..

Friday, February 29, 2008

Persoalan Global: Siapa Menang ?


elhias 1: Kali ini menyaksikan pra-juara-menanti (Mc Cain) vs Mr. Barrack Obama

Jika ada sesiapa menyuruh aku teka siapa bakal menjadi presiden AS selepas Bush? Tanpa berfikir panjang lagi, aku akan menjawab, the other 'chimpanzee' lagi iaitu drpd partai yang sama dalam kepompong Bush.

Maknanya di sini, bukan aku menidakkan kredibiliti Barrack, atau harapan rakyat berbilang bangsa di AS, tetapi senario, permainan dan politiking antarabangsa seolah-olah tiada jua membenarkan selain daripada kultus-kultus konservatif bagi menerajui AS bagi melunaskan tuntutan2 puak mereka yang masih tertangguh.

Abad atau dekad ini, aku melihat sebagai suatu jangkamasa yang lebih memihak kepada mereka dan tiadalah jua sesiapa yang mengetahui bilakah jangkamasa itu akan beralih kepada pihak lawan. Dari aspek nilai2 persejarahan, jika dikaji dalam2, senario keagungan politik di zaman roman juga mengambil suatu jangka waktu yang agak lama sebelum mereka jatuh diganyang oleh seteru mereka. Apatah lagi, kegemilangan empayar-rom moden kini yang berkiblat di Amerika Utara dan Barat Eropah yang baru berumur tidak lebih daripada 200 tahun. (Sedangkan Empayar Rom Barat memerlukan masa lebih daripada 500 tahun baru mereka tumbang).


elhias 2: gajah lawan kaldai. hehe.. secara amnya siapa menang?


Yang paling ketaranya adalah, parti Republikanlah yang aku lihat sebagai sebuah parti yang mendokong cita2 seperti zaman perluasan-kuasa empayar Rom. Yakni selepas 50 tahun kemangkatan Yejus mereka. Walaubagaimanapun, peluang untuk parti demokrat untuk memerintah kali ini mungkin agak tipis. Jika parti Demokrat menang sekalipun, sudah pasti parti tersebut harus jua mendokong cita-cita para pamalu-kapitalis, imperialis untuk menjamin survival mereka semasa mereka memegang kuasa.

Polisi, agenda dan doktrin mereka , tetapkan sama. Tetapi hanyalah pertukaran pucuk pimpinan yang berlainan parti. Itu saja.

==============================

he.he..

Bagaimana Mr. Barrack boleh menewaskan Mrs. Clinton? he.he.. Aku akan menjawab, itu hanya gimmick politik sahaja. Untuk mengangkat ke-agongan Amerika sebagai suatu negara yang bergelar jaguh-demokratik. Maknanya di sini, siapa-siapa saja boleh memerintah Amerika. Tiada mengira asal keturunan, etcnicity dan warna kulit. Kecuali jangan sampai perbezaan ideologi (spt komunis dan Islam sahaja) pula yang memerintah.

Walaubagaimanapun, di sini seolah-olah ada suatu kuasa yang mengangkat agar Obama berjaya menentang Clinton. Supaya apabila pemilihan presiden nanti, kelihatan suatu drama yang agak kontras. Iaitu Obama vs McCain. Hitam vs Putih.


elhias 3: Dari political-gimmick, aku melihat Mc Cain seperti juara-menanti, Sir- Evander-Holyfield menunggu kedatangan Mike Tyson dalam gelanggang gusti di suatu waktu dahulu yang akhirnya kemenangan berpihak keseluruhannya ke atas Holyfield. Walaubgaimanapun kemenangan itu tidak glamour dan popular.



Di situlah kita akan tahu jua, the true-color dan isi hati sebenar keseluruhan penduduk Amerika tentang siapakah yang mereka julang sebagai peneraju mereka nanti. Sudah pastilah pemalu-pemalu neo-con dan pihat2 kultus konservatif menggunakan (by all means) kudrat yang mereka ada untuk menjamin keutuhan dan kepompong mereka daripada pecah.

Misi Afghanistan dan Iraq masih jauh dari tamat.

Walaubagaimanapun jika tekaan aku meleset. Anggap ia sebagai 'immature-prediction' atau suatu congakan dari suatu sudut pemikiran-negatif yang tidak-sehat.

Yang akupun berharap agar tekaan aku itu adalah tidak benar. kerna mempunyai pemikiran yang negatif, bukanlah jua satu keseronokan yang abadi.

he.he.he.

sekian, terima kasih.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker