..

Monday, June 04, 2007

Persoalan Politik: Gugup atau Gagapkah Samy?




nota: Catatan ini dibuat bukanlah bertujuan untuk memalukan individu. Jauh sekali untuk mereka-reka atau mengada-ngadakan sesuatu yang tiada.

Sebelum pergi ke intipati persoalan yang diberikan, klip video ringkas yang URLnya dipaparkan seperti di bawah ini hendaklah dilihat. Sila dengar dengan tekun, jika boleh sila catatkan bulat-bulat ayat-ayat Datuk seri S. Samy Vellu tentang apa yang dimaksudkannya. Sebagai menteri popular, orang besar, public-figure, dan ahli perniagaan yang berkerusi sentiasa panas, tatabahasa, gaya-bahasa yang dikeluarkan semasa persidangan di parlimen hendaklah diambil kira.


klik 1: http://www.youtube.com/watch?v=gukFaKtLjXE

klip 2: http://www.youtube.com/watch?v=F_dcV9ZjmTc

klip 3: http://www.youtube.com/watch?v=3vcmgy3KUCg

klip 4: http://www.youtube.com/watch?v=I7r-Op0BWAE


Pada dasarnya, jika dihitung secara congak, telah berapa tahunkah YAB Samy Vellu ini memegang jawatan sebagai menteri di Malaysia? Dan kita juga sedia maklum bahawa kerajaan sendiri serta negara Malaysia tercinta ini sedang bertungkus-lumus memartabatkan Bahasa Ibunda kita iaitu bahasa Malaysia (bukan memutabakkan bahasa).

Di sini, tidak sekali-sekali aku berlakon sebagai hero atau jaguh untuk memperbetulkan seseorang apatah jauh sekali untuk menonjolkan diri aku sebagai seseorang yang terlebih pandai daripada Samy vellu ini. Kerna pada hemat aku, Samy Vellu ini tiada tolok bandingannya jika dibandingkan dengan seseorang yang bernama 'aku' - ini. Kalau tidak, masakan pengundi-pengundi Melayu tergamak mengundi beliau serta menganugerahkan beliau dengan gelaran dato' Seri yang mana orang Melayu yang berjuang dengan betul-betul ikhlas pun belum tentu memperoleh gelaran tersebut.

Bagi aku, penggunaan bahasa dalam persidangan parlimen amat penting kerna parlimen bersidang adalah bertujuan untuk mendengar ahli-ahli parlimen mengemukan segala rintihan rakyat.

Kadang-kadang aku segera terfikir bagaimana seseorang menteri betul-betul ikhlas bekerja untuk rakyat dan negara sedangkan gaya pertuturannya agak tunggang langgang. Pada kertas putih, bagi aku beliau adalah seorang pemimpin, ahli-politik, bukannya aney yang jual roti canai mahpun pembuat teh-tarik di tepi longkang.


Ada 3 sahaja kebarangkalian di sini,

1. jika beliau mempunyai kefasihan dalam Bahasa Tamil dan juga Bahasa Inggeris, tetapi TIDAK terhadap Bahasa Malaysia, maka secara logiknya, rasa hormat beliau terhadap bangsa Melayu memang boleh dipersoalkan. Di sini kita akan tahu di mana letaknya rasa hormat beliau terhadap bangsa dan negara kita.

2. jika beliau telahpun berpuluh2 tahun menjawat sebagai menteri, dan beliau mempunyai berbagai peluang dan sumber untuk memperbetulkan krisis 'lidah' tetapi masih gagal lagi untuk memperbetulkan, maka kita boleh juga membuat kesimpulan tahap keseriousan beliau dalam menangani apa jua masalah dalam bidang kuasanya. Seperti masalah dalam pembangunan, kerja-raya dan segala infrastrukutur yang maujud di dalam negara Malaysia yang tercinta ini. dan segala-galanya adalah cermin dan reflect diri beliau sendiri.

3. Kebarangkalian ke-3 ini agak rumit sa-dikit. kerna... ia mencerminkan peribadi, tingkah laku serta masalah tahap psikologi jika beliau dihadapkan dengan persoalan yang beliau sendiri tidak tahu hendak menjawabnya. Kebarangkalian ke-3 ini, bukan beliau sahaja yang terkena malah aku sendiri pun pernah mengalaminya.

he..he..he.

Pada hemat aku, kebarangkalian ke-3 ini, ada kena-mengena jika kita membuat salah atau melakukan sebarang kelalaian tetapi disembunyikan dengan sengaja. Tetapi jika, dipersoal atau diinterrogate maka jawapan tunggang-langgang juga adanya...(panic-strike)

Mari kita lihat dari sudut sejarah.

Nabi Musa adalah seorang rasul yang diutuskan oleh tuhan untuk Bani Israel di zaman Firaun Ramses II. jika dilihat dari segi fakta, Nabi Musa AS. memang mempunyai masalah pertuturan yang tidak jelas dan segala hujah dan penyampaian wahyu daripada Allah SWT kepada ummat beliau adalah dibantu oleh sepupunya iaitu Harun AS. Nabi Musa mempunyai masalah pertuturan adalah disengajakan dan dirancang dan juga memang kehendak ilahi kerna Nabi Musa adalah bakal penyelamat bani Israel semasa lidah beliau dicacatkan sejak beliau masih anak-anak lagi.

Sesungguhnya Di sini aku tidak nampak sebarang persamaan atau analogi yang boleh dikaitkan antara kelemahan yang terdapat pada DS Samy Vellu dan kisah Nabi Musa tadi.

Tidak tahulah jika terdapat segolongan pengikut Hindu yang tiba-tiba mengisytiharkan bahawa DS Samy Vellu sebagai penyelamat kaum Hindu di Malaysia serta kehendak tuhan mereka di atas kegagapan dan kegugupan beliau semasa sesi soal jawab dengan pemberita juga dengan ahli politik yang lain. wallahualam. Maaf aku tidak tahu.

Untuk N3 ini, aku sendiri tidak boleh membuat kesimpulannya. Hanya Samy dan keluarga-keluarga Samy yang tahu.

nota: Bahasa rojak dan tunggang-langgang yang aku gunakan tidak boleh diambil kira, kerna aku tidak mewakili mana-mana pihak jauh sekali the so-called 'politikus' yang memperjuangkan agama, bangsa dan negara. Dan segala kesalahan adalah cerminan dan lentuk-liuk peribadi aku sendiri. Terimalah ia se-adanya.

sekian, terima kasih.




Labels: , ,

1 Comments:

Blogger azeel said...

minggu lepas, masa aku baru masuk ke kedai mamak dekat dgn office aku, tiba-tiba aku rasa rimas, panas dan menyampah.
kawan aku yang nak pesan minuman mula menggunakan telo percakapan mamak2 yang sebahagian besar diimport dari india. ada 'hey dey', 'amma' 'rotee tulur' dan macam-macam lagi.
dengan suara yg agak keras aku menegur, 'kau ni kat mana skg? india ke tanah melayu? kenapa kau tak gunakan bahasa melayu kau? atau kau nak jadi seorang dari dorang tu ke?'
kawan aku diam. tak balas pun cakap aku... aku rasa dia jadi malu.

12:01 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker