..

Wednesday, March 05, 2008

Permasalahan: Semangat Melayu- Berotak-BANAL


Ghafar baba: Lambang Pemikiran Bangsa Melayu Moden. Ia juga terkenal sebagai idola dan ikon bangsa Melayu yang tersorok.

Elhias: Tak sia2 Tun Ghafar menjadi TPM pada suatu ketika dahulu. Rupa-rupanya penyakit ketulahan beliau telah berjangkit dan menyerap ke atas hampir seluruh bangsa Melayu. Hampir separuh minda bangsa Melayu menyerupai tahap minda beliau. Malah lebih bawah lagi.


he.he..

Pelik.

Kali ini aku memperoleh satu laporan dari seorang kenalan yang bekerja di bhg dalaman Jabatan Pendaftaran Negara yang menyatakan bahawa Jabatan tersebut telah mengeluarkan berpuluh2 ribu kad pengenalan kepada pendatang-pendatang haram dari negara2 seberang spt Indonesia, Myanmar, Filipina, Siam dan banyak lagi. Kelihatan seolah-olah suatu pihak sedang berada dalam keadaan terdesak.

Walaubagaimanapun yang pastinya berita ini tidak akan tersebar oleh Sumber-sumber Berita-Benar Negara seperti Bernama, Utusan mahupun NST. Yang aku tahu, badan2 berita tersebut sedang sibuk melaporkan ekonomi Malaysia sedang booooom dan perihal kesibukan usaha parti pemerintah sedang bertungkus lumus merawat Negeri Kelantan.

Untuk apa dirawat aku pun tak tau. Yang aku tahu dengan kemasukan pendatang2 asing tersebut, jenayah-kudis-pekung di Malaysia makin menjadi-jadi. Mula-mula isu anak-manusia kena culik gagal ditangani. Takut pula aku kalau-kalau melarat sehingga bini manusia pula kali ini. Hendak-hendak seseorang yang berkahwin muda setelah bini tua meninggal dunia disebabkan suatu penyakit di Putrajaya hehe.. Maklum sajalah sesetengah komuniti di dunia mempunyai inspirasi dan selera yang berbeda2. Semangat Globalllll katanya...hehe..

Akan tetapi, ada juga spesies Melayu yang bersifat "BANAL-BANAL AIR" melihatkan masalah itu dari suatu sudut positif. Ia menggalakkan sektor pembangunan dan menggalakkan pertumbuhan persaingan positif dalam Trans-dan cross-culture katanya. he.he.. entahlah..

=========

Selepas itu, isu penolakan penggunaan dakwat sebagai penanda di jari bagi tujuan pengundian. he.he.. Aku dah jangka perkara ini pasti akan terjadi cuma jangkaan aku hanya berkisar tentang dakwat tersebut akan dibahagikan kepada 2-jenis. Satu senang diluntur dan yang satu lagi payah. Yang gelihatinya penggerak SPR mengeluarkan kenyataan yang bunyinya entah-hapa2 lagi..

hehe...

Tak heranlah. Kalau ada 100 juta orang berdaftar mengundi di negara ini, maka akan ada suatu parti yang bakal menang majoriti 120-juta orang. Tak tahulah aku mana datang 20 lagi tu.

=======================

Aku rasa ramai di kalangan bangsa Melayu tahu akan hal ini. Aku yakin, kalau ada yang masih tidak tahu, maka aku klasifikasikan sebagai kes dungu yang terpencil yang boleh aku kaitkan sebagai saraf otak sempit dan tersumbat yang menyebabkan pemikiran-Melayu menjadi teramat-slow but not-steady. (aku akui, memang slow pun)

Bagi bangsa Melayu yang tahu tapi buat-buat tak-tahu, tak tahulah aku nak klasifikasikan sebagai apa. Super-Banal malah Ultra-Banal bangkali...

...
...
...


Memang Betullah kata seseorang, KeBANALan dan keBEBALAN Masyarakat Melayu makin menjadi-jadi. he.he.

Hidup Otak-Banal Untuk Melayu !!!!
Hidup Otak-Banal Untuk Melayu !!!!
Melayu Banal, dulu, kini dan selama-lamanya...

he.he..

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger the indie story said...

Salam Tuen El Hakim Calon Parlimen Rembau next election,

Tadi aku sudah tertengok berita 1.30 petang TV3 kat kedai mamak.

Rumah Rashid SPR sudah kena baling dengan cat merah. Habis gate dia hancus lebus dengan cat kuku.

Kesian Pak Shid...heheheee

11:04 PM  
Blogger rastom said...

Salam Raden Galoh el Hakim el Rashidi Dakwati! ...
Nampaknya tuan sudah menghidu akan konspirasi dakwat ini terlebih dahulu hehehehe satu hoax.......molotov cocktail yg dulu masih belum jumpa ka? hehehehe

5:56 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker