..

Wednesday, June 06, 2007

Persoalan Bangsa: Kesederhanaan dan Orang Melayu




Melayu dan terma 'kesederhanaan' bagiku adalah amat sinonim. Melayu dan kesederhanaan kadangkala sangat ideal, bertaut rapat, ibarat isi dan kuku, aur dengan tebing dan sangat sukar untuk dipisahkan.

Terma 'sederhana' tersebut dengan bangsa Melayu sudah agak lama dan sangat akrab.
Telahpun melekat tidak terurai. Bangsa Melayu sangat suka dengan segala-galanya dalam bentuk sederhana.

Amal-ibadah untuk orang Melayu adalah sederhana. Ulangkaji ilmu bagi orang Melayu pun adalah sederhana. Cara berfikir orang Melayu adalah juga sederhana. Rupa bentuk orang Melayu pun sederhana. Warna kulit orang Melayu pun sederhana. Tidak hitam dan tidak juga putih. Warna-warna sederhana dan warna-warna biasa juga.

Orang Melayu tidak suka sesuatu yang ekstrem. Sukan berbentuk ekstrem pun jarang-jarang dimonopoli oleh orang Melayu.

Bentuk pemakanan orang Melayu pun adalah sederhana. Corak pemikiran bangsa Melayu pun sederhana. Cara pemakaian orang Melayu pun sederhana.

Orang Melayu tidak suka berpakaian menyolok mata. Juga warna pakaian yang dipakai oleh orang Melayu pun sederhana. Pendek kata, orang Melayu tidak suka warna pakaian yang agak contrast atau 'striking'. Jika terdapat antara Melayu yang memakai pakaian yang agak contrast serta warna yang agak 'striking', maka orang itu dipanggil sebagai 'keling'.

Dari segi pemakanan, memang orang Melayu sangat sederhana. Jika ke gerai-gerai atau warung menjual makanan, nasi yang dihulurkan pun hanya satu mangkuk sahaja. Walaupun perut rasa lapar macam nak mampus. Itulah konsep kesederhanaan makanan secara orang Melayu. Bagus. Itu aku sanjung.

Dari segi bahasa, sebutan perkataan dalam Bahasa Melayu adalah sederhana. Melayu suka sebutan yang nipis-nipis. Lidah hanya memainkan peranan yang amat minima jika sebutan dalam bahasa Melayu dimainkan. Tiada penekanan taraf tajwid dalam bahasa Melayu. semuanya sebutan yang biasa-biasa dan sederhana sahaja. Itulah realiti sederhana, bagi bangsa yang sederhana, bahasa yang sederhana untuk orang Melayu.

Contoh Perdana Menteri orang Melayu yang 'biasa-biasa' atau sederhana di mata aku adalah Abdullah Badawi. Secara dzahirnya beliau adalah sangat sederhana bagi aku. Secara batinnya itu aku tidak tahu. Kalau rajin, tanyalah arwah2 isteri beliau kalau ada.

Segala-galanya pada beliau adalah sederhana.

Rupa yang sederhana.

Cara percakapan yang sederhana.

Cara berpidato yang sederhana.

Corak pemikiran yang sederhana.

Minda yang sederhana.

Selera yang sederhana.

Cita-cita yang sederhana.

Mengamalkan corak pemakanan yang sederhana.

Jika kita dengar segala taklimat atau pengumuman yang keluar dari mulut beliau, ayat seperti di bawah, sangat lazim terkeluar.

"kita hendaklah mensyukuri segala "NIKMAT" yang dilimpahi kepada kita..."

..dengan penekanan tajwid ke atas perkataan "nikmat" seolah-seolah terlalu Arab sangat bunyinya menandakan bahawa beliau sangat bersyukur dengan nikmat2 sederhana ke atas rakyat.

(hati beliau aku tidak tahu. Karena, aku BUKAN penyokong DS Abdullah Badawi ini)

Apa-apapun, syabas. Aku tidak kutuk itu. Malah aku memuji lagi dengan segala kesederhanaan yang ada padanya.

Jika beliau mempunyai sesuatu yang luar dari tabiat sederhananya itu, yang kalian tahu, aku memohon maaf. Kerna aku tidak tahu itu. Ia adalah di luar daripada kuasa jangkauan aku yang mempunyai mata mata dan deria yang sederhana dan terbatas.

========

Secara kontras, pada aku, rata-rata orang Melayu sangat benci dengan perkataan jihad. Kerna kedengaran "jahat" bunyinya.

Jihad bagi orang Melayu bukannya suatu entiti yang mengandungi sifat-sifat sederhana. Jihad itu adalah ekstreme. dipunyai oleh ekstremist-ekstremit yang bukan berjiwa sederhana.

Dan sahihlah jihad itu sendiri sudahpun terkeluar dari norma-norma masyarakat orang Melayu yang mengagung-agungkan teori kesederhanaan dalam serba-serbi.

cerita-cerita dan wayang gambar garapan orang Melayu pun berbentuk biasa-biasa atau sederhana. Tiada kelainan. kerna semuanya sederhana. Tiada adengan ganas-ganas. sindir-menyindir mahupun terjah-menerjah. Semuanya sederhana dari awal filem hingga ke akhir filem. Segala-galanya sederhana termasuk budget kewangan yang dikeluarkan. Semuanya adalah sederhana.

Pendek kata bangsa Melayu ini adalah suatu bangsa yang sangat sederhana. Tidak suka lebih-lebih kerna telah mengamalkan sifat sederhana dari mula sampai akhir. Itulah bentuk sederhana bagi orang Melayu.

Yang payahnya, jika orang Melayu itu memegang tampuk kuasa dan mempunyai kunci kuasa untuk memerah harta benda orang-lain. Maka di sini, terma-kesederhanaan tiada lagi boleh dipraktikkan. Walaupun pada asalnya mereka adalah orang Melayu yang sepatutnya mengamalkan kesederhanaan dalam serba serbi.

Jika boleh, dalam satu keluarga yang mempunyai 10 orang ahli. Maka kesepuluh-sepuluh mereka pasti mempunyai kenderaan yang dinamakan sebagai kereta mewah.

Jika kekayaan itu diperoleh secara senang atau ali-baba, konsep kesederhanaan dalam pencarian harta terus sahaja dihapuskan. Konsep sederhana ini bertukar kepada ekstreme.

Pemberian-pemberian kontrak dibolot untuk sesuatu pihak sahaja. Yang peliknya pihak tersebut adalah pihak bangsa Melayu yang telahpun diajar untuk bersederhana dalam serba serbi itu.

--------------


Satu lagi entiti yang jarang-jarang orang Melayu mengamalkan konsep bersederhana adalah hiburan. Ya... orang Melayu gagal untuk bersederhana dalam hiburan. Jika kita tinjau konsert-rock-halal mahpun konsert jom-sure-heboh anjuran syarikat halal TV3 dan dihalalkan oleh Jakim, mahupun majlis-majlis agama Islam Malaysia yang halal dalam serba-serbinya maka kita akan lihat betapa ekstremenya orang Melayu dalam entiti hiburan ini.

Maka sahihlah di sini... dan baru aku sedar bahawa sanya-KESEDERHANAAN BAGI BANGSA MELAYU adalah BUKAN SERBA-SERBINYA.

Labels: , ,

5 Comments:

Blogger zf_zamir said...

dato' elhakim yang dihormati,

agaknya sebab inilah pak lah buat kenduri sederhana saja sabtu ini?

definisi itu boleh saja jadi superfisial, atau artifisial..

sederhana, jihad dan pak lah..

6:47 AM  
Blogger Elhakim said...

el-zamir..

he..he..

kalau aku dato' pun, pasti dato' yang bercucu...

he..he.

6:45 PM  
Blogger azeel said...

sederhana itu mudah ... itu yang orang (melayu) sukakan hal yg itu.
kau ni kan kerja di putrajaya, pak lah tak jemput ke kenduri sederhana dia ke?
atau kau sebenarnya tak dijemput ... dan kau luahkan rasa kat sini?
hihihihi ...

11:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sederhana itu mediokriti (mediocrity) laksana orang Perancis kata, Je refuse la médiocrité, yakni "Aku menolak mediokriti. Kesederhanaan dalam ehwal (jangan digunakan perkataan hal-whwal kerana "hal" itu singular dan bila plural dalam bahasa arab ia menjadi ehwal, maka orang Melayu sudah mengredundantkan bahasa mereka)..... intelek jangan sekali kali disamatarafkan dengan kesederhanaan dalam melayani nafsu serakah duniawi. Konsep sudah banyak menjadi serabut di dalam masyarakat Melayu.

Kata orang Jerman "Ich hasse Mittelmäßigkeit und ich hasse Kunststoffe!"..."Aku benci mediokriti dan aku benci plastik"

4:28 AM  
Blogger Elhakim said...

el-azeel,

aku x kisah jika x dijemput oleh paklah pada hari perkahwinan beliau.

tp

jgn aku x dijemput oleh agns monica semasa perkahwinan aku dgn belieu kelak.

ha.ha.ha
----------------

tn elrastom,

he..he..

kau betul.

Pada aku,...

bangsa dominan yg lain
berusaha-kuat.
nafsu-bangsat-serakah juga kuat.

bangsa kita,
berusaha-agak sederhana,
tapi nafsu-bangsat-serakah agak kuat.

7:28 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker