..

Wednesday, January 10, 2007

Persoalan Kehidupan : Kenaikan Tol Menambahkan Lagi Kemelaratan Hidup Rakyat?

Tol naik lagi...

Antara beberapa kerat lebuhraya di sekitar Lembah kelang, Kajang via Cheras telah menyaksikan kenaikan Tol. Kenaikan ini telah menyesakkan lagi manusia-manusia berkereta yang bergaji sekitar 1000 - 2000 RM dengan jumlah anak melebihi 3 orang tidak termasuk bini atau bini-bini.

Agak kelakar dengan reason Kerajaan kerana perjanjian dengan syarikat-syarikat dan pengusaha-pengusaha TOL maka harga tol terpaksa dinaikkan. Sekali pandang dapat dilihat di sini bahawa kerajaan berkhidmat ke atas syarikat TOL dan bukan di sepenuhnya di atas kepentingan rakyat.

Yang amat bangsat adalah tiada jalan alternatif untuk mengelakkan TOL. Manusia-manusia berkereta seakan-akan terperangkap dengan senario ini. Tol terpaksa dibayar. Tapi tidak ikhlas. Hati ada sedikit geram.

Yang amat melahanatkan adalah sikap kerajaan yang terlebih suka untuk menswas-sasterakan segala perkhidmatannya dari elektrik, air sehinggalah ke lebuh raya di atas sebab "swasta menambah kecekapan"
Ini bermaksud bahawa segala-gala di bawah kerajaan DAHULU adalah kurang cekap atau tidak cekap langsung.

Kalau beginilah maka senanglah kerajaan kerana skop perkhidmatan semakin mengecut. Sekaligus skop tanggungjawab pun semakin mengecil. Yang Cilakanya skop yang kecil ini bukan lagi menambah cekapkan kerajaan tetapi lebih kepada melalaikan kerana aku dapat tahu bahawa terdapat beberapa pegawai-pegawai pemerintah yang mengambil kesempatan ini untuk meniaga dengan memegang beberapa peratus saham dalam syarikat-syarikat swasta terbabit.

Akibatnya
Yang Kayos bertambah Kayos
Yang miskin bertambah miskin
Tidak salah aku bahawa ini adalah tonggak prinsip Kapitalis.

Berbalik kepada senario bayaran tol tadi.

Iklim di Malaysia adalah panas dan lembab. Kadang-kadang bahang panas meruap sehingga naik ke kepala. Manusia berkereta di Malaysia amat adapt dalam keadaan ini. Kadang-kala bahang ini amat memeritkan si pemandu ditambah lagi dengan sikap kurang ajar dan sikap panas baran sesetengah pemandu di Malaysia ini yang suka menunjuk-nunjuk bahawa mereka jagoh dalam pemanduan kereta.

Yang aku tahu bahawa senario kenaikan TOL tidak memulihkan langsung keadaan ini. Pemandu kereta seolah-olah berdendam dengan kerajaan juga antara satu sama lain. Mereka juga berprasangka buruk antara satu sama lain:

Faktor 2 buruk yang sedia maklum bahawa:
b. pemandu cina menganggap bahawa pemandu Melayu adalah orang2 kerajaan yang mengutip duit tol juga duit cukai mereka
c. pemandu melayu benci pada pemandu cina kerana mereka menggangap bahawa cina lah punca kapitalis wujud.
d. pemandu melayu benci pada cina sebab bangsa cina bangsa yang meniaga dan kenaikan barang adalah kena mengena dengan bangsa cina
e. pemandu melayu memang benci pada pemandu cina kerana pemandu cina kurang ajar dan segala-galanya hendak cepat tanpa memikirkan orang lain

Faktor lain yang memburukkan lagi keadaan:
1. Kesesakan traffik semasa hendak membuat pembayaran TOL terutama bagi cuti-cuti perayaan
2. 2 Lorong di lebuhraya amat membahayakan terutama waktu malam. sepatutnya 3 lorong untuk keselesaan. (Lebuhraya PLUS terutamanya)

Pada aku, Kos sara-hidup berkadar songsang dengan perasaan kasih sayang antara sesama manusia.
Semakin tinggi kos sara hidup, semakin rendah perasaan hormat-menghormati antara sesama manusia.
akibatnya manusia yang lain bangsa, tidak bersaudara, lain agama mempunyai perasaan benci antara satu sama lain yang semakin menebal. Prasangka buruk semakin menjadi-jadi.
Golongan pemerintah atas nama Kerajaan juga yang kaya-raya, senang-lenang, hidup mewah.

Si-Najib ada mengatakan bahawa untuk mengatasi masalah kenaikan tersebut, rakyat Malaysia perlu 'mengubah' gaya-hidup mereka. Ini bermakna bahawa mereka yang boros hendaklah mengawal keborosannya.

Pada aku, kenaikan harga petrol dan kenaikan TOL adalah suatu fenomena 'CHAIN OF REACTIONS'. Definisi ini amat mudah sekali. Dengan kenaikan harga tol dan petrol, maka segala barangan naik. dari makanan sehinggalah ke barangan perkhidmatan termasuk pakaian dan tambang bas.

Jika kita adalah manusia normal yang berboros untuk membeli barang keperluan makanan seperti susu, mentega, sayur, barang2 makanan yang lain, maka jika kita ikut apa yang si-Najib katakan itu maka kita boleh merancang perbelanjaan kita seperti berikut.

Perancangan Makanan Mengikut Hukum-Kaedah selang-seli (alternate series and harmonic series Theorem).
iaitu Bulan ini kita beli susu untuk anak-kita. Bulan depan kita tak payah beli susu. Hari ini kita makan. Esok kita tidak perlu makan. Lusa barulah kita makan balik. Tulat tak payah makan. begitulah seterusnya.
Bunyinya seperti kaedah Gam-Punk.

oppss... sebenarnya bukan itu yang aku maksudkan. Maksud sebenar aku adalah "sebagai manusia, cakap memang senang. Praktikalnya sangat sukar." Pengertian mengubah gaya-hidup bagi aku adalah satu definisi alternatif untuk offsetkan kenaikan harga barang-barang yang amat longgar yang terkeluar dari mulut seorang yang bergelar menteri.

Natijah daripada chain of reaction tadi, bukan hanya menyebabkan manusia di Malaysia tidak perlu berboros, malah tendency mereka untuk menyimpan dan menabung untuk masa hadapan juga akan berkurang atau sifar. Najib tidak pantas hanya berfikir untuk tidak berboros. Beliau juga perlu berfikir bahawa margin penabungan seseuatu famili perlu di ambil kira juga. Ini adalah untuk masa hadapan bagi mengelakkan meraih belas kasihan dan simpati orang ramai jika apa-apa terjadi pada mereka kelak. Tidak semua pekerja memilih opsyen pencen.

Kadang-kala jika tuhan jadikan bentuk kepala kita seperti sebiji telur dengan rambut yang agak kurang di atasnya, maka janganlah kita beri kesimpulan bahawa itu adalah bentuk kepala orang yang bijak. Kita boleh juga simpulkan bahawa itu juga adalah bentuk kepala manusia yang kurang bijak yang suka memberikan satu kaedah alternatif seperti 'MELEPASKAN BATUK DI TANGGA'

Tol dan masalah lebuhraya yang aku ceritakan tadi sebenarnya hanyalah satu faktor penyumbang yang agak sedikit. Kenegatifan aku kadang-kadang tidak memberi ruang untuk aku berfikir secara logik.

Terserahlah...

11 Comments:

Blogger Ariyatna Adri said...

Setiap sesuatu itu ada sesuatu di sebaliknya. Setiap sesuatu yang mendatangkan wang ada yang mengaut hasilnya.

Manusia marhaen seperti kamu, aku dan dia, dia...menanggung menteri2.

Malas nak sambung, hilang pulak pahala puasa aku.

aku dah jawab persoalan kau mengapa aku minat sw dlm ruang komen entri tu.

10:01 PM  
Blogger Elhakim said...

pu3 daluwarsa,

elemen yg membuatkan kau meminati Star Wars mempunyai banyak persamaan dengan aku serta rakan-rakan aku yang lain...

hmmm...

aku tidak tahu bahawa selama ini terdapat juga wanita yang meminati Star Destroyer yang berbentuk segi-3 itu.

aneh.

he..he..he..

macam mana boleh jadi macam tu ek?
ntah-ntah kau adalah seorang Putera Daluwarsa kot???

ha..ha.ha.

7:15 AM  
Blogger leeds said...

nasib baik nnt aku akan 'back for good' ke Perlis..perlis punyer highway, takder tol braderrrrrr!!

sara idup kat sana sgt la murah.

so, kalau kau kata kenaikan tol menambah kemelaratan, yg nyata aku tak termasuk dlm golongan yg bakal melarat..

dok kat kl ni pun, aku takmau pakai keta. buat pe, dah laa selalu jem, tol sana sini. aku cuma naik moto jerr...kalau nak jalan jauh skit, naik aaa komuter or lrt..

rakyat ader kuasa sebenarnyerr..
tapi tak reti guna. tak mampu buat apa2 bila disogok ngan alasan2 bodoh.

harga naik? boikot je laaa..

~aku yg suka makan biskut~

7:38 AM  
Blogger Elhakim said...

leeds,

he..he..he

skang ni boleh lah kau kata macam itu.

firasat aku, naluri manusia berubah-rubah.

perasaan manusia tidak stabil dan fluctuate.

Hari ini suka. esok tak suka.
Hari ini sokong. esok dah tak sokong.

Hari ini kau drive motor. Aku tak jamin kau akan suka drive motor selama-lamanya.

he..he..he...

Manusia bujang dan manusia berkeluarga antara naluri dan kehendak mereka juga jauh berbeza.
Tidak boleh samakan antara kelompok manusia-manusia itu.

Begitu juga kita mesti asingkan definasi manusia yang menanggung juga manusia yang bakal ditanggung.

sistem demokrasi pada amnya membenarkan masyarakat protes secara aman.

Memang betul rakyat mempunyai kuasa.
Gunakan kekuasaan itu untuk mengubah nasib hidup mereka.

termasuk kuasa rakyat untuk menukar kerajaan.

Pada aku yang paling bangsat sekali adalah jika

"kerajaan is not playing by the rule."

The corruption is still there termasuk dalam jentera pilihanraya sekalipun.

he..he..he....

Kau bakal akan merasainya apabila umur kau bertambah.
Paling tidak pun jika KETIDAKADILAN akan singgah di batang hidung kau sendiri.

he..he.he...

5:19 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

ini bukan persoalan kemanusian la elhakim, soal tol ini soal ekonomi, persolan ekonomi ini persoalan golongan atasan..hanya rakyat marhean yg tidak mampu mngatakan ini soal kemanusian...sdgkan konsesi mengatakan ini soal kiasu!!!

8:56 PM  
Blogger azeel said...

kini aku berasa cuak untuk bertukar kerja di KL. nanti semasa interview, aku akan cuba minta gaji lebih..alasannya tol dan minyak. akan aku gunapakai kelogikan yang kau tulis itu sebagai alasan.

11:02 PM  
Blogger Elhakim said...

azim..

Bagus... bijak...

kau memang pandai menggunakan situasi ini...

he..he..he..

11:26 PM  
Blogger Elhakim said...

me, myself,

he..he..he.

sila BACA BETUL BETUL BALASAN KOMEN AKU INI.

Sbnrnya aku tidak tahu keadaan kau semasa kau menulis komen di dalam Blog-cincai aku ini....

aku tidak tahu sama ada kau berada di dalam keadaan terdesak, tergesa-gesa atau marah pada aku semasa memberi komen setelah kau sedari terdapat penghinaan ke atas menteri kesayangan kau itu....

he..he.he..

Tidak salah aku... tidak sepicin pun aku mengkategorikan bahawa Tol ini adalah Persoalan Kemanusiaan.

Sebaliknya, telah aku kategorikan bahawa Tol ini adalah PERSOALAN KEHIDUPAN.

***SILA LIHAT BETUL-BETUL****

Ya. Ekonomi adalah juga cabang Kehidupan. Masalah Ekonomi juga adalah Masalah dan persoalan Kehidupan.

Siapa yang Hidup? tentu manusia bukan?.

Maka persoalan kehidupan masih tertakhluk dalam Persoalan Kemanusiaan.

Sebab itulah main-blog aku ini dinamakan sebagai PERSOALAN KEMANUSIAAN di samping sub-subnya adalah:

persoalan Kehidupan, persoalan takdir, dan berbagai2 lagi persoalan yang seumpamanya...

he..he..he....

Masalah kehidupan pada aku, adalah adalah soal sejagat.

org kaya, miskin, buruk dan cantik semua akan dikenakan tol.

orang yang tidak puas hati boleh protest.

Kadang2 aku sedikit respek bangsa Kapir- cina. Walaupun mereka kaya, mereka masih menyelidik kelogikan tol yang lebih daripada 50 buah di dalam selangor dan KL sahaja.

Bangsa Melayu pada aku amat jahil dalam berpolitik. lemah dari segi otak. Jahil dari segi segala-galanya.

Maksud aku "Lemah merotok". masih tidur.

sebab itulah di tempat kerja mereka minah-minah dan mat-mat kilang berbangsa melayu lebih mudah dipijak oleh ethnik bangsa lain yang menjadi majikan mereka kerana mereka tidak tahu langsung akan hak mereka.
Melayu juga takut bersuara.

Takut,akan segala-galanya.

he...he..he..

harap-harap takdir mengubah segalanya.

12:18 AM  
Blogger me,myself n all around da world said...

persoalan kemanusian adalah persoalan rakyat marhean...

gol opportunist tidak pernah melihat(menyelami) nilai2 kemanusian itu...

maka adakah opportunist ini manusia, atau jenis manusia yg lain??

5:19 AM  
Blogger Elhakim said...

me, myself, around the world...(ya..ya.ya.)

he..he..he.

tidak kira siapa aku.
dgn senang hati, aku lebih suka mengaku bahawa aku rakyat marhaen..

he..he.he...

aku dpt merasakan penderitaan mereka. walaupun ke tempat kerja, aku tidak perlu membayar sebarang tol.

sudah terlalu lama aku tidak impikan wanita cantik. kerana bagi aku impian-impian itu sudah tidak berguna lagi.

zaman aku dan zaman kau agak jauh berbeza.

suka mengingatkan kau sahaja. bahawa wanita cantik suka pada wang.

wanita cantik dan golongan pemodal pemungut tol dan cukai bagiku adalah satu entiti.

aku khuatir mereka akan merampas impian kau jika tersilap haribulan.

RM2,200.00 gaji permata di alam kerja di KL bersama wanita cantik mungkin tiada apa-apa erti dewasa ini.

he..he.he..

9:24 AM  
Blogger zf_zamir said...

ya, betul, ketakutan itu mengongkong kekuatan kita..

takut untuk menyuarakan pendapat, takut untuk menukar kerajaan, takut untuk buat rnd, dan macam-macam takut lagi..

lagi2 yang menjadi penjawat awam, semua dikunci mulutnya..

11:02 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker