..

Friday, May 23, 2008

Permasalahan Cinta: Cinta yang Terlepas


elhias

Suatu sketsa yang hendak kuunjurkan di sini adalah suatu sketsa perasaan cinta yang malang.
Seorang lelaki berwajah gampang, yg bertubuh separa boyak tiada cepat mengambil tindakan apabila seorang gadis lampai, berwajah comel yang sangat ayu memberi peluang dan ruang kepdanya.


Lelaki itu sa-benarnya bukanlah sa-orang juara bercinta. Bukan jua sa-orang jaguh yang pandai berkata-kata.

Sejarah telah membuktikan bahawa lelaki yang berusia hampir mencecah 30 tahun tiada pernah menyimpan apa-apa rekod percintaan yang agak sukses. Sering jua dia merana kerna berkehendakkan cinta yang tiada pernah wujud dalam dirinya sejak dibangku sekolah lagi apatah lagi di kolej dan seterusnya di universitas dan berkerjaya sekarang.

Entah mengapa pada kali ini, tiba2 sa-orang wanita yang berusia lewat 22 tahun amat terpikat kepadanya. Terpesona dan jatuh hati kepada pria yang berwajah amat gampang itu.

Gadis comel itu mula jatuh hati pada pria itu setelah mereka berdua menghadiri suatu bengkel/seminar kerjaya. Gadis comel tersebut sebagai perserta. dan lelaki gampang tersebut sebagai salah seorang staf pihak penganjur.

Gadis muda yang lampai itu secara otomatiknya sudah tentu berkeinginan untuk mendampingi pria yang lebih tua daripadanya. Kebetulan gadis tersebut baru lulusan dari sebuah kolej. Baru hendak berjinak-jinak dengan alam percintaan yang serius, mengikut rentak kehendak biologikalnya. Maksudnya di sini, tuntutan keserakahan nafsunya perlu dipenuhi. bertepatan dengan tuntutan pertembungan nilai-nilai kemanusiaan dan kehaiwanan. Biasalah semua manusia begitu. iaitu berkehendakkan persetubuhan lunak dan hubungan badan yang berlainan jantina, meruntun jiwa.

Semasa seminar tersebut berlangsung, acapkali jua mereka terserempak seperti waktu makan-makan. Seringkali semasa hendak menceduk nasi, sekali dua lelaki itu terpegang tangan wanita yang berkulit halus itu. Entah macam mana gejolak naluri kehaiwanan gadis lampai berwajah comel itu boleh terjana dengan mendadak dengan jamahan tangan tersebut. Kalau hendak dinilai dari sudut sejarah, dan reka-bentuk ciptaan tuhan gadis itu, beliau bukanlah seorang yang innocent, gadis itu dikategorikan agak nakal-nakal juga. Set-set anggun, pilihan yang mahal. Pernah 8 - 9 orang pria di kolej tempat belajarnya dahulu pernah cuba mendekatinya tetapi GAGAL WITH FLYING COLORS. Kerna semata-mata pria2 itu terlalu 'boyish' dan tidak cukup umur. Apatah lagi belum mempunyai apa-apa pekerjaan tetap yang menjamin kebahagiaan dunia wal akhirat.

"auuu!!. panaslah encik..." Gadis comel, lampai itu mengelus lembut dan tersenyum kerna pencedok nasi itu terkena pada tangannya sewaktu dihulurkan.

Lelaki yang berwajah-gampang itu pura-pura tidak mengerti dengan kaedah-ngorat gadis itu dan berlalu dengan bersahaja. ( Walaupun lelaki gampang itu amat berkehendakkan seks yang halal pada tahap emergency di ketika itu. bak pepatah, empangan hendak pecah. )



elhias 2: Beginilah agaknya lelaki2 berwajah gampang dengan kegampangan yang tak sudah.

"Tiada Yang Lebih Menyiksa..Dari Cinta Yang Tak Sampai"

-Mnasir



Hari2 yang berikutnya, keadaan berlaku seperti itu jua. Gadis comel-bucuk lampai itu cuba menampilkan dirinya agar kelihatan lebih menarik lagi dengan pengenaan penampilan yang ayu dan 'inviting'. Isyarat gadis comel itu pada kali ini, adalah baju kurung nipis berwarna putih dan segala cincin di jari wanita itu di cabut, begitu juga dengan rantai-emas, jam dan barang-kemasnya. Badan gadis comel itu kali ini tinggal 'kosong'. Hanya frame ramping dan keindahan bentuk badan gadis itu sahaja yang terpancar. Payu dara wanita tersebut yang masih putik dan kelihatan tersanggul amat kemas di dada gadis comel itu sudah semestinya menarik perhatian para perserta yang lain.

"Semoga lelaki yang selalu terpegang tanganku datang pada aku pada kali ini." Detik hati gadis comel itu.

Lima orang pria yang bertaraf perserta yang duduk di barisan belakang gadis-comel itu sekali-sekala melihat tajam ke arah tengkuk jinjang gadis itu. Semasa bengkel dan seminar itu berlangsung, gadis comel dan rakannya amat khusyuk memerhatikan apa yang didengari. Tetapi, lain pula apa yang terjadi di barisan belakang mereka yang terdiri daripada pria2 yg juga muda dan bujang. Apabila terpandang tengkuk gadis comel itu, acapkali jualah pria2 tersebut mengepit kedua-dua belah peha mereka. Sebab Mengapa? tiada sa-orang pun tahu.

Hari ke-5 adalah hari yang terakhir seminar dan bengkel tersebut. Sesi fotografi dimulakan. Lelaki berwajah gampang dengan semangat berkobar-kobar ingin menghulurkan salam perkenalan dengan gadis tersebut akibat penyiksaaan batinnya selama 4 hari berturut2 dengan kaedah 'berpuasa'.
Lelaki berwajah gampang itu bertekad memberanikan diri memulakan perbualan.

"hai... nama saya Farid." Lelaki gampang menghulurkan tangan
"hai, saya Seri tau" Gadis comel itu kelihatan buat-buat tersenyum sambil memerhatikan nametag Farid.

"Seri.. boleh amek gambar dengan saya tak. Maksud saya kita berdua sahaja ?" Niat ikhlas Farid di situ..

"Eh! rasa2 dah tak boleh kot. Coz nampak tak manis jika kita ambik gambar berdua"

"Kenapa?" Tanya Farid gugup.

Seri Menjawab " I am with someone else" ujar Seri dengan nada kesal.

"Sejak bila?" Tanya Farid semacam tak puas hati.

"Baru semalam." Seri menjawab agak kelat. Mata Seri melirik ke bawah. Tak berdaya melihat muka lelaki yang berwajah gampang itu.

Tiba-tiba, seorang pemuda yang bernama Hashim menghampiri dan menyapa:

"Farid!! aku lupa nak perkenalkan kat kau semalam...ni Seri, ehem-ehem aku"

<<<<<>>>>>>>

Dengan perasaan sayu selepas sesi fotografi, Farid melangkah ke luar dewan menuju parkir motor. Amat perit pada ketika ini apabila mendapat tahu bahawa rakan sekerjanya yang juga merupakan house-matenya telahpun menjalinkan perhubungan dengan Seri.

Bertubi-tubi pertanyaan yang menyerang dalam benak Farid mengapa jadi begini? Mungkin muka aku buruk. Farid cuba menyalahkan takdir. Mungkin jua Aku Cuma Terlambat seminit.

Malam itu juga terpkasa Farid 'berbuka-puasa' sendirian...

dan pada malam itu jugalah Farid menajamkan azam untuk memperolehi Seri kembali walaupun dia tahu bahawa kedudukan Hashim mungkin agak lebih berbanding dirinya walaupun umur Hashim 3 tahun lebih muda daripadanya.

Lighter rokok dikeluarkan daripada poket, apinya cuba dinyalakan. Tetapi terpadam kembali kerana suasana di sekitar yang dingin.

.......Sedingin hatinya.

Labels:

2 Comments:

Blogger rastom said...

Hakim El Casanova:

Si jejaka itu perlu hadir mana mana kelas motivasi atau cara penampilan dirilah. Sekarang mana boleh cincai bab bab packaging. Yang busuk macam iMno pun nampak gagah dan wangi bila ada packaging yang impresif, hehehehe

9:34 PM  
Blogger Elhakim said...

tetuan elrastom,

tiada ramai yang faham maksud sebenar, apa yang hendak aku sampaikan melalui karangan ringkas aku ini.

ada makna tersirat di situ.

Berkenaan dengan kes semalam.

Keputusannya telahpun aku ketahui lama melalui seorang yang boleh aku percayai.

Aku telah menduga sesuatu buruk telah lama berlaku.

Tuan elrastom,
aku jua merasai bahawa kau pun telah lama menduga keputusan itu.

benda itu 'makan dalam' juga KERNA AKU RAKYAT MALAYSIA.

Walaupun unfairness masih di situ.

wasalam.

10:54 PM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker