..

Friday, January 12, 2007

Persoalan Bangsa: Antara Catalyst dan Mangsa Pembangunan

1. cuaca mendung di daerah aku
2. Stupid-evil-Bush hantar 22,000 lagi tentera ke Iraq
3. Hujan lebat di satu - dua kwsn di Johor menyebabkan banjir
4. Malaysia kesal tindakan tentera US di Somalia.


Aku adalah rakyat Malaysia dan aku adalah tax-payer. Aku bayar tax BUKAN-SEDIKIT. Tapi agak banyak. Tapi tak sampailah sejuta. Jadi Aku mempunyai hak untuk mengomen tentang kerajaan malaysia. Jika mereka wakil2 pemerintah tidak suka dengan komen rakyat mereka, harap2 mereka harus berhenti jadi ADUN, menteri atau wakil2 rakyat. Simpan saja 'telur' mereka di dalam laci. supaya ia menetas sendiri. he..he..he..

Begitu juga dengan kamu semua. Kamu berhak menulis segala kepincangan yang ada. Luahkan setiap ketidakpuasanhati agar dikongsi bersama. Jangan terlalu cepat berpuashati. Ketidak adilan bila-bila masa saja boleh singgah di hidung sendiri.

Jika kita membeli sebarang peralatan berjenama global dari syarikat multi-national, maka kita dibenarkan untuk memberi sebarang cadangan atau komen jika kita merasa tidakpuashati. warranty barang ada yang mempunyai 1 bulan, 1 tahun juga 3 tahun. terpulanglah. Lagi mahal dan berjenama barang tersebut, lagi bagus kualiti dan lagi lama durasi masa warranty JUGA LAYANAN.

Begitu juga kerajaan. Jika kerajaan tersebut kerajaan yang bagus, maka ketelusannya akan tampak kelihatan. Segala komen rakyat akan diambil kira. Bukannya disimpan sehingga busuk tiada jawapan.

Menjadi pegawai pemerintah, menteri, ADUN, wakil rakyat pada aku bukannya senang. Jauh lebih susah daripada membuat kerja-kerja PhD untuk 5 tahun. Rakyat bekerja untuk mereka. Sebagai pulangan, mereka wajib bekerja untuk rakyat. Ya bekerja sepenuhnya untuk rakyat kerana mereka telahpun menerima amanah tersebut daripada rakyat. Tidak kira sama ada secara halal atau tipu. Itu adalah soal lain. kepincangan SPR ada di mana-mana. Bukan di Malaysia sahaja. Bahkan di US, raja segala demokrasi pun begitu juga. Demokrasi hanya di kertas putih. Secara totalnya tidak. Masih main pulas tangan, berat sebelah dan undi tipu termasuk undi syaitan dan undi hantu. he..he..he.


Kerajaan adalah hamba kepada rakyat. Pemerintah bekerja sepenuhnya untuk kepentingan rakyat. Segala keperluan rakyat hendaklah dipenuhi. Keadilan, kesejahteraan rakyat hendaklah dijaga. Pembahagian kekayaan hendaklah diberi secara sama rata. Jurang mereka yang kaya dengan yang miskin hendaklah dikurangkan.

Sekarang halnya aku lihat terbalik. Rakyat bekerja untuk pemerintah. Pemerintah terlebih kaya-raya. Rakyat rata-rata masih miskin. Di mata kasar kelihatan rakyat berkereta, berapartmen. Tapi percayalah... segala-galanya adalah HUTANG.
hutang sana-sini. hutang mereka berada sekeliling pinggang. he...he..he..

Apa boleh buat kesian mereka ..he..he..

At least mereka boleh enjoy ke sana-kemari sebagai offset. Bila diinterview, masih memuji-muji kerajaan kerana banyak membina bangunan-bangunan dan pelancong-pelancong asing datang kesini. Kemajuan sana-sini

Tapi apa yang mereka peroleh? Bangunan2 itu milik siapa ya? pelancong2 datang menguntungkan siapa ya? Penjanaan ekonomi negara?

Betulker penjanaan ekonomi negara untuk keuntungan masyarakat sejagat? atau hanya setempat? Yang lain hanya menerima tempias-tempias yang masih boleh diperoleh tanpa adanya entitii2 yang menyesakkan itu?

Aku mahu tanya. Adakah rata-rata bangsa melayu ini pemangkin kepada pembangunan yang pesat atau sekadar mangsa-pembangunan dunia ke-3???

19 Comments:

Blogger || iekabean || said...

1st~~

2:18 AM  
Blogger || iekabean || said...

boley tanya something??
awak ni blaja apa ekk??
woowww...lagaknya sepaerti bakal penganti PAK LAH sajor!!
ada btol juga apa yang awak tuliskan!!

2:26 AM  
Blogger || iekabean || said...

masalahnya deowang tak datang interview saya!! kalo tak for sure saya tak puji2 pembanguanan dan pelancong2 tu ok!!

yang dapat duit bukan saya so buat apa saya puji2 malaysia...lain lol kalo saya puji2 teros dapat duit n mak bapak saya tak payah bayar cukai!!!tyme tu saya akan terus-terusan memuji!!

Soalan yg terakhir!!
saya rasa org melayu ni sekadar mangsa pembangunan dunia sajor!!

2:32 AM  
Blogger Elhakim said...

dear abg elhakim, :)

mmm... dah lama sy tak lawati blog abang. rasa-rasa dah dekat 2 bulan.

Maz dapati, abang ni makin aggressif la...

4:30 AM  
Blogger Elhakim said...

eh lupa plak kasi komen...

yes. I agree with u in term of ramai orang2 melayu yang mempunyai kereta but.... itu semua adalah pinjaman dari bank.

maknanya masih belum jadi harta mereka lagi. dan hutang masih di keliling pinggang.

:)

I juga agree with atieieka yg mengatakan bahawa orang2 melayu juga kurang mengambil bahagian dalam pembangunan negara tetapi kebanyakan mereka adalah mangsa pembangunan.

yes.. I really setuju yang tu tau...

May Allah will show them the truth path.

4:34 AM  
Blogger leeds said...

menjawab soalan ko:

'Adakah rata-rata bangsa melayu ini pemangkin kepada pembangunan yang pesat atau sekadar mangsa-pembangunan dunia ke-3???'

melayu yg menjadi pemangkin pembangunan, adalah melayu yg POSITIF.dan sentiasa mencari ilmu dan memajukan diri.

melayu yg NEGATIF yg sering menjadi mangsa pembangunan.

yg menjadi mangsa pembangunan selalunya yg takder atau takcukup ilmu. sbb apa HUTANG? sbb tak cukup duit sbb tak cukup gaji sbb tak cukup ilmu utk dapat keja yg cukup baik agar duit cukup.

aku rasa peluang menuntut ilmu kat Malaysia ni mmg terlebih-lebih,peluang sama rata,masalahnya RAMAI MELAYU yg NEGATIF dan tak tau apa kepentingan ilmu.
NEGATIF!! dan malas mencari ilmu.

so jangan salahkan siapa2 kalau jadi mangsa pembangunan. salahkan diri sendiri sbb tak cukup ilmu.

walaupun aku sokong kau Pemimpin kita makin kaya dan rakyat ramai yg kekal miskin, aku rasa semua tu boleh diatasi dengan ilmu. yg penting, didik generasi muda sekarang ni dengan ilmu sbb diorang lah yang bakal memimpin.

nak tengok macam mana masa depan, tengoklah generasi hari ini.

apapun, aku pandang yg positif positif ajaaa...dan aku rasa Malaysia beratus kali lebih baik dr negara jiran, indonesia, thailand..

so aku bersyukurlah.
walaupun aku selalu kena penyek dalam komuter heheheheh

4:54 AM  
Blogger Elhakim said...

leeds al malique,

he..he..he...

kadang2 aku terfikir untuk apa compare dengan negara yang sudah teruk jika kita hendak menjadi sebuah negara maju.

Aku lebih suka membandingkan negara aku dengan negara2 yang maju.

Kalau terus mahu compare, elok saja compare dengan Iraq mahupun Bangladesh juga Fiji mahupun Timor timor. Lantas malaysia terus akan jadi juara dan syok sendiri.

Lagi satu....

di zaman sekarang, pada aku, orang yang mempunyai banyak ilmu di dalam keadaan tertekan dan terpenyek.

Aku ini sangat mempercayai hadith tentang tatatanda hampir Qiamat di mana dunia ditadbir oleh mereka yang kurang mempunyai Ilmu. (lihat hadith)

Orang yang mempunyai ilmu akan diketepikan oleh orang yang tidak mempunyai ilmu dan selalu sahaja pemimpin yang kurang ilmu ini melakukan kerosakan dan kepincangan di muka bumi ini. Kebatilan dan kezaliman akan menjadi-jadi.

Sila bertanya akan Ustaz akan hal ini jika kau masih tidak percaya.

he..he..he..

6:23 AM  
Blogger Elhakim said...

dear atieika..
he..he..

sebenarnya aku tidak bercita2 untuk menjadi pemimpin.

menjadi pemimpin bukannya senang.

pemimpin sekrang sgat terdedah dengan penipuan dan korupsi.

Orang yang tidak pandai menipu dan tidak pandai korupsi sekarang ini for sure tidak layak untuk menjadi pemimpin.
kerana penyokong-penyokong mereka tiada ramai dan bukannya majoriti.

politik telahpun dikotorkan oleh mereka yang kurang ilmu dan mereka yang sangat rakus, tamak lagi haloba.

he..he..he..

6:29 AM  
Blogger Elhakim said...

Dear mazween--comel,
welcome back.

tima kasih dengan sokongan dan kredit awak...

sekarang ni dah sombong awak yer...
wah mentang-mentang dah final year.

kawan aku kim salam. dia cakap aritu dia nampak kau. Dia kata kau makin cun.

tak tau lah sama ada kau atau orang lain.

he..he..he..

wasalam.

6:35 AM  
Blogger leeds said...

ada je laaa idea ko nak menjawab komen aku...

ko patut jadik lawyer la..

:)

9:13 AM  
Blogger Elhakim said...

elhakim dear,

1st time abang cakap saya comel. Pujian ikhlas ker? atau terdengar kata-kata dari kawan abang tu.

anyway thanx.

:PPP

1:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

nak cakap apa ek? Hmm...

~zalisa maz~

4:20 PM  
Blogger Elhakim said...

leeds,
he..he.. lawyer?
he..he.


laugh-mazween,
ikhlas?
Aku rasa bahawa kau tahu yang kau adalah cantik...

kau akan suka apabila dipuji...

perempuan pada aku memang terlalu suka dipuji.

Jadi aku kena pujilah kau...
tapi sebenarnya kau memang cantik.
he..he..he..

ZALISA,
lihat email itu.

9:21 PM  
Blogger me,myself n all around da world said...

wanita kebiasanya tidak tahu bagaimana utk menerima 'compliment'. jadi anggap apa shj reaksi dr kaum hawa adalah ungkapan terima kasih dan terharu.

7:45 AM  
Blogger karl Firdaus said...

Hakim,

aku baca entri kau kali ini rasanya seperti pilihanraya nak dekat. Dan kau adalah parti pembangkang yang sibuk buat rapat umum sana sini... heh heh...

Cakap pasal hutang dan cukai ni kan... sebenarnya kat mana mana pun sama....... lagi besar gaji kau lagi besar kau kena cukai.. yang tak bestnya tak ada discount, boleh aku tanya kat Malaysia berapa percent kau kena tax tiap tiap tahun ??

Ada keistemewaan tak kalau kau jaga orang tua kau ? Ia itu kau akan dibebaskan dari kena tax kalau kau ada menaggung orang tua, adik beradik yang cacat dan sebagainya.

Tentang hutang pulak, mana mana pun sama... jarang orang beli kereta dengan duit cash. Kau pun tahu sebab musabab kenapa orang hutang bila beli kereta.

Pasal apartment pulak, kalau kat singapore kita pakai wang CPF untuk beli rumah... tiap tiap bulan wang CPF akan dipotong. Yang jelasnya ianya tetap hutang.

Aku cadangkan kau gunakan platform yang betul untuk suarakan ketidak puasan hati kau tu.... selalu jugak kau membebel dan mengutuk kerajaan.. tapi rasa kau ada tak yang mendengar? Kenapa tak hantar kat Forum Page ??? Luahkan persaan kau .. Aku pasti mereka mesti sanggup untuk mendengarnya.

Kau pun ada cakap yang kerajaan seharusnya melayan rakyat dengan sempurna......

Nah tunggu apa lagi ?? Ayuh mulakan langkah ...............

10:12 AM  
Blogger Elhakim said...

myself,
he..he.. thanx for the comment. i assume it is on behalf of me.
he..he.

karl,

aku dr parti pmbangkang?
mmmm... tidak juga....

aku sbnrnya lebih suka menggempur sesuatu yang aku fikir tidak betul mengikut logik aku.

pembangkang pun ada membuat perkara yang aku fikir tidak betul.

Aku akan bangkang juga pihak pembangkang yang tak betul. cuma tunggu masa utk aku fikirkan itu.

aku cuma meluahkan perasaan aku.

Keadaan semasa tidak membenarkan aku berpolitik. he.. he..he...

aku lebih suka bersikap melihat sesuatu itu dari atas. atau 'bird view'

AKU SANGAT SUKA MENDENGAR SESEORANG YANG MENYUARAKAN KETIDAKPUASAN HATINYA TENTANG KEHIDUPAN ATAU SESUATU. TIDAK TERHAD HANYA KEPADA POLITIK. WALAUPUN POLITIK TERMASUK JUGA DALAM KATEGORI SESUATU YANG AKU MINATI.

Bagi aku,sesuatu masalah mesti mempunyai jalan penyelesaaNNYA.

aku kategorikan pencarian penyelesaian tersebut sebagai NP-hard atau dalam ertikata lain

"Mind-Construction"

he.. he... he...

salam.

10:53 AM  
Blogger Ariyatna Adri said...

Persoalan kemanusiaan ini bermula daripada soal hati & minda individu yang membentuk golongan pemimpin dan golongan dipimpin.

Selagi manusia mendahulukan kepentingan materialistik dan duniawi, dunia dan negara tercinta ini akan kekal begitu.

Kepentingan keberuntungan (ekonomi) sentiasa mendahului kepentingan kemanusiaan dan alam. Itu pegangan manusia zaman kini. Membentuk pemikiran golongan pemaju, pengendali perniagaan, jabatan kerajaan, pak menteri dan majoriti masyarakat umum sendiri. Manusia biasa yang tak dapat lari daripada fitrah kemanusiaan, mahu gaya dengan kereta besar, pakaian mewah dan peralatan mewah (aku terkecuali daripada golongan ini).

Penyakit imperialisme barat dan kapitalisme telah menjangkit ke dalam negara kita. Sehingga keperluan untuk masyarakat juga difikirkan perlu mendapat pulangan balik.

Akauntabiliti dan transparency yang disuruh sang menteri supaya dipikul di bahu sang jejawatnya tidak pula dipikul dibahu sang menteri itu sendiri. Kerana keberuntungan politik, imej, sosial dan kewangan itu lebih utama.

Soalnya bermula dari hati dan minda yang menjadi teras diri manusia.

Bagaimana hegemoni US berjaya di Arab Saudi. Puncanya kerana sifat materialistik keluarga diraja Saud.
Sifat meterialistik itu diintai-intai oleh US sebagai peluang besar supaya boleh menyogokkan mereka dengan kekayaan, supaya mereka takut hilang kedudukan dan kekayaan. OPEC dalam tangan US secara tidak langsung sekarang. Siapa yang rugi, mereka yang materialistik lah yang rugi.

Pengajaran: Jangan terlalu materialistik, bila nak pergi membeli-belah fikir dulu siapa yang paling banyak menerima keuntungannya. Orang Melayu? Orang Malaysia? US?

Fikir. Otak bagi orang berfikir, bukan untuk orang yang tidak berfikir.

p/s: mungkin ada nada marah dalam komen aku. bukan marah kamu lah.

baca utusan hari ini? Chavez dan Muhamdinejad hendak memecahkan hegemoni US dengan memberikan pinjaman kepada negara yang memerlukan. Hasrat baik itu mesti dibantu oleh ahli OIC yang kaya raya. Kau bagi tahulah pada putera Saud. hehe...

9:28 PM  
Blogger Elhakim said...

Puteri Daluwarsa,

kau memang bijak. Aku rasa kau sangat arif tentang ini semua..

he..he..

bagus.

5:39 AM  
Blogger Ariyatna Adri said...

kim,

aku tidak arif, cuma suka membaca.

kamu juga amat arif, pasti kamu membaca lebih dari aku.

3:52 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker