..

Sunday, December 10, 2006

Persoalan Takdir : Bangsa Melayu bukannya untuk Industri Perfileman


Aku ditakdirkan oleh Allah sebagai manusia yang berfikiran negatif. Alhamdulillah aku bersyukur pada Allah atas ketentuan itu. Semoga Allah Taala memberkati lagi diri aku ini (kalian doakan aku). Oleh yang demikian statement jahat aku pada kali ini adalah "Bangsa Melayu gagal sepenuhnya dalam dunia hiburan". Ya itulah tajuk entri aku kali ini. Melayu bukan ditakdirkan untuk memeriahkan dunia hiburan. Manusia Melayu diciptakan oleh Allah SWT bukan untuk tujuan sedemikian. Dunia hiburan bagiku adalah satu dunia yang indah, penuh dengan warna-warna mengkhayalkan yang mampu melekakan bagi si-peleka yang memang untuk tidak mahu menjejaki dunia alam nyata. Dunia hiburan yang dimaksudkan di sini adalah

1. Dunia perfileman iaitu dunia geli-geli

Melayu telah gagal dalam dunia perfileman. Setakat ini tiada langsung filem-filem Melayu yang mampu menarik perhatian aku walau sedikitpun. Filem-filem Melayu amat membosankan dan melahanatkan masa untuk aku menontonnya. Sesungguhnya aku bukan lagi benci terhadap filem-filem Melayu zaman sekarang tetapi sudah "NAIK KE TAHAP GELIIII". Sehingga sekarang aku tidak tahu apa keseronokan untuk menonton filem2 garapan Aziz M. Osman, Rahim Razali, Ahmad Idham, Bade Azmi, Shuhaimi Baba, U-Wei, Prof. M. Mohidden, Yusof Haslam dan yang seangkatan dengannya. Begitu juga dengan pelakon-pelakon yang melakonkan watak-watak stereotaip seperti Awie, Hans, Senario dan rakan-rakan, Fahrin, Azza Elite, Fasha Sandha, Rosyam Nor, Maya Karin dan banyak lagi. Semuanya membosankan dan meloyakan tekak aku. Sudah hampir satu setengah dekad aku tidak menghadirkan diri ke pawagam untuk menonton filem Melayu. Bukannya aku kedekut duit tetapi aku rasa masa yang dihabiskan kerana penat lelah beratur berdiri membeli tiket sangat tidak setimpal dengan hiburan juga mesej yang diterima daripada filem-filem lahanat tersebut. Aku lebih rela duduk mencangkung ditepi jalan raya sambil menghisap rokok dan mengenang untung nasib diri daripada duduk di atas kerusi lembut panggung wayang sambil dihembusi penghawa dingin yang harganya mencecah ribuan dolar.

Filem Melayu sebenarnya sudah hancus, tiada resepi. tiada bermutu. tiada ummmp. tiada kekukuhan jalan cerita. Jumud. Tiada nilai research, tiada mengajak penonton berfikir, kadang2 plotnya berterabur. Kadang-kadang payah nak difahami. Kadang-kadang syok sendiri dan separa abstrak. Tidak keterlaluan untuk aku mengatakan bahawa filem Melayu adalah sama sahaja sebagaimana cerita-cerita nasib diri yang aku tulis dalam entri-entri aku yang lepas yang membingungkan para pembaca. Nasib baik para pembaca blog adalah terdiri daripada orang Melayu justeru itu mereka malas nak berfikir apa yang tersirat dalam cerita tersebut. Sesungguhnya kita diselubungi oleh kemalasan intelektualan. JIka mereka terdiri dariapda orang Yahudi maka aku kira sudah lama kepala mereka akan botak disebabkan mencari hubung-kait cerita2 tersebut dengan diri aku. Walaupun aku tiada meminta mereka berbuat demikian kerana hanya membuang masa dan tenaga. Ya!! sebenarnya apa yang aku tulis pada entri yang lepas-lepas adalah mempunyai persamaan dengan filem-filem Melayu yang bagiku amat sukar untuk difahami baik dari segi plot, jalan cerita mahupun kesimpulan. Kalau kamu semua merasa bosan denga entri aku yang lepas, Aku pula bosan dengan filem-filem Melayu. ha..ha..ha.. fair and square.

Dalam industri perfileman, sesunggunya orang Melayu bagi aku adalah manusia yang malas untuk membuat research, malas memikirkan sesuatu yang baharu, malas mencipta innovasi, malas untuk skeptikal terhadap sesuatu perkara, malas mempertengahkan kontroversi sejagat yang berkaitan dengan politik, innovasi satira dan humor dan banyak lagi. Mereka dikekang oleh perasaan takut. Ya... takut untuk melakukan research serta pembaharuan yang mengajak manusia-manusia penonoton untuk berfikir. Aku berpendapat bahawa penerbit mahupun pengarah filem Melayu sepatutnya jauh lebih bijak daripada penonton atau AT LEAST ONE STEP AHEAD daripada para penonton. Bukannya sama-sama bodoh dan bangang seperti penonton kemudian menambahkan lagi kebodohan penonton dengan cerita-cerita yang tidak bermutu. (Lihat telemovie Potret Mistik, Janji Diana, Lady Boss, Cerita Erra Fazira Gemuk dll). Maknanya di sini, jika penonton adalah terdiri daripada mat-mat rempit, minah-minah karan, mat-mat kilang, maka pengarah juga akan berfikiran seperti mat-mat rempit mahupun minah-minah kilang dalam pembikinan filem2 mereka. Tidak mahu lebih daripada itu. Maka jadilah filem2 tersebut sebagai suatu hasil yang bodoh lagi membangangkan.

Yang aku peliknya masih laku filem-filem mereka di pawagam. Maka statement negatif aku sudah bertambah sekarang iaitu rata-rata orang Melayu amat suka cerita-cerita bodoh dan kosong yang maha membuang masa untuk menontonnya. Maka jadilah bangsa-bangsa Melayu itu suatu bangsa yang jumud dan beku. Manusia yang gagal dalam ketrampilan di persada dunia. Hanya berdiri dipinggiran. Jika tiada bangsa Melayu di dalam dunia maka tiada apa-apa pun berlaku. Bangsa-bangsa lain AKAN TIDAK SEDAR dengan kehilangan bangsa Melayu ini. Aku hendak soal sekarang. Jika Bangsa Yahudi itu hilang di dunia adakah kita terasa? Jika bangsa Jepun itu hilang di dunia apakah akan meninggalkan kesan? Jika bangsa Kulit putih itu hilang di dunia adakah kita akan terasa kehilangannya?

Jika bangsa Melayu itu hilang, aku kira masih lagi mereka terasa kehilangannya. Jika kita hilang, maka tempoyak, sambal belacan, tikar mengkuang, bantal kekabu akan turut sama ghaib dengan bangsa Melayu itu sendiri. Jika bangsa-bangsa lain ghaib dari dunia ini aku kira maka tiadalah lagi pentium, HP-Compaq, Mitsubishi Evo Storm, Apple-Mac, Ferrari, Kodak dan banyaaaakkkk lagi benda-benda yang bermakna dalam hidup aku. (opps Ferrari tu tiada kena-mengena dengan hidup aku)

Penerbit dan pengarah Melayu sangat jaguh menciplak cerita-cerita asing seperti drama2 barat dan Cina. Sedikit masa lalu, drama-drama Melayu yang aku tonton di Televisyen banyak mempertonjolkan fasal budaya korporat yang bertunjangkan pembelian saham-saham akibat pengaruh daripada drama-drama kantonis yang dimainkan oleh RTM1&2. Padahal realitinya berapa kerat sangat orang-orang Melayu yang menjadi kaya akibat saham. Rata-rata mereka pada aku sudah lingkup akibat saham. Jangan perasan la...


Alangkah eloknya jika pengarah Melayu itu mempertonjolkan sikap dan kebiasaan orang Melayu yang sebenarnya seperti masalah penagihan dadah, masalah sosial akibat daripada sikap acuh tidak acuh pemimpin Melayu itu sendiri. Maksud aku tonjolkanlah kehidupan realiti masalah orang-orang Melayu akibat daripada kelalaian pihak kerajaan yang majoritinya adalah terdiri daripada pemimpin2 Melayu semoga boleh diambil iktibar bersama.

Jangankan nak tanding filem Thailand, Filem Filipina pun pengarah-pengarah Melayu masih gagal untuk bersaing. Contohnya filem Nang Nak (Siam) yang aku tonton 7 tahun lepas. Selepas aku menonton filem itu, aku rasakan badan aku tidak sedap kerana terpengaruh dengan elemen 'gothic' daripada filem tersebut. Pengarah filem itu telah berjaya memukau penonton dengan cerita dongeng tradisi rakyat mereka sendiri. Dalam filem itu, tiada satu pun wajah-wajah pan-Asian untuk menarik para penonton bagi melariskan filem tersebut. Lihat saja heroin dalam filem Nang Nak tersebut. Pada perkiraan aku wajah wanita heroin itu sangat buruk. Lebih buruk daripada rata-rata wajah orang Melayu kerna kelihatannya seperti orang asli. Ya! Sesungguhnya mereka tidak perlukan wajah kacukan untuk memperkukuhkan plot cerita filem mereka. Aku sangat kagum dengan sentuhan penerbit, pengarah dan krew filem terbabit sehingga meletakkan mereka sebagai jaguh filem Asia di Festival Filem Cannes pada waktu itu. Jika hendak dibandingkan dengan filem Melayu, kita terpaksa menggunakan khidmat topeng atau masking wajah-wajah pan-asian untuk melariskan filem kita. Paling tidak pun, wajah model. Contohnya Maya Karin untuk Pontianak Harum Malam. Sofea Jane untuk Perempuan Isteri dan Jalang, Erra Fazira untuk filem-filem TIDAK BERKUALITI arahan Dato' Seri Professor Doktor Tan Sri Abdul Razak Mohiddeen bla..bla...bla... Aku terpaksa berhenti menulis kerna aku hendak muntah Uweeek! uwwweek! uwweek! maaf ya.

37 Comments:

Blogger Fazs said...

Uhuk...

- bila mau duk cangkung tepi jln...CP nk tgk, kalo dpt amik gambo lg bagus :P

- bfikir hingga meloyakan tekak n rase nk muntah...hah muntahkan ajer isi perut tu...da puas muntahkan isi dlm kepala trus ke skrin kan...?

- CP da lame x tgk wyg, lst tgk wyg cter pride&prejudice (alone)

- walau yg arif eljudge kata filem2 mlayu x mnarik, CP ttp x jemu2 nonton filem2 lakonan tan sri P.Ramlee (Al-Fatihah)

12:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hahax10000!
Memang aku pun sedang mencari katarsis untuk memulihkan keadaan.

3:11 AM  
Blogger Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

salam abg elhakim...
manusia dikurniakan sifat sabar...cubalah cari kesabaran itu...

*jika bercakap soal muntah..andai abg hakim benar2 tahu bagaimana rasanya muntah yg tidak putus2..pasti x mahu sebut pun psl muntah...hehehhe

utk kak cekpas...
wah marah benar ya akak...hehhehe..biasala kak...mr debater perasan gelaran tun@abg elhakim ni memang sgt begini(speechless saya dibuatnya)

anyway..........
hadapi hari2 kalian dgn senyuman

4:53 AM  
Blogger zf_zamir said...

gaya sinikal itu, aku setuju..

tetapi generalisasi itu, siapa yang menentukannya?

sangat subjektif, apabila dunia hiburan juga boleh menjadi agen pembentukan budi, budaya dan pekerti..

zaman hedonis ini, kurang adil jika kita menyangkal yang itu..

sebab itu kita menolak jenis hiburan yang mengangkat realiti semata, tanpa ada unsur akhlak, norma budaya yang sesuai serta agama, yang terutama..

mengatakan Melayu itu malas juga, haha, gayanya apa? sarkastik? tidak semuanya..itu mitos selamanya, dan penentu sudah semesti warisan agenda politik..

perkiraan asas, penyemaian akhlak dan siri keikhlasan..andai ada intelektual yang mampu mengelak diri dari kecanduan ilmu dan pengaruh isme-isme Barat dalam menonjolkan siri hiburan yang secara santainya terarah kepada itu,

mahukah saudara elhakim mengusahakan diri ke panggung?

5:19 AM  
Blogger leeds said...

salam encik elhakim..

walaupun aku sering tak setuju dengan pandangan2 negatif ko tentang bangsa melayu sebelum ni,
(sebab aku dilahirkan sebagai manusia POSITIF) tp kali ni, aku setuju dgn pendapat ko ttg industri perfileman melayu.

buat malu aku sbg anak melayu.
tak perlu ulas byk2 sbb aper yg ko ulas dah amat betul dah.
100% aku sokong.

filem melayu. aku pun rase nak muntah.

aku mengaku filem CINTA yg terlatest di pawagam tu mmg best dan mampu buat aku dan kawan2 melayu yg lain menangis.

tapi pikir2 balik, pelakonnye je yg melayu, pengarahnya BUKAN MELAYU (Bollywood kot!),jalan cerita macam ciplak cerita Hollywood 'Love Actually', mcm citer industan pun ader gak...
so, konon2nyer filem melayu yg terhebat tu bukanlah 100% melayu.

cicakman? erkkk tolonglah!
aku lebih sanggup habis duit beli vcd smallville nyer superman.

dan aku nak termuntah bila dengar
'filem kita wajah kita'.

sokong filem melayu? erkkk...

kesimpulannya aku suka "Persoalan Takdir: Bangsa Melayu bukannya untuk Industri Perfileman". bernas.

tapi kalau ko kutuk bangsa melayu di tulisan akan datang, atau negative terhadap bangsa sendiri, aku akan tetap tak sokong aaa..aku kan dilahirkan POSITIVE.

walaupun aku tak sokong, aku akan terus membaca.

ko beb,teruskan menulis...

5:29 AM  
Blogger Mohamad Farez Abdul Karim said...

ayuh jack,

bikin filim!

6:22 AM  
Blogger karl Firdaus said...

Ermmm Hakim,

Entry kau kali ini pada aku adalah isu yang paling sensitif. Dan aku betul betul sedih yang kau tidak sensitif langsung bila memperkatakan hal ini.

Kau bukan saja memperkotak katekkan filem melayu kau juga pandang rendah dan hina pada teman2 bloggers yang membaca entry kau seperti yang dibawah ini....................


"Tidak keterlaluan untuk aku mengatakan bahawa filem Melayu adalah sama sahaja sebagaimana cerita-cerita nasib diri yang aku tulis dalam entri-entri aku yang lepas yang membingungkan para pembaca. Nasib baik para pembaca blog adalah terdiri daripada orang Melayu justeru itu mereka malas nak berfikir apa yang tersirat dalam cerita tersebut. Sesungguhnya kita diselubungi oleh kemalasan intelektualan. JIka mereka terdiri dariapda orang Yahudi maka aku kira sudah lama kepala mereka akan botak disebabkan mencari hubung-kait cerita2 tersebut dengan diri aku."

Kerana bloggers orang melayu, jadi mereka semua malas nak berfikir !!

'kemalasan intelektualan'

Mana kau dapat fakta ini ??

Mana kau tahu yang baca entry kau rata rata orang melayu ??

Apa benarkah semua orang Melayu MALAS ??

Kalau jawapan ini benar aku betul betul sedih .....................

teramat sedih...

6:49 AM  
Blogger leeds said...

jgn la sedih encik karlchinteng...

dia kan dah cakap awal2 dia dilahirkan NEGATIVE...so pemikiran dia yg negative negative je laaa..

kita yg POSITIVE ni, kena la pandai2 tapis dan amik yg positive ajer...
kalau takder yg positive pun, kiter adjust2 laa bagi cahaya positive skit..

yg negative tu abaikan jer..
lama2 positive lah ia...

9:55 AM  
Blogger Elhakim said...

Karl, dan sesiapa yg x puas hati,

yo! bro....
jgn sensitif....

sebab... aku dalam blog adalah jahat spt mana yang aku janjikan. Tapi di luar aku biasa saja... tak banyak komplein ha..ha..ha..

aku pendiam kat luar.

di sini Aku suka main isu provokatif.

sebab aku ialah negatif.

Jangan terlalu Pro sangat...nanti orang cakap x ada kontroversial...lurus bendul jer...

Aku rasa cuba kau tulis sesuatu benda yang kau tak puas hati....
maksud aku yang selain daripada cinta. contohnya ketidakpuasan hati kau terhadap kerajaan singapura dan lain-lain lagi...

Baru best!!!!

ada ummmp!!!!!!

terbeliak orang baca!!!!


Kat situ kau boleh kutuk sesiapa saja.....secara abstrak.

cuba kau tulis dan kutuk/sindir sesuatu benda yang kau tak puas hati. (termasuk aku pun x per..x kisah punya)

lepaskan kemarahan engkau!!!!!

-wasalam....

9:58 AM  
Blogger Elhakim said...

Karl, leeds, cekpas, tn_Rastom, pawana_malam, zf_zamir , anak bumi dan saudara-saudara sebangsa,seagama yang lain yang aku kasihi,

ooppss... aku hampir terlupa...

HANYA BANGSA MELAYU SHJ yang layak MENGUTUK BANGSA sendiri kerana kita lebih faham akan diri kita sendiri.

aku tiada mengizinkan bangsa lain menghina bangsa kita kerana mereka tiada layak berbuat demikian.

sesungguhnya aku tiada rela.

Sama juga jika kita mempunyai anak. Hanya kita sahaja yang layak memukul dan menghukum anak sendiri. Bahkan kita tiada rela orang lain yang mengambil tugas kita.

satu lagi...

ikut teori sains
positif dan positif (menolak)
negatif dan negatif (menolak)
positif dan negatif (saling menarik)

Aku bersikap Negatif.

Aku dengar di sini ada seseorang yang melaung-laungkan dirinya yang amat bersikap Positif.

Ingin aku bertanya adakah orang itu tertarik dengan aku....

atau

aku tertarik dengan orang itu...

atau

kedua2nya saling tertarik antara satu sama lain... seperti teh tarik?

heh..heh..heh...

aku bergurau aja...

sesungguhnya aku tiada suka menganggu tunangan orang...

:PPPPPP (poyo...) :PPPPP

10:33 AM  
Blogger karl Firdaus said...

Hakim,

Benar kata kau, tapi kalau setakat menulis untuk dapatkan perhatian, mengiakan benda yang tidak apa faedahnya ?

Aku tak marah tapi aku terkilan dengan cara pendekatan kau terhadap sesuatu topik... oleh kerana nyamuk seekor habis satu rumah kau bakar .... mula mula kau kata orang melayu bodoh, sekarang kau kata bloggers melayu pun bodoh...

Aku ni jenis cool, jarang marah... aku rasa kalau aku nak marah pun bertempat.......... aku tak akan meracau racau tak tentu pasal...

Hakim... aku nak tanya kau satu benda, aku harap kau dapat jawab sejujur jujurnya..

walaupun melayu kat darah dan badan aku cuma 25%... soalan aku ialah...............


HINA SANGAT KE JADI ORANG MELAYU ??

10:36 AM  
Blogger leeds said...

encik karl...

biar aku tolong jawab soklanmu itu..

HINA jadi melayu kalau jadi melayu yg lupa dirinya tu melayu,
melayu yg kuar kat berita jadi GRO belaan, jadi perogol bersiri, jadi pengebom upahan, jadi mat minah rempit, jadi penagih pengedar dadah, jadi pelakon vcd lucah, jadi penyamun bank, jadi...ahhh udahlaa nak termuntah aku sebut benda2 negative gitu.

asal MELAYU itu mulia, indah, tapi kenapa ramai yg lupa diri mcm contoh2 yg aku sebutkan kat atas tu.

aku bangga jadi MELAYU, sikit pun tak merasa terhina, sbb aku MELAYU yg tak layu, aku POSITIVE, aku berusaha keras utk naikkan martabat diri aku setanding bangsa lain,

HINA MELAYU kalau terus biar diri jadi layu.


encik elhakim:

ko memang melayu yg poyo
(sendiri ngaku ~ tau takpa!!)

adapun kehadiran aku di sini bukanlah sebab daya tarikan sains seperti yg kau hujahkan,bg aku
POSITIVE + NEGATIVE = neutral
dan mmg tugas aku sebagai manusia positif untuk meneutralkan saper2 yg NEGATIVE sbb aku anti cas negative.

kesimpulannya aku anti kau encik hakim.

jaga2 penanganku bisa buat blogmu ini hilang 'power' negative nyer

11:56 AM  
Blogger Elhakim said...

Karl,
bukan utk mendapat perhatian,
film2 melayu kebanyakan mmg tiada mutu.

di zaman British dahulu org Melayu asyik di manja dan di 'jack' oleh british hinggakan raja singapura sanggup 'bersara' daripada jadi raja. lihat fakta sejarah.

skg apa dah jadi?

Bangsa yang manakah sanggup memberi tanah sndiri kepada orang lain?

Jika kau mempunyai anak, sampai satu tahap, kau perlu juga berhenti memujinya. perlu juga marah.

cukup-cukuplah kita memuji diri sendiri. jgnlah asyik berada di awang-awangan. sbb ia melekakan.

leeds,
apa kau rasa kau boleh menghapuskan cas negatif aku?

he..he..he..

6:16 PM  
Blogger karl Firdaus said...

SElamat pagi hakim,
Walaupun aku tak tahu kenapa jam kau lain waktunya..........

kau tak jawab soalan aku ...

7:39 PM  
Blogger ariapertama said...

Apabila banyak kerosakan berlaku dalam konteks - identiti bangsa - maka ini telah menyuburbiakkan lagi suasana untuk kelahiran budaya bangsa yang baru. Bertolak dari kerosakanlah akan lahirnya pemurnian.Maka takdir itu jugalah yang sudah di'takdir'kan baginya.

7:56 PM  
Blogger Elhakim said...

karl,
kau cuma ada 25% darah melayu.

tapi

aku ada 25,000% darah melayu.

bukan masalah hina atau tidak jadi melayu.

bangsa melayu telahpun dihina dan diserang dari semua arah.

Begitu juga Islam.

Jadinya sinikal dan sindiran aku sudah tidak mempunyai apa-apa makna lagi.

Jadi, jika bangsa lain bercakap sama sendiri menghina dan memperbodoh-bodohkan orang2 Melayu di kalangan mereka, adakah kita sanggup mempertahankannya?

Ya! itulah malangnya nasib menjadi bangsa yang tidak dominan.

dan perlu diingat bahawa tidak semua bangsa yang dijadikan oleh Allah itu sebagai bangsa dominan.

Sudah aku katakan bahawa bangsa melayu selalu berada pada roda di sebelah bawah.

9:33 PM  
Blogger leeds said...

Quote:

"Sudah aku katakan bahawa bangsa melayu selalu berada pada roda di sebelah bawah."

yang pasti, bukan AKU.

hanya melayu NEGATIVE selalu berada pada roda di sebelah bawah.

aku MELAYU positive. aku berusaha keras utk berada di atas.

dan menjawab soklan kau yg ini;

"leeds,
apa kau rasa kau boleh menghapuskan cas negatif aku?"

manusia POSITIVE, selagi diizinkan Allah, takder mender yg dia rasa dia tak boleh buat. nothing impossible man!

wsalam.

9:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

makin banyak yg diperkatekan... macam makin hilang plak aku perhatikn... hhmmmm

aku cume terbaca 1 frasa akta... "apa yg kite luahakan kite akan telan gak nanti.... "
so.. samelah tu maknanya... apa yg kite muntah, nak makan balik ke??? huhuhuhu

... hidup yg tenang1 aje.... :)

6:09 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

6:40 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

6:41 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

6:42 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

7:04 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

7:09 AM  
Blogger Fazs said...

salam wat sumer,

ehe perdebatan +ve & -ve,ok la...bagus isi jwpn elhakim tuk yg bg komen.

pawana malam - akak x mrh la, akak ssah nk mrah n x suka nk mrah2 :D

karl - adik ape kbar?rasenya sehat sbb tulisan karl ader aura smangat mnjungjung bangse mlyu wpun cuma berdrh melayu 25% jer...

leeds - kalo korang nk tau CP jumpe leeds arinie, ehe...dlm blog dia nie menganaz, ermmm kata2nye saje, tp in person...x ganaz ayu je ;)bagus leeds...teruskan...menganaz.

p/s: nk ajak leeds menganaz dlm biznes.

elhakim - iskkk nk mtk maaf sbb slh satu topik perbualan ant.CP+leeds ader menyentuh perihal dirimu...ehe, tersedak x? tp x lamer sbb ader topik lebh menarik nk dibincangkan ngan leeds...mujur ek sedar leeds tu tunang org :D

7:12 AM  
Blogger Unknown said...

tahu mengapa filem2 melayu, layu? kerana di sini keharmonian itu penting. bayangkan jika filem melayu seperti filem2 mollywood yang banyak menghentam pemimpin. memang menarik.

tapi amat bahaya bagi pemikiran penonton. nanti orang jawab penonton sekarang bijak2. tahu beza buruk baik.

hakikatnya penonton masih ramai yg tak bijak. kalau bijak mustahil masalah sosial melambak2 dan melambak2 dan melambak2.

Bukankah filem2 salah satu cara paling berkesan mengembangkan masalah sosial?

5:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

hahah.. need to focus on the objective...if ur making the film juz for the money and business so... ikutlah yusuf haslam..razak moziden..if the film for the purpose of seni so ikutlah u-wei.. and if for kelainan..tgk cerita aziz m.osman..and kalau untuk budaya or kehidupan reality.. tgk lah cerita gubara/sepet/

Pendek kata semua pengarah kat sini ada objectif masing masing... mmg kita tak boleh tanding yg lain.. lihat saja film indonesia... kita sudah jauh ketinggalan...

P/s :aku menonton hanya untuk mengambil pengajaran yg ada dlm film.. bukan semua film melayu aku boleh 'appreciate' dari segi pembikinan ya... ada yg menarik ada yg 'out'...

aku kagum tgk gaya cerita gol and gincu difilemkan..buka kerna ceritanya yg simple.. tetapi setengah scene yg cantik.. cth: scene semasa fazura menangis.. dan camera itu mengfoxus kepada air matanya yg sedang menitis itu.... kreatif sungguh...dan untuk puteri gunung ledang... indah sungguh kata kata didalam cerita itu...

P/s : aku mengutuk dan mengkritik mmg senang..

5:23 PM  
Blogger Elhakim said...

Dear, all,....

aku amat setuju dengan kamu semua. Sesungguhnya blogger Melayu dalam blogspot ini amat prihatin dan sangat concern dengan masalah bangsa kita.....

AKU SUNGGUH TERKEJUT.

Tujuan aku provok adalah seperti berikut:

AKU CUMA MAHU LIHAT ADAKAH KAMU SAMA SEPERTI BUDAK-BUDAK MELAYU di luar sana yang tidak mempunyai apa-apa reaksi apabila AKU PROVOK MEREKA.


Di sini akan aku teruskan niat yang jahat untuk provok kamu lagi.

Akan aku lihat sejauh manakah keprihatinan kamu tentang permasalahan Bangsa Melayu yang kita cintai ini.

Insya Allah

6:11 PM  
Blogger leeds said...

provoke la lagi!

kasi hangat ini blogland!

7:52 PM  
Blogger pu3Chempakabiru said...

Agama dijunjung Bangsa dikelek, Syariat dijaga, maruah dipelihara. Bangsa MELAYU BERAGAMA ISLAM tak akan terus berdiam bila diperkotak katikkan oleh bangsa lain, tapi cara menanganinya perlulah berhikmah bukannya berkhemah. Akal yang ada asas dan tunjang berpaksikan pada yang SATU.....

11:10 PM  
Blogger Ariyatna Adri said...

elhakim,

sebenarnya nilai keberuntungan itu lebih dipentingkan dari nilai keinsanan dan kemurnian. Itu hakikatnya dunia perfileman, perniagaan, pendidikan malah politik. Kau setuju?

Bercakap pasal filem2 yang tidak menjana hikmah minda ini sebab asasnya adalah pendidikan penonton. Bercakap pasal pendidikan penonton, ianya bermula daripada ibubapa. Ini isu permulaan, aksara segala.

Kim, ramai juga yang bijak dan hikmah. Cuma golongan ini bukan jenis terkinja di tv dan astro, walaupun statistiknya sedikit, jika mereka berkeluarga dan beranak pinak bertambahlah statistik itu. Sebab pendidikan itu bermula dari ibubapa.

Apa, kau pasrah pada takdir?

3:11 AM  
Blogger Unknown said...

Hmmm... betul apa yang kau cakapkan itu, elhakim. Akak pun naik tension bila nonton filem Melayu. Kalau tak tonton, depa kata tak sokong industri perfileman sendiri tapi bila tonton sakitkan hati je.
Jangan cakap je, sekarang sarankan kepada mereka-mereka yang berkenaan apa yang elhakim tulis di sini. Pot pet pot pet kat sini kadang tu sampai juga ke arah tujunya tapi lebih baik kalau hantar terus ke alamat mereka.

5:59 AM  
Blogger Elhakim said...

cekpas,

tudia....
hentam keyboard byk kali. marah ker?

pu3 daluwarsa...
yer betul... bijak-bijak.

nuraina,
heh..he.. jadi penyokong aku kali ini.
heh.he..

chempaka biru..
welcome.. first time erk?

zalisa maz..
heh..he... akhirnya sokong jugak kau kat aku...
heh.heh..he.

Yani,
yela..yela.. kau jer la yang betul..
suka gol and gincu ek?
sitcom pu3 x ske ker?

Kesimpulan...

ramai jugak yang sokong aku..
bagus..bagus...

Love u all...
mmmmmuahx....
:PPPP

8:37 AM  
Blogger pu3Chempakabiru said...

bila pembikinan filem lebih berteraskan Quantity tanpa memikirkan Quality, ini lah akibatnya... satu lagi tema yang ingin disampaikan lebih menjurus pada sesuatu yang terkadang memualkan... mengexplotasi pelakun khususnya yang cun melecun hanya bertujuan untuk melariskan filem itu sahaja tanpa mengambil kira samada message yang nak disampaikan tu betul2 sampai atau sebaliknya [kalau ada messagelah].

3:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ho Ho Ho.

Bravo, bravo, bravo elhakim. Cun pandangan anda. Kita serupa memang tak minat filem dari dulu kini dan selamanya. Letaklah cite apa pun, aku takkan tengok punya.

p/s: Eh apasal tak boleh register. Aku call gso, ada ke patut dia cakap belum update. Aku nak bercuti panjang nanti hujung dis nih. Tolong jawab elhakim.

6:35 PM  
Blogger Elhakim said...

tukaunama...

aku pun x daftar lagi...

tunggu dulu kot...

walauapapun.. aku izinkan kau pergi bercuti.

heh..he..he..

8:04 PM  
Blogger Unknown said...

Elhakim, kalau kau dah betul takkan akak nak gaduh ngan kau lagi... huhu..sabar je aku. Tak ada kerja jadi talam dua muka. Kuih tepung talam sedap gak!!!

8:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

"HANYA BANGSA MELAYU SHJ yang layak MENGUTUK BANGSA sendiri kerana kita lebih faham akan diri kita sendiri"

jika itu yg kamu niatkan semasa provokasi ini maka saya bersyukur. masih ada melayu begini. tetapi sebenarnya, bukankah hiburan itu subjektif? andai kata pembikin filem adalah pemikir melayu, mahukah minda yang masih belum terbuka menerimanya? maka itu membawa kita kepada asuhan masyarakat. pi mai pi mai tang tu jugak..

saya juga tidak gemar menonton filem- filem seperti yang disebutkan namun saya pernah bersusah payah merentasi sempadan negeri untuk menonton Gubra, golongan melayu manakah saya ini?

cuma satu pertanyaan neutral; filem bagaimanakah atau manakah yang dikatakan bijaksana pada timbangtara elhakim?

:)

p/s: saya tidak suka filem menakutkan kerana imiginasi saya kuat tetapi saya menangis menonton Nang Nak~ :)

8:37 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker