..

Tuesday, October 30, 2007

Persoalan Negara: Astronaut ? Astro-not? Astro-nut? Cosmonaut? Cosmo-nut? Cosmo-not? or Comot?


elhias gambar As-Syeikhul-Arqam:
"ekekeke.... susah nak cari astronout yang agak hensyem macam aku ni.
korang cari la kalo dapat... kat amerika ker... kat russia ker... for sure tak dak punya..... confirm!!! advantage gittewww...!! awek tengok caiirrrrrrr wa cakap sama luuuuu... kih! kih! kih!"


Yang dihormati, tuan-tuan, puan-puan, adik-adik, kakek-kakek, abang-abang yang dikasihi sekalian,

hurmm.......
beginilah (sambil kaca-mata diletakkan di atas meja)

Penghantaran ker angkasa pada kapasiti negara seperti Malaysia tercinta ini,
ada baik dan buruknya,
ada untung, dan ruginya.

baiknya,
adalah sumbangan terhadap ketamaddunan perilmuan pada peringkat tertinggi-duniawi kerana bukanlah suatu yang mudah untuk mencapai, menggapai cita-cita ke-awanan, sayup ke bintang.
sementelahan, lagi peluang ini kemungkinan tidak bisa diperoleh jika Amerika menjadi tunggangan dari segi kenderaan mereka.

Rusia adalah satu-satunya negara sahabat dalam konteks ini. Melepaskan peluang adalah tidak-sama-sekali.

keburukannya timbul apabila sesetengah cendekiawan dan bijakpandai negara selain dalam kelompok disisi kita mempertikaikan tentang pengkajian dari aspek ilmu yang boleh diambil kira dari segi impak, kesan, keefektifan, keefisienan yang wujud dan maujud bagi kebaikan masyarakat Malaysia.

Dalam masa 10 hari, pengkajian apa yang boleh dihasilkan sedangkan pengkajian dalam aspek dan bidang biologi, medisin, perubatan mahupun bidang bioteknologi membutuhkan dalam jarak jangka waktu yang maha-panjang berserta kelengkapan yang sungguh banyak. ditambah lagi dengan hanya orang-bersaorangan dengan kelengkapan kecil, amat terhad tanpa persediaan rapi sebelum itu kerna eksperimenter sedang giat berlatih bagi tujuan latihan fizikal sebelum ke angkasa-luas melepasi bintang-tujuh. Persoalannya, mampukah individu itu membuktikan segala-galanya?

begitu jua jika dinilai dari segi aspek perilmuan dalam bidang kejuruteraan mahupun teknologi yang masing-masing jua membutuhkan masa yang agak panjang. Segala-galanya memerlukan evolusi untuk menampakkan impak dan keberkesanan teori masing-masing.

Astronaut mahupun kosmonaut bagi negara penaja yang terlibat tidak pantas dipertikaikan oleh kita semua kerna mereka adalah sebahagian daripada evolusi pengkajian ilmu aeroangkasa dan kejuruteraan mereka. kemungkinan dalam masa 10 hari tersebut adalah sebagian daripada pecahan-pecahan, gugusan, soroton episod yang lepas-lepas yang berkemungkinan tidak lama lagi bakal menampakkan teori baru dan hasil.

lantaran, maka sebab itulah ada antara masyarakat di negara ini terus-terusan mempertikaikan tentang keterlibatan astronaut kita ke arah dimensa baru itu. dan mempersoalkan terma 'astronaut' kepada dia yang mengharunginya kerna realiti pahit disebabkan "hanya melancong makan angin, peluang mengunyah roti-canai lanjutan daripada gugusan siri cuti-cuti Malaysia" maka Astro-Not, nama diberikan.

Hasil pengkajian tentang virus Aids dan obat bagi penyakit itu selama 10 hari diangkasa terus dinantikan akan jawapannya yang masih belum tiba. Dikhuatiri maksud pengkajian itu hanya mengaburi kita semua bagi membolehkan mendapatkan passport, tiket dan restu.

Walauapa2 pun, elHakim, dalam konteks ini bersikap neutral kerna persoalan tema yang utamanya adalah tentang.......

1. SIAPAKAH ANGKASAWAN PERTAMA, UTAMA DAN TERULUNG DI MALAYSIA?
2. SIAPAKAH SULTAN YANG MELUCUTKAN GELARAN ANGKASAWAN PERTAMA SHEIKHul arqam As-Syeikh el-MUSZAPHAR El-Tajalla Adulyadej At-Thaqafi Askolani?

sehingga kini, nampaknya masih lagi belum terjawab.

Labels: , , , , , ,

4 Comments:

Blogger zf_zamir said...

bayangkan russia membuat sebuah teksi ke angkasa lepas.

siapa yang mahu tumpang, sila beli peralatan senjata daripadanya terlebih dahulu.

hehe..

6:38 PM  
Blogger Elhakim said...

zamir,
ngapa ek?
russia dah kaya kot... tak nak duek.

8:02 PM  
Blogger Mak Su said...

saya nak jadik space tourist.. ada kekosongan tak?

8:54 PM  
Blogger Miss Nukleas said...

dari segi positifnya ( jikalau ada yang nak ambil secara positiflah...) pencapaian ini membakar semangat Malaysia Boleh yang tinggi. Sebagai contoh, orang dah ke bulan, tapi kita masih di mana? Maksudnya membakar/memberi inspirasi tinggi dn semangat perjuangan mcari ilmu dn mningkatkn keyakinan diri serta tidak mudah menyerah kalah dalam perjuangan mlalui hidup.

Selain itu, kerana angkasawannya ada rupa maka di harap sgtlah mana2 anak muda yang mnyanjung Mawi atau Dafi ( ntah ler sapa tu AF 5 ) akan mula terarah mencontohi idola yang lebih baik dari itu. Idola yg berilmu dan mpunyai smagat juang yg tinggi, berani ( bukan berani mcm mat rempit tu )

Selain itu, psl astronout ke cosmot ke comot ke...rasanya Yuri Gagarin pun terpilih dalam pencarian ke angkasa oleh russia. dia bukanlah ahli sains pada asalnya.

dina- cari yang positif jer.

9:40 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker