..

Wednesday, March 21, 2007

Permasalahan Aku: LINUX is very SUX





Argh!! Bila install linux dalam PC, memang sesuatu yang telah diduga akan muncul. Pengguna linux akan menggelising, resah kerna Linux pasti tidak membuahkan hasil yang diharap-harapkan. Ada-ada saja peranti/perkakasan mahupun perisian yang gagal berfungsi.

1. Tiada soundlah...(kena download itu dan ini)

2. Keyboard kadang2 detect. Kadang2 tak detect
3. Kegagalan untuk menggunakan perisian GNU yang lain seperti SAVi, NS-2 dll. Mesti Tcl/Tk belum diinstall. Jadinya pengguna2 Linux pastinya akan kecewa dan cuba tercari-cari perisian2 lain yang dapat membantu utk mengatasi masalah ini. Pendek kata berpeluhlah ketiak selama 3 - 5 hari utk menggodek sana menggodek sini. Tidak kira apa juga jenis atau linux flavour. Baik mandrake, suse mahupun redhat juga fedora core. pasti ada saja yang tak kena. ATAU apa jua versi... pasti ada masalah. Yang fakapnya jika terdapat linux yang tidak kenal sambungan Serial-ATA. Habis... menggelabahlah si-penginstallnya.

--------------------


Maka sebab itulah Microsoft masih lagi menang. Sebab ia tak menyusahkan. Boleh dikatakan hampir 90peratus MS-Windows akan kenal peranti dan hardware yang digunakan. Tanpa end-user mengharapkan mana-mana third-party software membantunya.


---------------------


Aku sangat mengharap agar ada sesiapa yang mengeluarkan operating-system seperti windows tetapi ia adalah FREE-License seperti Unix (free domain under GNU)


---------------------
Kalau tidak,

hidup pirated windows XP!!!

hidup pirated windows XP!!!
hidup pirated windows XP!!! (utk PC-persendirian)

Labels:

22 Comments:

Anonymous Anonymous said...

elhakim,

Hehehe, dalam dunia ini., biasanya windows XP (pirated dan asli) menjadi pilihan pengguna (ini satu fakta) sementara Gnu-Linux pula sebaliknya, Gnu Linuxlah yang memilh penggunanya ..hehehehe

6:23 AM  
Blogger Elhakim said...

ya... memang betul.

eheheheh...

12:02 AM  
Blogger leeds said...

hidup pirated vcd!!

ngehheheheheh :D

6:30 AM  
Blogger azeel said...

hidup ini semuanya bukan lagi percuma, sahabat.

tiada duit, kamu harus cari juga..
tiada duit, kebarangkalian untuk mati tinggi.
tiada duit, cinta pun tidak akan datang mendekat.

jadi, jangan harapkan rezeki datang percuma.
jika datang percuma, aku kira, seperti ada yang salah sedang berlaku.
mungkin ada konspirasi untuk mempermainkan kita.

hahahaha!

5:02 AM  
Blogger zf_zamir said...

xp ke, linux ke, virus?

6:37 AM  
Blogger Elhakim said...

El-leeds,
ya..bagus..bagus..
watper nak kena bayar.

El-azim,
yer... betul tiada yang percuma.

even pirated software pun kena bayar.
download software for free pun kena bayar for electricity plus effort plus energy.

he..he..he..

elzamir,
virus? nak buat apa install virus.
selain drpd windows xp, ada satu lagi virus yang dinamakan

virus XP PRO...

he..he.he

5:52 PM  
Blogger zf_zamir said...

aku tanya kau, kalau windos ke, linoks ke, kena virus, sama je kan?

sape pulak suka instal virus?

3:33 AM  
Blogger Elhakim said...

zamir,

mmg betul.. ia sama sahaja.


sekarang ini, virus spt dulu sangat jarang2 berlaku. Tapi worm dalam internet memang berlambak. Juga trojan.

Tapi... aku lebih takut pada adware dan spyware.

adware dan spyware amat jarang2 terkena Unix mahupun linux.

he..he..he.

11:19 AM  
Blogger Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

hehehehhe....

kalu gune pirate, byk gak masalah kalu jenis internet active user..hhhehheheh...

anyway, ape2 pun..kalu apa2 la yg pirate, sure ade problem..yg pasti, pure jugak yg paling bagus..muahhahahhah

10:42 PM  
Blogger Elhakim said...

elpawana,

he.he.he..

jutawan macam kau, beli MATLAB-OEM license install kat rumah berharga RM10 ribu per komputer mungkin mampu.

Aku tidak mampu.

Aku cuma download melalui bittorrent sahaja.

he..he..he...

free of charge

1:23 AM  
Blogger Mazween-Laugh said...

piracy software,,

emmm memang patutpun..

saya rasa elok semua org gunakan piracy coz piracy x havoc.

Cuma kena pandai sikit.

dokumentation kena cari kat internet sbb tak ada buku for guidance.

kita sokong elhakim.

:))))

1:27 AM  
Blogger Elhakim said...

hurmm...
bagus...bagus..

memang kau lah pnyokong paling setia.


he..he..he..

8:20 PM  
Blogger Unknown said...

No komen. Harap kau berjaya install NS2 tersebut.

8:32 PM  
Blogger Ryna said...

takkan masalah LINUX ini telah menghalang ElHakim dari mengeluarkan idea2 yg panas?

Malaysia menjadi semakin sejuk kerana asyik hujan dipetang hari, kenapa tak ElHakim hangatkan?

Dalam bahasa yang lebih mudah..... lamanya tak update posting

8:59 PM  
Blogger Elhakim said...

dear El-Misa atshushi-Sen,

ya..benar...

Linux, Linax, Unix, Xenix telah menyekat dan menghalang aku dari menulis blog.

tolong...tolong...tolong...

otak aku mahu pecah...tolong tolong otak aku mahu pecah..tolong tolong

7:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ho Ho Ho,
Hakim, kau ingat kau sorang aje pening. Aku pun pening jugak nih. Rasa macam aku nak telah je machine parallel tu. Ikutkan hati panas mau aku bakar.
NS2, Linux, parallel and whatsoever semuanya memeningkan kepala.
Tolong aku Hakim.
Cerita hangat kat tempat kerja aku minggu ini, "Dua gadis dilarikan oleh sebuah bas kilang". Kesian aku, jadi trauma pulak budak dua orang tu. Alhamdulilah, Allah Maha Kuasa, selamat budak2 tu.

8:26 PM  
Blogger Elhakim said...

dear tukaunama,
macam mana anda tahu bahawa saya sedang menggunakan NS-2.

he..he..he...

siapa dua orang gadis itu???

Tidak mungkin gadis yang menulis blog tetapi blog itu telah tiada.

he..he..he.

2:38 AM  
Blogger azeel said...

mana kau ni?

kau sibuk tackle agnes monica aku ke?

7:04 PM  
Blogger Elhakim said...

yer zim, tepat sekali.

yg sebenarnya Agnes Monica sedang sibuk menekel aku...

Saat ketika ini pasti kau meratapi kehilangan Agnes Monica jua..

he..he..he...

aku hanya bergurau...

he.he..he.

10:51 PM  
Blogger zf_zamir said...

aku tidak tahu mengapa dan kenapa,

tetapi kini kau benar2 menjadi hamba kepada binatang bernama linux itu,

haha..

9:41 AM  
Blogger Elhakim said...

zamir,
tiap tiap malam...doakanlah aku
supaya menjadi tuan balik...

amin amin ya rabbil alamin..

8:00 PM  
Blogger Suara Perindu said...

El Hakim
Saya tertarik membaca blog saudara khususnya pandangan saudara tentang isu poligami. Cerita2 saudara tentang kehidupan amat menarik. Teruskan penceritaan saudara. Sayapun ada blog tapi mungkin tak sehebat saudara. Kalau sudi, kunjungilah www.nordinsulaiman.blogspot.com TERIMA KASIH.

8:57 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker