalam sukan bolasepak ini adalah dahulunya bangsa-bangsa penakhluk (termasuk bangsa Eropah/Arab/Jepun). Maka tidak dapat dinafikan lagi bahawa bangsa yang maju dalam arena sukan amat berkait rapat dengan bangsa yang mempunyai kekuatan dominan baik dari segi kekuatan jasmani mahupun rohani (mental dan fizikal). MEREKA ADALAH NEGARA EMPAYAR YANG MEWARNAI PENTAS DUNIA. Kewujudan mereka amat dirasai oleh manusia secara universal. lihat empayar Rome, empayar Arab-Islam, empayar Parsi, empayar British, empayar Russia, empayar German/Prusia, Empayar Peranchis (Maharaja Napoleon Bonarparte), empayar Greek dan lain-lain.

Amat malang sekali negara2 yang terletak pada Iklim panas-lembab sering ditakhluk oleh mereka. (Bukti Teori Takdir).

nota: Empayar Melaka tidak dimasukkan ke dalam kategori ini kerana Empayar Melaka tidak pernah menjajah bangsa yang selain daripada bangsa Nusantara itu sendiri.

contoh empayar terkemuka dunia:
Empayar Arab/Islam: Bangsa dominan Arab pernah menjajah bangsa Kaukasus, bangsa Sepanyol/Visigoth, Bangsa Parsi, Bangsa Turk, Bangsa India
Empayar British : Bangsa dominan British pernah menjajah bangsa Arab, India, China, Melayu dan termasuk bangsa kulit putih sendiri (contoh: bangsa kulit putih di Amerika)
Empayar Mesir Purba: Bangsa dominan Negro-KULIT-HITAM (nigga) menjajah bani Israil (melahirkan bangsa Yahudi) dengan menjadikan mereka abdi di Mesir. (Allah melantik Rasul Musa untuk menjadi penyelamat kepada bangsa bani Israel)

Kesimpulan Kecil di sini adalah Bangsa yang duduknya terletak di Khatulistiwa yang mempunyai iklim cuaca panas dan lembab adalah bangsa yang ditakdirkan oleh Allah SWT sebagai bangsa yang sangat terbatas keupayaannya dan sangat lemah (tidak gagah) baik dari segi mental mahupun fizikal. Bangsa ini pada umumnya adalah bangsa yang agak mundur. Teknologi yang significant tidak pernah lahir dan dicipta oleh bangsa yang mundur ini.

Rupa paras bangsa yang terletak pada iklim panas-lembab khatulistiwa juga agak kurang menarik (jika dibandingkan dengan bangsa2 dominan yang tinggal di kawasan sejuk/panas/kering). Rata-rata mereka adalah berhidung pesek, bermuka kembang dan berkepala agak leper.

Contoh yang hampir sama dengan bangsa Melayu nusantara ini adalah bangsa daripada mongoloid/ dlm rumpun polynesia iaitu Bangsa Hawaii/Maori/Papua new guinea/Red Indian Amerika/Filipino. Mereka juga mempunyai iklim yang hampir sama dengan Iklim di Nusantara iaitu tropika. Mereka bukan sahaja lemah dalam sukan bahkan mereka juga tidak pernah mencipta sebarang teknologi yang signifikan. Mereka agak ketinggalan dalam soal ketamadunan, bodoh dan alpa. Mereka sering sahaja menjadi mangsa keadaan. sering dijajah waimma sering dikulikan. Sekarang ini, bangsa Hawaii telah dijadikan sebagai bangsa mandol oleh penjajah kulit putih. Aku panggil bangsa hawaii ini sebagai bangsa bunga-bunga. Bangsa ini adalah bangsa dayus. Mereka dilahirkan untuk dijadikan kuli, sebagai penghibur, sebagai penyambut tetamu kepada bangsa bangsawan orang kulit putih sehingga sekarang.


AKU tidak mahu bangsa Melayu menjadi bangsa bunga-bunga seperti bangsa Hawaii yang dayus ini. walaupun pada teorinya bangsa Hawaii ini memiliki banyak persamaan dengan bangsa Melayu dari segi paras rupa (walaupun saiz fizikal mereka agak jauh lebih besar 6 kaki ke atas bagi lelaki).

Mengapa Bangsa kita iaitu Melayu Nusantara kelihatan agak lebih baik jika dibandingkan dengan bangsa2 khatulistiwa itu????

Kita masih baik jika dibandingkan dengan bangsa2 itu kerana kita mempunyai satu senjata yang sangat ampuh.
Senjata itu aku namakan sebagai agama Islam. Jika dibuang ciri2 keIslaman pada bangsa Melayu maka habislah.. jadilah bangsa Melayu ini sebagai bangsa dayus, bangsa bimbo aka bangsa bunga-bunga yang saling tidak tumpah seperti bangsa Hawaii mahupun Filipino yang kerjanya siang dan malam mengampu bangsa2 dominan kulit putih untuk sesuap makanan.

Sebab itulah penulis tidak berapa senang dengan acara2 skedul utk memenuhi perayaan tahun melawat malaysia 2007. Agak rasa terhina jika bangsa Melayu ini terpaksa melayan karenah Nafsu-Syahwat-Bangsat bangsa dominan yang melawat Malaysia dengan adanya majlis tari-menari yang terdiri daripada wanita-wanita gedik Melayu yang agak kembang bontot dan punggungnya berkebaya ketat.

Jika hendak dilayan nafsu serakah menteri pelancongan maka disko akan dibuka hingga pagi. kalau boleh 24 jam sehari. Wanita2 Melayu akan duduk menadah nafsu serakah bangsa dominan.
"Ini adalah Demi kerana pertukaran wang-asing, pelabur2 asing datang melabur di sini" -- katanya (agaknyalah...he..he..)


2. Faktor Fizikal Melayu
==================
Bangsa Melayu pada amnya bertubuh kecil jika dibandingkan dengan bangsa dominan. Apabila bertubuh kecil, secara otomatik kapasiti paru-paru pun kecil. Dari segi logik akal selalunya mereka yang berbadan besar adalah jauh lebih gagah jika dibandingkan dengan mereka yang bertubuh kecil. Manusia yang berbadan besar, secara logiknya paru-paru mereka pun agak besar. Apabila paru-paru mereka besar tenaga luaran dan dalaman yang dihasilkan jauh lebih kuat jika dibandingkan dengan mereka yang mempunyai paru-paru yang kecil.


Teori paru-paru ke-2
--------------------------------
Apa akibatnya jika paru2 itu kecil?
Ia mengakibatkan bekalan oksigen kurang ke otak. Sebab itulah bangsa melayu selalu kalah dalam perlawanan sukan jika berlawan dengan bangsa dominan yang mempunyai tubuh yang agak besar. Ini adalah kerana jumlah oksigen agak terhad utk sampai ke otak semasa badan menggunakan kudrat fizikal. Natijahnya, otak tidak boleh berfikir semasa melakukan aktiviti fizikal yg lasak ini. Maka sebab itulah dalam perlawanan bolasepak orang melayu kurang mampu mengawal bola dan mengatur strategi yang baik utk menang (berbanding bangsa dominan). Kelemahan bangsa Melayu bermain bolasepak boleh dilihat dengan hantaran bola tidak kemas, tendangan tidak tepat, tiada penyudah dan pemain2 Melayu agak cepat panik.

Ramai orang tidak setuju dengan teori ke-2 ini. Mereka menyatakan bahawa apabila paru-paru kecil, maka otak pun kecil kerna Tuhan jadikan tubuh badan seseorang itu sesuai dengannya. Maka masalah oksigen utk sampai ke otak tidak timbul.

Ya Itu betul. Aku akui itu memang betul. Maka aku dapat teori satu lagi iaitu:
Otak kecil (otak bangsa Melayu) akan selalu kalah dengan otak besar (otak bangsa dominan)

Analoginya begini:
Jika paru-paru besar akan menghasilkan banyak tenaga maka otak yang besar akan menghasilkan ................... (sila sambung sendiri)
Jika paru-paru besar akan mengalahkan si paru-paru kecil maka tidak syak lagi bahawa mereka yang mempunyai otak yang besar juga akan mengalahkan mereka yang mempunyai otak yang kecil. Jika ditinjau, logik bukan???

Mengapa aku mengatakan otak orang Melayu bersaiz kecil?

Jika kita buat comparison antara kepala orang Melayu dengan bangsa dominan kita dapati:

1. Saiz kepala orang Melayu agak kecil jika dibandingkan dengan saiz kepala bangsa dominan
2. Bentuk kepala orang Melayu agak leper dan tirus. Bentuk kepala bangsa dominan agak besar dan mengembang.

Mengikut logik, bekas yang besar selalunya mempunyai ketumpatan isipadu yang lebih tinggi daripada bekas yang kecil. Begitu juga kepala. Saiz kepala yang besar sudah semestinya mempunyai isipadu otak yang lebih besar daripada saiz kepala yang kecil. he..he..he.

Itu dari segi sukan. Kita boleh membuat perbandigan secara relatif ke atas bidang yang lain. di mana kesemuanya boleh dikatakan orang melayu agak kurang cemerlang. salah satunya bidang penyelidikan dan akademik/pelajaran.

Pernah tak kalian mengalami masalah mengantuk, tidak dapat menumpukan 100 peratus dan tidak mempunyai daya imiginasi semasa membaca buku2 teks/akademik/sains/pelajaran (dalam Bahasa Inggeris) yang tebal-tebal?

Akibatnya orang melayu ini agak kurang kritikal thinking serta bersikap kurang skeptism jika sesuatu topik pelajaran/penyelidikan itu dianalisa. selalunya orang melayu akan cepat mengalah, cepat letih dan melupakan terus pelajaran itu. Jika ada yang hendak menganalisis dgn lebih lanjut lagi, itupun secara hangat-hangat tahi ayam. lepas tu zzzzzzzzzzzzzz.....

kenapa? mengapa? di mana? silapnya
--------------------------------------------------------

Mengikut mimpi aku semalam, silapnya adalah paru-paru orang Melayu agak kecil. Lantaran oksigen utk disalurkan ke dalam otak pun kurang.

Maka deskripsinya adalah seperti berikut:
Semasa orang melayu hendak translate pembacaan tersebut drpd english kepada BM, maka separuh daripada tenaga/oksigen telah habis digunakan. Keadaan menjadi lebih teruk lagi jika orang Melayu itu cuba utk "digest" apa yang telah di baca. Maka dengan ini, sudah hampir tiga-suku oksigen telah digunakan bagi aktiviti ini sahaja. Dan utk mengingati inti-pati ayat2 english, hampir kesemua oksigen telah digunakan.
Akibatnya cuma 1 peratus sahaja lagi oksigen yang masih wujud dalam badan orang melayu utk meneruskan kehidupan bagi melihat matahari utk keesokan harinya. Oleh yang demikian mana pergi tenaga/oksigen orang2 melayu utk mentafsir, menyelidik, memahami dan mengimiginasikan segala formula2 yang wujud dalam buku tersebut??? Sebab itulah kebanyakan orang melayu akan segera melupakan apa yang telah dibaca dan seterusnya mengalami sindrom "tutup buku dan tidur" setelah membaca buku2 teks seumpama itu.

Akibatnya keperkasaan rata-rata orang melayu terhadap bidang penyelidikan akademik sangat rendah secara relatifnya berbanding dgn bangsa2 dominan yang lain. (walaupun ada orang Melayu yang bagus. tp jumlah sedikit. Contoh orang Melayu yang bagus adalah ----- Tuan TUKAUNAMA. he..he.he..)


3. Faktor Mentaliti Melayu
===================

Faktor ke-3 mengapa dan kenapa bangsa Melayu lemah dalam bidang sukan (bolasepak khususnya) adalah kerana faktor mentaliti, mindset, sikap. Rata-rata orang Melayu selalunya alah dan pantang dipuji. Apabila dipuji sedikit, maka habis satu kerja pun tidak boleh dibuat selepas itu.

Penulis masih ingat lagi kejadian yang berlaku pada tahun 1993 di mana skuad bolasepak telah memperoleh keputusan seri 2 - 2 dengan pasukan Arab Saudi untuk kelayakan piala dunia. Jika tidak silap, perlawanan itu diadakan di Kuala Lumpur.

Pada keesokan harinya akhbar-akhbar tempatan tidak habis-habis memuji skuad bola sepak Malaysia dengan headlines berbunyi:

"Skuad Bolasepak Negara Berdiri Sama Tinggi dan Duduk Sama Rendah dengan Arab Saudi"

padahal itu baru pusingan kelayakan dan permainan pula diadakan di negara kita sendiri. Tambah lagi banyak tonggak utama pasukan Arab Saudi tidak turun bermain dalam perlawanan itu. Mereka hanya survey sahaja. (test power)

2 minggu kemudian, di Arab Saudi, Malaysia telah menerima kekalahan teruk di tangan Arab Saudi dengan aggregate yang agak memalukan. Malaysia telah terkeluar daripada pusingan kelayakan pada awal-awal lagi. (he..he..he..)

Lain-lain perkara negatif yang sinonim dengan sukan yang dibarisi dengan pemain2 Melayu
1. Main kerna wang
2. main sambil lewa
3. jaguh kampung (sinonim dengan badminton---Rashid sidek)
4. Tidak serius berlatih
5, Tiada kesungguhan dalam sukan dan serba-serbi



4. Faktor Krisis Politik Dalaman dalam Persatuan Sukan (contoh FAM)
===================================================

Penulis berpendapat, apabila orang Melayu itu memegang satu jawatan yang tinggi, maka untuk beliau turun setelah gagal dalam pengurusannya adalah tidak mungkin. Maka yang buruk, yang kuali, yang brengset, yang bangak, yang bongok akan terus berkuasa.

Maka apabila kepala taik itu menerajui sesuatu bidang (sebagai presiden persatuan sukanlah contohnya), maka yang menjadi ekornya juga terdiri daripada anak-anak taik. Maka jadilah ia sebagai taik yang mentaikkan. Keadaan akan jadi lebih taik lagi jika kepala taik itu tadi tidak mahu berhenti daripada menjadi kepala taik. Lebih malang lagi apabila Kepala taik itu menyuruh pula taik-taik yang lain berhenti. Maka keballah taik yang satu itu. Maka sekalian taik-taik lain yang dibawahnya pun ikut dan turut segala kemahuan kepala taik itu tanpa membantah. Sebagai tanda hormat, kasih sayang konon-kononnya.

Senario inilah yang dinamakan sebagai "ONE MAN SHOW" atau "ONE TAiK SHOW" he..he..he..

Penulis tertarik dengan sistem sukan di barat dengan perlantikan seseorang presiden badan sukan itu mestilah seseorang yang cemerlang dalam bidang sukan itu juga. Cara perlantikan tersebut memang rasional dan mempunyai asas2 yang kukuh. Seseorang presiden/ketua yang mahir dalam sesuatu bidang (sukan-bolasepak) tersebut akan dapat mengatasi kelemahan sesuatu pasukan dengan cepat. Mereka dapat express kepincangan yang terdapat dalam pasukan itu dan memperharui strategi yang ada.

Kadang2 penulis tidak faham sistem orang Melayu di Malaysia ini tentang mengapa presiden persatuan bolasepak sudah semestinya seorang yang berpangkat sultan, bakal sultan, raja, pembesar-pembesar di raja atau orang-orang politik?

Mengikut logik penulis, jika presiden itu seorang yang mahir dalam sesuatu bidang sukan tersebut, maka presiden yang berkemahiran itu akan selalu berfikir :BAGAIMANA UNTUK MEMANTAPKAN LAGI PASUKAN YANG DITERAJUInya. Jawapan yang bernas telah tersedia dalam kepala hotak mereka.

Sebaliknya, apa akan terjadi jika seseorang presiden itu TIDAK berkemahiran langsung tentang sukan itu apatah lagi beliau memang tidak pernahpun menjaringkan sebarang gol mahupun menyepak bola dalam perlawanan antarabangsa dan berprestij. Yang lebih membangsatkan lagi beliau juga adalah seorang sultan atau raja. Maka logiknya, bagi seorang sultan, apa yang beliau dapat fikirkan bagi kebaikan sesuatu pasukan itu? Pada aku mereka tidak pernah memikirkan bagaimana utk memantapkan sesebuah pasukan itu. Mereka hanya terfikir bagaimana untuk memantapkan alat kelamin yang tak seberapa dengan menambahkan bini-bini, bimbo2 simpanan yang telahpun sedia ada. COMMON MAN... GET LIFE!!!!!

Begitulah mentality Melayu, common-trait Melayu dalam menentukan presiden atau ketua mereka. Sampai bila-bila pun nothing....


Kesimpulan Besar yang boleh dibuat di sini adalah orang Melayu dan sukan tidak boleh pergi ke mana. Masa sudah agak suntuk. Keadaan semakin gawat. Lupakan sahaja investment besar-besar di dalam dunia sukan. Jangan bermimpilah... dunia sukan (khususnya bolasepak) bukan untuk bangsa melayu (jika macam ini). Jadikanlah sukan ini hanya untuk menyihatkan badan dan tidak lebih daripada itu. benarlah pepatah Arab yang berbunyi:
"Pemikiran yang cerdas adalah datangnya dari badan yang cergas"


sekian, terima kasih.

peringatan: Terdapat banyak kesilapan baik dari segi bahasa dan logik dalam penulisan ini, kerana lahir daripada hati yang panas dan marah. Tiada satupun kajian saintifik yang dilakukan untuk membuktikan kesahihan penulisan ni. Ia hanya terbit daripada sanubari sang penulis, mengikut pemikiran dan logik akalnya sahaja. (kalau tak logik tu nasiblah..). Penulis menggunakan hanya 1 jam untuk menyiapkan penulisan ini tanpa disemak.

32 Comments:

Blogger Elhakim said...

kalau nak diikutkan si-penulis,
bangsa Melayu ni tak berkebolehan apapun...
teruk dalam serba-serbi.

tapi ada betulnya kot.

ntahlah....

well...

the fourth factors are well known bro. But I assume...
factor paru-paru tu, the idea is whole yours. isn't bro?

;PPPPP

11:16 AM  
Blogger leeds said...

aku setuju dgn ke-tidak-relevan-an acara-acara 'lagha' berbentuk pancawarna...BIG BIMBO!
tahun melawat malaysia 1990 dulu boleh laaaa!!

dan kalau bab sukan2 ni, serius!
aku tak positif dan tak negatif. aku neutral.

bahagian SUKAN dalam suratkhabar, mmg aku tak pernah minat nak baca..

sbb takder aper2 yg leh menarik minat aku pun..

SUKAN melayu adalah hakikat melayu itu ramai yang LAYU.

so aku lebih suka dok jauh2 dari sebarang pengaruh keLAYUan.

the only sport i do is YOGA.

tapi kalau teori PARU-PARU kau tu..
mmg aku nak tergelak!
nasib baik kau ngaku awal2 "kalau tak logik nasibla".

Manusia (tak kira laaa bangsa apa pun) mempunyai dua paru-paru, dengan sebelah kiri terbahagi kepada 2 bahagian dan bahagian kanan kepada 3 bahagian. Setiap satu mengandungi anggaran 1500 batu laluan udara dan 300 juta alveolus, dengan luas permukaan dianggarkan seluas 140 meter2 bagi orang dewasa (secara kasarnya seluas gelanggang tennis).

Paru-paru mempunyai salur bronkus yang bercabang dan mempunyai alveolus di hujung iaitu karung kecil dikelilingi oleh kapilari yang dipenuhi darah. Di sini oksigen meresap masuk ke dalam darah, di mana oksigen akan d angkut melalui hemoglobin.

Darah tanpa oksigen dari jantung memasuki paru-paru melalui pembuluh pulmonari dan, selepas dioksigenkan, kembali ke jantung melalui salur pulmonari.

Jantung akan mengepam darah ke seluruh anggota badan termasuk ke otak.

ketidakcekapan sistem ciptaan ALLAH ini, adalah atas sebab yang kau sendiri sedia maklum, aku malas nak sebut, tepuk dada cuba tgk ada batuk2 tak ehehheheeeeeee

so segala teori ketidakcekapan penghantaran oksigen ke otak ader kena mengena dgn bangsa dan saiz kepala, spt yg kau nyatakan tu mmg tak logik sama sekali..

muahahhahhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaa

11:58 AM  
Blogger zf_zamir said...

aku paling malas kalau tengah penat kau bubuh entri panjang nak mampus..

dahlah buat sejam je, tak semak, mengaku banyak kesalahan bahasa pulak tuh..

tak apa, kejap lagi aku baca betul2

5:33 AM  
Blogger aku said...

menarik entry ko kali ni.. bercakap tentang bangsa melayu..melayu main bola..melayu berpolitik, melayu berekonomi dan segala macam melayu buat.. masalahnya kalau dah MELAYU sebelum cerita tu..sah sampai bila bila la apa melayu buat tak akan kemana mana..hehe tu muqadimah aku

seriusnya.. aku nampak masalah utama melayu ni adalah sebab bangsa.. sampai bila pun kalau melayu duk perjuangkan bangsa tak akan kemana..sebab bangsa melayu bukan macam bangsa lain.. bangsa melayu sejarahnya tak susah..mana ada melayu berjuang macam bangsa lain..melayu banyak kekenyangan di negara sendiri.. kemerdekaan pun tak susah..cakap..jumpa sana sini..jumpa orang itu ini.. pastu MERDEKA..

Elhakim...

bagi aku kalau melayu nak jadi bangsa yang bagus, berjaya dan hebat walau apapun dia buat..melayu mesti dahulukan Islam..semua orang melayu kena ambik segala apa yang Islam ajar..baru boleh berjaya...sebab Islam datang dari Allah...bukan dari manusia..

aku hairan kenapa sampai sekarang beriya sangat kita duk perjuangkan melayu sampai membelakangkan agama ..membelakangkan Islam..wahal apapun yang melayu buat bukan ada identiti melayu pun tapi hakikatnya ambik dan cedok dari budaya asing termasuk barat atau jepun.

kalau ko tengok lah, semua aspek pemikiran yang ada dalam kelompok melayu tak menjurus kepada penbudayaan melahirkan idea tetapi cedok dan ikut..termasuklah aspek pendidikannya atau apa saja yang boleh melahirkan melayu berfikir..hampir semua tidak mampu melahirkan idea..kecuali sedikit dan boleh dibilang dengan jari sebenarnya..

entahlah..nak ckaap panjang pun hormat ko gak lah elhakim ..aku ni muntahkan apa aku pk kat blog ko..kalau blog aku nak je aku hentam lagi melayu ni..

apapun entry ko ni aku kagum..bukan entry ni je..lain lain pun..ko lah antara salah satunya melayu yang ada otak :P hehhehehh

6:37 AM  
Blogger Elhakim said...

ElMazween the laugh,

yes dear...u're rite sis...
he..he..pandaipun.

El-Leeds the Malique, (SILA BACA BETUL-BETUL dan fahamkan apa yang aku tulis)

Kadang-kadang aku rasa agak betul la teori bentuk kepala itu leeds,

Kepala org Melayu agak LEPER dan Pipih juga rata di bahagian belakang.

Bentuk kepala org Melayu tidak bulat, tiada bonjolan di belakang kepala seperti bangsa2 dominan (orang putih).

Oleh itu, ia menyebabkan bentuk otak melayu tidak sempurna dan mungkin agak SEKERAT jika dibandingkan dengan otak bangsa-bangsa dominan seperti bangsa eropah, Arab, hindustan dll.

dengan itu
Aku pernah terfikir bahawa dengan struktur kepala yang agak tidak sempurna itu, rata2 dan KEBANYAKAN Bangsa Melayu payah menangkap dalam bidang ilmu, payah berfikir secara rasional, malas untuk berlumba-lumba, tidak kompetitif, Tidak gigih dlm sesuatu pekerjaaan yg mulia, selalu mengantuk nak tidur dan selalu bertangguh utk buat kerja kerana tiada keseimbangan pada otak belakang. OTAK bahangian Belakang bangsa Melayu terlalu kecil jika dibandingkan dengan bangsa2 dominan yang lain.

Oleh kerana Bangsa Melayu payah untuk berfikir, maka mereka lebih suka menuruti perasaan. Melayu lebih suka berangan-angan daripada bercita-cita.

Oleh kerana bangsa Melayu mempunyai pemikiran yang tumpul akibat otak sebegitu rupa, maka mereka tidak nampak jalan utk cari penyelesaian. Akibatnya mereka jadi Malas berusaha. Sebagai Alternatif, mereka mencari jalan berhibur. hiburan bagi melayu adalah segala-galanya utk menampung kegagalan berfikir secara ilmiah, kompetitif dan tepat.

Maka aku klasifikasikan bahawa OTAK orang Melayu ini sebagai "Suatu Jelmaan Struktur yang tidak Lengkap".

Walaupun ada orang Melayu yang bijak dan Genius, tetapi itu hanya segelintir sahaja dan tidaklah se-genius bangsa2 dominan yang lain. Kerana genius Bangsa2 dominan yg lain dapat merungkai dan dapat mencipta formula2 signifikan, a breakthrough, ciptaan2 yang banyak faedah yang dapat kita gunakan sekarang ini utk manusia sejagat.

contoh ciptaan itu adalah formula Matematik, formula fizik (bangsa Arab),

ciptaan jet, kapal terbang, kereta, alat2 elektronik, periuk nasi elektrik, ciptaan tenaga elektrik, atom dan banyaaakkkk lagi (bangsa Eropah)

I hope u will understand.


....dan bangsa Melayu hanya jadi Pak Turut saja kerana x dapat fikir secara itu.

4:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ini ada gaya macam Darwin, huraian sosiologis, mana tau satu hari nanti, blog ini bakal diangkat untuk kajian ilmiah IPT kita!

4:19 PM  
Blogger Elhakim said...

tn. elrastom, elzamir, elaku,

thanx. but pasal kajian ilmiah tu...(aku rasa...siapala aku)

di sini sebenarnya aku lebih memegang prinsip Takdir tuhan.
prinsip takdir adalah prinsip Kun-Fayakun.
Kalau Allah hendak jadikan sesuatu, maka Allah jadikan. Tanpa dapat dizahirkan dari segi ilmiah dengan pembuktian scientifik sepenuhnya.

berbalik pada persoalan bangsa, pada logik aku, Allah telahpun memilih dan mengetahui bangsa-bangsa mana yang akan menerajui dunia, termasuk RAsul dipilih daripada bangsa mana.

Di sini, Allah telahpun menetapkan mana bangsa yang excellent dan yang mana bangsa yang kurang excellent. Jika bangsa tersebut memang ditakdirkan excellent, maka Allah jadikan bentuk manusia itu sedemikian rupa. Jika kurang excellent, maka Allah jua yang mentakdirkan bentuk bangsa itu sedemikian rupa mengikut kehendak Kudrat IradatNya yang Hakiki lagi Mutlak. (Tidak boleh dipersoalkan). Dan ini dikenali sebagai TEORI CAUSE and Effect

Oleh itu sbg manusia biasa, aku hanya meneka dalam kesamaran yg kadang-kadang tidak dapat dibuktikan dengan fakta saintifik contohnya:
1. bentuk kepala Melayu yang Leper, pipih, rata di bahagian belakang melambangkan IQ dan kecerdasan bangsa itu
2. saiz kepala Melayu yang agak kecil berbanding dengan saiz kepala bangsa dominan.
3. ukuran otak
4. faktor paru-paru
5. dan sebagainya


WALLAHUALAM

5:47 PM  
Blogger leeds said...

:) aku dah baca pelan2 dan pahamkan betul2.

aku puas hati dgn respon kau yg ini elhakim..

setuju yang melayu RAMAI yang malas dan lebih suka berhibur...

malas berfikir, dan malas bersaing. lebih suka berada dalam situasi selamat.

aku harap lebih ramai melayu yg akan berfikiran POSITIF.
sebab bila POSITIF, tak kisah laa kepala dia leper ke otak dia kecik ke, dia akan mampu berbuat apa saja.

manusia ciptaan ALLAH, tak kira laa bangsa apa pun,
dikurniakan AKAL dan ROH,
akal itu conscious mind - yg berfikir,

ROH itu subconscious mind yg tidak berfikir...

tapi akan melaksanakan apa yg AKAL fikir dan arahkan.

ROH hanya menurut saja. buruk yg difikir akal, buruklah yg ROH kita gerakkan setiap denyut jantung, nadi dan alir darah kita.

so tak kisah laa pasal bentuk fizikal, kepala otak leper ke, paru2 kecik ke...

yg penting ALLAH dah bagi kita AKAL dan ROH. guna laa baik2 walau dilahirkan dlm bangsa apa pun.

so point taken, teori dan pandangan kau tentang bentuk kepala leper dan saiz otak kecik tu, dah ciptaan dan TAKDIR Allah terhadap bangsa melayu, tak mampu kita ubah kecuali melayu gi kawen ngan omputih.

so kita redha je lah. mungkin ada hikmahnya.

redha bukan bermakna aku suka MELAYU terus lalai dan lupa.

ada cara lain utk ubah nasib org melayu.

cara berfikir, yang diasah bila banyak membaca (bukan bacaan hiburan sahaja).

yang mana cuma dapat dilihat SEGELINTIR dalam ramai2 MELAYU (yang berjaya).

aku harap lebih ramai melayu yg berfikir secara POSITIF.

wassalam :)

5:59 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

antara sbb melayu itu layu

1. faktor penjajah yg terus-menerus menidakkan keupayaan melayu
2. kerana pencerahan(islam)ke tanah melayu dibawa oleh gol. sufi n tarekat.
3.faktor geometri alam melayu itu sendiri.

p/s:bila aku tulis begini tak semestinya aku berpandangan begitu.dan tidak semestinya begini ini lebih tepat drpd begitu.

6:58 PM  
Blogger zf_zamir said...

-->Jawatan yang tidak dipegang oleh manusia yang betul

cth1: pergerakan pelajar diterajui oleh orang tua (bukan pelajar lagi)
cth2: pergerakan sukan dipunyai oleh manusia yang tidak bersukan (bukan atlet)

sebab :
letak manusia yang tidak sepatutnya, tak layak / tidak mampu berfikir / tidak sampai aras pemikiran ke tahap yang sepatutnya / pembudayaan befikir tidak selari dengan kehendak atau objektif persatuan

kesan:
jadilah melayu ini duduk dalam lingkungannya sendiri / syok sendiri dan macam-macam lagi

pemangkin:
faktor kewangan..
manusia yang dipilih menerajui persatuan hanya disebabkan faktor duit, maka kecemerlangan itu automatik sudah dinomborduakan

p/s : kim, aku kira kau sudah mewujudkan satu lagi mitos mengenai melayu, haha, tahniah

7:40 PM  
Blogger Elhakim said...

el myself,
---------

faktor geometri atau faktor geografi?

Aku pula berpendapat begini.

Bagi aku sufism, tidak boleh dipersalahkan dalam hal ini kerana
cendekiawan-cendekiawan, ahli2 matematik, pakar2 kajibintang, perubatan Islam dan Arab/Parsi adalah juga ahli Sufi.

Kebanyakan nama2 yang aku sebutkan ini tidak hanya arif dalam satu bidang sahaja, tetapi lebih daripada 3 bidang termasuk sufism.

contoh
Yusuf Al-Kindi
Al Razi (Alrazen)
Avicienna (Ibnu Sina)
Al-Biruni
Al-Jabbar (Algebra Mathematics)
Al-khwarizmi. (Algoritma matematik)

Barat juga banyak meminjam idea-idea pakar Sufi terunggul Islam iaitu Imam Al-Ghazali. Karangan beliau amat menakjubkan.

Aku harapkan agar maksudmu bahawa masyarakat Melayu ini lebih tertarik kepada Tarikat atau Sufi yang menyongsang.


elzamir
-------
errr... aku create mitos menda pulok?
he..he.he....

sudah lama aku merasakan bahawa sesetengah badan atau organisasi di malaysia ini diterajui oleh mereka yang bukan ahlinya.

Aku rasa ia fakta.

Jika sesuatu organisasi itu boleh membuat Wang ringgit, maka kemasukan orang politik atau pembesar2 negara tidak dapat dielakkan.

Maka jadilah individu itu mempunyai banyak jawatan. Dia jugak jadi pengarah urusan. dia jugak jadi menteri, dia jugak jadi menteri besar, dialah jugak jadi penasihat sukan, dialah jugak jadi penasihat bowling
dan seumpamanya...

kerna ...... semata2 wang...

Wang/kekayaan di Malaysia sudah lama diboloti oleh satu puak sahaja.

Maka sebab itu aku katakan bahawa kekayaan di Malaysia ini tidak diagih sama rata. tidak dikongsi bersama.


========TEORI KEPALA LEPER========

aku sekarang ini memikirkan hubungkait bentuk kepala Leper dengan faktor IQ/kecerdasan. Semakin leper bentuk kepala, semakin kurang IQ/darjah kecerdasan.

Aku terlihat pesakit Down Sindrom (LOW-mental ABILITY) mempunyai bentuk kepala
1. tirus (loncoih)
2. leper di belakang
3. tidak sempurna (tidak bulat)
4. saiz kepala agak kecil drpd badan

Aku rasakan bahawa ciri2 itu banyak persamaan dengan kebanyakan kepala bangsa Melayu.

oh... aku harap teori kepala leper dengan IQ itu tidak benar.....

YA... AKU BERHARAP..

10:16 PM  
Blogger Elhakim said...

Cuba lihat gambar2 pesakit down sindrome berbangsa orang putih ini. Bentuk kepala mereka tidak sama dengan bentuk kepala orang putih walaupun mereka orang putih.

click cut and paste.
http://www.plan.ca/belong/uploaded_images/untitled-794234.bmp

http://www.nads.org/images/photos_articles/brian.patient.jpg

apabila menghidap penyakit ini, bentuk kepala mereka lebih mirip kepada bentuk kepala orang Asia.

Maksud aku sepatutnya bentuk kepala mereka panjang kebelakang (bentuk tipikal kepala orang putih)

entahlah...

10:29 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

hi...

bila aku menulis geometri, bermakna aku mmg bermaksudkan begitu...

yang kau sebutkan nama2 di atas bukanlah ahli sufi.mereka2 itu lebih byk terpengaruh dgn falsafah yunani. Imam ghazali juga mengkritik sesetengah pandangan nama-nama yg kau tuliskan itu. kau harus tahu membezakan aliran sufi dan falsafah.

pernahkah kau baca apabila kejatuhan kota baghdad membuatkan org2 islam down dr segi motivasi, jadi ahli2 sufi ini memainkan peranan. dan jgn kau terkejut mereka2 inilah yg membawa islam ke nusantara. (namun ini masih di dlm kajian, tunggu shj keluaran bukunya nanti)

mengenai buku2 imam al-ghazali pula ada yg berbentuk falsafah(pengaruh islam)dan sesetangah pihak mendakwa ia releven dgn falsafah bg bidang fizik(terutamanya fizik kuantum), namun ini juga masih di dlm bidang penyelidikan. yg jelas(bukti)barat tidak mengambil idea Al-Ghazali dlm bab fizik.

p/s:tidakkah kau tahu bahawa tamadun india yg membuka lembaran matematik secara literalnya. angka tulisan dlm bahasa arab kini adalah asalnya drpd tulisan india.

5:30 AM  
Blogger Elhakim said...

elmyself,

apa yg aku nampak sekarang di depan mata bukannya ahli sufi sendiri yang merosakkan Islam. Tetapi orang Islam sendiri yang meninggalkan terus secara total termasuk hukum-hakam Islam itu sendiri yang merosakkan Islam yg menjadikan orang Melayu itu sesat, lemah.

Logik di depan mata aku sendiri.

Jika betul ahli sufi yang menjadikan orang Melayu tidak maju tolong nyatakan pada aku..
1. golongan sufi itu.
2. Nama mereka.
3. Pergerakan mereka.
4. Motto mereka.
5. sejauh besar manakah pengaruh mereka.

supaya mata aku dapat melihat. telinga aku dapat mendengar. hati aku dapat merasa.

Apakah kau maksudkan Al-Arqam?
Apakah Al-Arqam itu melambangkan keseluruhan ummat Melayu secara total?
ya.. Al-Arqam mengikut Tareqat Muhammadiyah. dan disahkan sesat. Sebab itu mereka tidak berkembang.

Adakah Ayahpin???

Kalau Ayahpin mungkin aku terima.

Pada aku Tasauf dan agama Islam itu berkait rapat. Aku tidak berani menyalahkan tasauf kerana aku takut ia akan menyalahi aqidah.
Dalam hal ini aku harap supaya kau refer kepada mereka yang arif tentang Ilmu tasauf ini termasuk Ustaz-ustaz.

ya. Aku tidak berani menyalahkan ilmu tasauf itu. kerana ia adalah salah satu cabang yang agak penting dalam Islam itu sendiri.

Mungkin kau lebih arif membezakan antara ahli filasuf dan ahli sufi.

Bagi aku, untuk menyalahkan Sufi tidak sama sekali.

:))

6:49 AM  
Blogger Elhakim said...

elmyself....errr...

aku ingin mendengar hujjah kau tentang jika ahli sufi itu yang mengembangkan Islam di Nusantara maka secara otomatik Melayu menjadi lemah. Boleh tak kau beri aku hujah yang panjang lebar supaya aku nampak bahawa ajaran sufi itu boleh melemahkan bangsa Melayu itu secara total sehingga sekarang.

Di sini kau boleh beri aku definisi sufi, pengertian sufi, pemahaman sufi, apa yang sufi itu pegang. Terangkan Bab-bab di dalam ilmu sufi itu yang dapat menjadikan Bangsa Melayu itu lemah. Kalau boleh sila nyatakan juga notation2, perenggan2, Quotation2 dalam Ilmu sufi yang mencegah bangsa Melayu ini menjadi satu Bangsa yang maju.

Dalam hal ini... ia boleh memberi aku idea tentang keburukan ilmu sufi (di dalam Islam) yang telah engkau cadangkan tadi.

Tidak silap aku, aliran sufi datang dari Timur Tengah berkembang pada zaman dahulu. Tetapi yang aku peliknya, yag dikatakan 'zaman dahulu' itu juga adalah suatu zaman Emapayar Islam itu berkembang sejajar dengan perluasan dan perkembangan tamaddun Islam termasuk para-para Ilmuwan, sarjana2 cendekiawan2 Islam itu sendiri.

Mengapa sejak dahulu lagi aliran sufi itu tidak menyekat perluasan dan penguasaan umat Islam Arab, Parsi, Uzbek, Tajikistan dalam bidang ilmuwan Akademik mahupun keAgamaan daripada terus berkembang sehingga ramai sarjana2 barat turun ke tanah Arab untuk belajar dengan mereka

Adakah umat Islam sekarang ini lemah kerana mereka semua mengikut Ajaran Sufi ini?
Adakah umat Melayu ini lemah kerana mereka semua mengikut Ajaran Sufi ini? Kalau ada siapa dia?
Nak jugak aku tahu...
Adakah Aku pengikut sufi? kau? pensyarah2 Melayu di universiti? Mat-Mat Kilang Melayu? Minah-Minah Melayu? pelakon2 Tempatan Melayu? Mahathir? Badawi?
Kerajaan Malaysia? penyanyi siti Nurhaliza? ahli-ahli sukan Melayu? Seluruh Pelajar universiti melayu??? Menteri2 Melayu? Wakil2 Rakyat Umno BN? District Officer?
Pengarah2 Bank bangsa Melayu?

ya.. nyatakan pada aku... pengikut2 sufi itu. Memang aku hendak tahu.

7:15 AM  
Blogger Ryna said...

Aku baca byk kali n3 ini, kerana otakku lembam menerima fakta2 dan tidak fokus.
Errr, sblm abg post n3, abg tulis kat buku nota dulu ke? Padat dgn isi, cukup membanggakan.
Hebat sangat!

7:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Entahlah elhakim. Apa kau cakap tu betul. Akak tak terasa bengang pun kat kau sebab akak rasa sejak duduk di sini, akak banyak ketinggalan dalam serba serbi. Banyak ikut otak dan pemikiran orang Melayu tapi nak merasa berjaya macam bangsa lain. Lepas baca apa yang kau tulis ni, berkobar-kobar pulak akak nak perbaiki diri sendiri. Jadi, lepas hari ni kena kuarkan otak orang Melayu tu, bubuh dalam kotak dan pos balik ke Mesia... ahakz..
Tak kisahlah, typo ke apa ke, asalkan mesejnya tiba ke matlamatnya.
Terima kasih.

Nur Raina

8:48 AM  
Blogger leeds said...

akak, nak pos otak akak tu ke alamat leed pun boleh muahahhahahaha!!

*saje nyibuk*

9:10 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

salam dan hi..=)

aku tak berapa ada masa hendak menulis..tapi aku boleh tinggalkan rujukan di sini...

1.kau boleh merujuk kpd jilid-jilid tamadun melayu oleh Aziz Deraman n the Gang.
2. baca juga Hikayat Amir Hamzah

walaupon teori islam dtg ke Nusantara ada 3 teori tapi aku kuat mengatakan bhw islam dibawa oleh ahli sufi. malangnya mereka2 ini tertinggal atau sengaja tinggal kertas-kertas kerja filusuf islam spt yg kau senaraikan tu.

aku xmemburukkan sufi, malah aku amat asyik sekali dgn sufism. cumanya aku perlu akui mereka ini telah gagal membawa kegemilangan(ilmu sains) umat islam ke nusantara.

"Dalam hal ini aku harap supaya kau refer kepada mereka yang arif tentang Ilmu tasauf ini termasuk Ustaz-ustaz."

"Mungkin kau lebih arif membezakan antara ahli filasuf dan ahli sufi."

nampak kontra penyataan kau itu.wink~

p/s: kau juga perlu tau antara golongan yg byk memalsukan hadis adalah guru-guru mursyid tarikat.

bila aku katakan begitu, xsemestinya aku mengatakan semua ahli sufi itu sesat!!!!

ttg tasawwuf/sufi ini- sila baca fatwa terbaru al-qaradhawi (aku lupa jilid ke-berapa). tiada masalah dgn sufism.

1.Apa sebenarnya arti kata tasawuf hakikat dan hukumnya
menurut Islam?(kerana agama lain juga ada tasauwuf)

answer by alqardawi:
Arti tasawuf dalam agama ialah memperdalam ke arah bagian
rohaniah, ubudiah, dan perhatiannya tercurah seputar
permasalahan itu.

Tetapi, banyak pula di antara orang-orang sufi itu terlampau
mendalami tasawuf hingga ada yang menyimpang dari jalan yang
lurus dan mempraktekkan teori di luar Islam, ini yang
dinamakan Sathahat orang-orang sufi; atau perasaan yang
halus dijadikan sumber hukum mereka.

lain2 reference yg kau boleh baca ttg sufi:
-Madaarijus-Saalikin ilaa
Manaazilus-Saairiin by Al-Imam Ibnul Qayyim
-al-Suluk dan kitab al-Tasawwuf by ibnu taimiyyah
insyaallah semua persoalan kau mngenai sufi/tasauwwuf terjawp di sini.

p/s: mengenai main point mengatakan umat islam melayu lemah kerana sbb-sbb ini sudah aku nyatakan tunggu shj keluaran bukunya nanti. skrg berada tahap editing.

sekian-aku xboleh lama kerana ada 3 test yg menunggu,hehe

~alangkah indahnya dunia ini jika sprt dinukilkan oleh pariyem

saya rasa-rasa
sy fikir-fikir
hidup tak perlu dirasa
hidup tak perlu difikir

5:41 PM  
Blogger Unknown said...

Leeds, akak post otak akak tu betoi-betoi, pengsan lak kau. Tak fasal-fasal Mr F cari akak. Tak fasal-fasal akak jadi The Fugitive... keh keh keh... bottomlinenya, mesti nak jadi the center of attraction gak aku nih... huhu... sabo sabo...

Eldoradohakim... menjawab soalan kau itu, akak duduk di The Land of Convict. Kau figure out ler sendiri. Kau kan cerdik.. keh keh keh. Bukan perli tu.. puji tau..huhu... ari senin dah bodek orang. Apa ke halnya entah.

Okay, seriously, pasal bab Melayu maju ni kan. Contoh akak ambik dari sini, ramai orang Melayu yang kerja ngan gomen di sini, bersama-sama ngan mat dan minah saleh cuma tinggal nama je Melayu. Binti dah hilang. Contohnya Saripah Brown. Dulu Saripah Din. Pastu Mona Mayne. Dulu Munah Manap... ahakz... Pastu, dressing dah tak ada Melayu dah. Ketat, singkat, rambut perang tapi muka tetap gak sawo matang. Kalo boleh bleach muka depa tu kat rumah, mesti dah lama dah bleach. Rata-ratanya memang berjaya. Gaji AUD50K and above annually. Dah lama duduk sini, dah lama kerja, sebab itu ler. Anak dah tak ada nama Melayu, cakap Melayu pun dah tak boleh. Rumah, memang style mat saleh abih. Itu kita faham ler, dah duduk sini. Tapi, dalam cabinet tu, ada ler minuman keras, ayam yang dibeli kat supermarket dan bukan di halal shop, itu dan ini yang tak terfikir dek kita orang melayu biasa. Kereta, menjalar dua tiga bijik depan rumah. Sorang satu. Dan ada yang tak menikah tapi duduk serumah. Ada anak berderet. Yalah, ikut style mat saleh habis.

Now, bandingkan dengan Melayu kat Malaysia. Perbezaannya:- Melayu di Malaysia masih berbinti/binkan bapak. Melayu di Malaysia masih mengharapkan subsidi. Melayu di Malaysia tak ramainya as you said, bagus. Miskin, melarat, melata.
Persamaannya:- Melayu di Malaysia dengan Melayu di sini, pakai ketat, rambut perang, skirt singkat, dedah sana dedah sini, minum minuman keras, seks bebas, duduk serumah dan segala-gala yang tak baik.

Err...sebenarnya akak dah lost track ler apa dia bottomline yang akak membebel nih.. Oh, okay, I got it. Orang Melayu, baik di mana saja mereka berada, samada yang berjaya atau tidak, rata-ratanya dah ikut cara pemikiran orang putih - yakni yang sedap2 je. Cuma bentuk fizikalnya sahaja yang masih tidak berubah dan menggunakan otak untuk maju setaraf bangsa lain masih belum mampu dikuasai sehingga kini. Of course ada yang betul-betul berjaya, but at what cost?

7:48 PM  
Blogger Elhakim said...

elmyself,

he..he..he.

beginilah.
Pada aku Islam tidak menolak kemajuan. Islam tidak menolak sebarang kemajuan yang didokong oleh Sains dan teknologi. Kerana sains dan teknologi itu sendiri datangnya dari Islam itu sendiri melalui kudrat dan iradat Allah SWT.
Jika ajaran sufi imenolak sains dan teknologi... maka aku nyatakan bahawa ajaran sufi itu adalah ajaran menyongsang, jelek dan sesat. Ajaran sufi dlm Islam sepatunya parallel dengan kemajuan yang di bawa oleh islam itu sendiri. Ajaaran tasauf pada aku lahir untuk pembersihan jiwa untuk mendekatkan diri kepada Allah dan Allah sendiri mengalu-alukan supaya ummat Islam itu sendiri maju.

Jika ajaran sufi melarang bangsa Melayu daripada maju... Maka ajaran sufi/tareqat yang dipegang oleh bangsa Melayu itu adalah salah, songsang dan sesat. Aku telahpun menyatakannya sejak awal lagi. Tidak heranlah kalau orang Melayu ini tidak maju sebab mereka berpegang dengan Tareqat sesat.

Namun untuk aku menyalahkan ajaran sufi yang sebenar tidak mungkin. Aku menghormati Tasauf dan sufism yang betul. Maafkan aku jika kau tidak bersetuju. rujuk tentang Ibn Taimmiyah yg membenarkan ajaran sufi
http://www.islamhadhari.net/v4/tokohislam/detail.php?nkid=11

================================
jika benar apa yang kau kata bahawa ajaran sufi dibawa ke alam Melayu sejak kejatuhan kota baghdad kerna diserang oleh Monggol, maka kita ambil tarikh kejatuhan itu (1258).
Kemudian ambil tarikh kemerdekaan Tanah Melayu iaitu pada tahun 1957.
Kemudian tolak tarikh 1957 dengan tarikh kota Baghdad jatuh tadi.

Katakan kita dapat 700 tahun.

Ya... 700 tahun pada aku adalah jarak masa yang agak lama dan panjang.

Aku heran. Selama 700 tahun bangsa Melayu tidak sedar-sedar akan kebobrokan, keburukan, kejelekan ajaran sufi yang menghalang kemajuan ummah itu. Selama 700 tahun ummat Melayu tidak sedar bahawa mereka sedang hidup dalam kealpaan, kebodohan, kebangsatan yang amat nyata.

Persoalannya begini...

Mana perginya otak pemikiran orang melayu yang kau katakan tidak bodoh itu (bijak?). Jika orang Melayu bijak tidak mungkin mereka dapat bertahan hidup selama 700 tahun dalam kebodohan tersebut.
1. Mana perginya fuzzy logik Bangsa Melayu dalam 700 tahun?
2. Mana perginya cendekiawan, pemikiran bangsa Melayu yang bijak dalam 700 tahun itu. Mereka tidak berfikir ker?
3. Mana perginya psikologi dan inisiatif bangsa Melayu yang inginkan perubahan dalam 700 tahun itu?

Mari kita lihat pula bangsa dominan Eropah.

Bangsa dominan Eropah hidup dalam zaman kegelapan pada kurun 10. Setelah itu mereka mempunyai inisiatif untuk belajar daripada cendekiawan2 Islam pada zaman kegemilangan empayar Islam. Tidak lama kemudian, mereka telahpun menjajah dunia (kita ambil kejatuhan Melaka pada 1511).

Selepas itu pada kurun ke 17, 18 19 revolusi perindustrian pun terjadi. Berbagai-bagai ciptaan significant telah dicipta oleh bangsa dominan ini.

Nah. disitu kita boleh buat comparison antara Bangsa dominan Eropah dengan bangsa Melayu Nusantara.

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah bangsa dominan orang putih tidak perlu menunggu selama 800 tahun untuk mereka menjadi maju. Otak bangsa dominan itu terlalu pantas dan cepat menangkap segala sesuatu. Otak Melayu agak lembab dan lambat. Sila compare dengan bangsa Melayu. Sebanyak mana tahun lagi yang bangsa Melayu perlu untuk mereka menjadi bangsa dominan yang maju. 1000 tahun lagi? 2000 tahun lagi???

Disitu kita dapati corak pemikiran yang tidak sama antara dua otak yang berbeza iaitu bangsa eropah dan bangsa nusantara Melayu. Rata-ratanya yang mana lebih bagus??? Mengapa tiba2 bangsa Eropah mempunyai inisiatif untuk belajar teknologi daripada orang Islam??? Lihat gerak-hati dan inisiatif bangsa eropah tersebut!!!

Di blog ini aku hanya jalankan post-mortem. Aku tidak bersedia untuk memberikan langkah-langkah mengatasi. Tepuk dada tanya hati.

elmyself quote:
"saya rasa-rasa
sy fikir-fikir
hidup tak perlu dirasa
hidup tak perlu difikir"

Kalau tak dirasa dan tak difkir macam mana nak hidup eh?

p/s: Satu lagi Cuba kau terangkan tentang apa yang dikatakan sebagai geometri alam Melayu. Suatu istilah yang tidak pernah aku dengar. tolong beritau dan aku betul2 tidak tahu.

8:07 PM  
Blogger Elhakim said...

elhakim bro,

points abang besh la... terbukak minda aweenz membacanya tau...

x sangka kitaorang abang elhakim dapat memberikan pendapat camtu...

kesian jugak kat me,myself tu ek?

8:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ajaran sufi itu sengaja diberikan wajah buruk kerana ada beberapa sebab. Pertama, Sufi itu menidakkan kepentingan dunia. Apa ertinya? Maknanya segala pangkat darjat manusia itu tiada apa makna langsung. Fahaman ini bahaya kerana manusia Melayu akhirnya tidak akan mudah diperhambakan oleh manusia. Sistem feudal Melayu yang mewujudkan pelbagai pangkat Datok, Dato Seri, Tun, Tan, Tan Sri dsb akan hancur.

Cuba bayangkan bila anda perlu berucap dihadapa pembesar pembesar negara. Teks ucapan anda akan berlegar sekitar protokol protokol gelaran ini sebelum sempat anda baca isi kandungan ucapan anda.

Bedanya di (USA) contohnya..anda hanya perlu mulakan dengan sebaris.... saja yakni Ladies & Gentlemen......

Tak perlu berjela jela...Yang Amat Berhormat Dato Seri Paduka Tun Elhakim al Muktasim, Yang Berhormat Dato Doktor Rastom Abd Rahman, Dato XXXX, Satin YYY...dsb dsb...

Sufi yang benar memangkas kesemua itu..makan dirasakan oleh sesetengah pembesar bahawa ajaran Sufi ini mungkin boleh mengsubvertkan kehormatan Melayu terhadap gelaran gelaran ini maka eloklah dikambing hitamkan ajaran sufi...heheheheh

9:16 PM  
Blogger Elhakim said...

he..he..
bagus tuan elrastom....

aku sokong yang itu.

Ya... sufi pada aku amat penting dalam islam. Ia juga salah satu cabang dalam Islam. Mesti dihormati untuk kesejahteraan ummah.

9:19 PM  
Blogger ayu_mkay said...

waduh waduuhhhh.. udah ler N3 nyer berjela, komen nyer pun berjela-jela.. lasat mmg lasatlah hang kim.

9:30 PM  
Blogger ayu_mkay said...

waduh waduuhhhh.. udah ler N3 nyer berjela, komen nyer pun berjela-jela.. lasat mmg lasatlah hang kim.

9:30 PM  
Blogger Abang Long said...

Minda Abang Long, direhatkan sementara. Akan dijanakan kembali untuk menghadam apa yang Adinda EL-Hakim catatkan.

1:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

lucu mmg lucu. saya tak mampu mengulas apa2. hehehe

~zalisa maz~

5:16 AM  
Blogger Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

oh...assalamualaikum...
isunya sukan..intinya berat...persoalannya pelbagai...
diheret dgn pernan dn siapa sebenar ahli suffi...

banyak sekali yang bermain disini..dan isi2 nya bukan calang2...

sehingga ada yg mahu poskan otak..hehe..but anyway, ct mula rasa yang pemikiran ct jauh ketinggalan..behind steps...selain itu, juga merasakan diri ini kurang peka dgn bahagian2 begini...oh...dan juga...ada tanda2 apabila ada isu berat2 yg dibaca,kepala ct mula rasa berdenyut2....adakah tanda2 suruh jangan baca?tp hati meronta2 untuk habiskan bacaan...tp mengapa bila baca buku2 lain yg tebal2...xpulak rasa mcm ni?
disini..adakah sikap malas itu turut mengambil bahagian?
oh...sesungguhnya..terlalu byk persoalan yg timbul pabila membaca entry dn komen2 kalian...

sekian...wslm

9:43 AM  
Blogger zf_zamir said...

pada aku, sufism tidak bersalah, hehe..benar meraka mengambil alih peranan kerajaan seperti di Baghdad & Cordova, dan walau aplikasi mereka bukan lagi kepada aspek inovasi..

tetapi mereka juga berperanan besar mendidik dan mengembangkan tamadun yang lebih besar, iaitu aspek kerohanian..

salah manusia yang gagal mengaplikasi dalam manipulasi teknikal sebegini..

9:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

org melayu tahu menuding jari..
org melayu tahu nak cari salah org lain..
org melayu tahu meletak harapan terlalu tinggi..
ade ke patut.. harapan n sasaran utk develop sbijik robot mcm robot asimo yg jepun tu, disuruh cpai n b'jaya dlm ms 2-3 tahun... biol ape.. jepun amik masa 30 tahun utk bgnkan robot asimo tu.. spnjang pembangunan tu mereka dpt kumpul n create new knowledge utk diaplikasikn kecanggihan pd consumer produk lain mcm kete n sistem elektronik n digital, computer..

8:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

stakat ckp je bleh la..

kalu rs snang nk wat projek tu, wat la sendiri...

geram aku...

8:24 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker