..

Friday, October 26, 2007

Permasalahan Permainan Psikologi: Mengungkap Kelemahan Sendiri dan Adakah kita Tergolong dalam Golongan Perasan ?




Terdapat sesetengah dari kita merasa marah apabila kebobrokan kita ditegur, dianalisis dan dipertonjolkan secara umum. Kalau boleh segala keburukan dalam diri kita hendaklah jangan diungkapkan, jangan dipertikaikan dan jangan diketahui. Dalam sesetengah permainan politik, taktik sebegini adalah menjadi suatu perkara lumrah.

Perasaan syok sendiri, dan terperasan-bagus, bukanlah suatu perkara baru, malah ia telahpun menjadi suatu adat-istiadat dan suatu kemestian bagi seseorang itu yang di dalam mindanya mahu bercita-cita tinggi.

Bercita-cita tinggi itu bagus. Tetapi hendaklah kena pada tempatnya. Dan jika boleh janganlah membuat orang lain terasa meluat dan kadang-kala terasa sa-dikit jengkel dan tidak senang hati. Perlu diingat bahawasa-nya, perasaan manusia itu bersifat 'fluctuate' dan kadang-kadang bersifat fragile, lekas-tersentuh dan marah. Lama-kelamaan kadangkala, pasti menimbulkan kebencian. Dalam kes ini, amat bernasib baik, keseluruhan manusia itu bukannya terdiri daripada spesies yang dipanggil sebagai 'mind-reader.'

===================================

Untuk menjadi suatu bangsa yang gagah, bangsa tersebut hendaklah mengenali kelemahannya terlebih dahulu. Sudah ditakdirkan bahawa tidak semua bangsa itu dijadikan tuhan sempurna. Memang terdapat cacat-celanya dan loopholes di sana-sini. Segala kelemahan dan cacat cela tersebut hendaklah dikenali. Maka, dari situlah dibuat strategi untuk mengatasi kelemahan dan menutupi kecacatan tersebut.

Perkara ini boleh diandaikan sebagai seorang manusia yang hendak mengenakan diri mereka dengan pakaian perisai ketenteraan. Sebelum itu, pakar hendaklah meneliti 'spot' atau kawasan mana pada anatomi tubuh manusia yang vulnerable dan mempunyai kelemahan. dan sesungguhnya pada kawasan yang lemah itulah sepatutnya diawasi dengan perisai untuk dilindungi daripada kecederaan. Apabila kawasan lemah itu telah dilindungi, barulah manusia itu mendapat peluang untuk menjadi individu yang gagah.

dan.. yang pentingnya bukannya melulu syok-sendiri dan mengatakan dan memuji diri sendiri sangat bagus (self-promote), tanpa berkesudahan sambil mengenepikan kelemahan diri yang tampak sangat nyata di mata manusia lain.

heee gelii!

lagu di bawah ini mungkin boleh mengubati penyakit perasan yang malampaui. Silahkan tuk mendengarnya ya?.






nota: Seperti biasa, artikel ini tiada perkaitan dengan Elhakim.

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Nur Hafiza Hasan said...

*lagu tidak dapat didengari..huhuhu*

apa pun, daku setuju sama point che elhakim.
keburukan disembunyikan tanpa mahu berusaha untuk memperbaikinya.

10:27 PM  
Blogger Mak Su said...

tak dak lagu pun....? saya biasa gaks syok sendiri... aramak..

12:08 AM  
Blogger Elhakim said...

miss_tree dan maksu

he..he.he...

bagus kalau tak dapat dengar lagu tu.

sebab, seninkata lagu tu hanya untuk orang-perasan sahaja.

:))))))

10:48 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker