..

Thursday, November 06, 2008

Persoalan Obama: Paksi Kejatuhan Keunggulan Kuasa US? (Suatu Ramalan)


elhias: JOIN DA CLUB!


Entri ini ditulis apabila aku teringat akan seseorang penulis muda yang dikatakan sebagai seorang yang berfahaman Syiah dalam salah sebuah karya novel beliau yang bunyinya lebih kurang spt berikut:


Petanda-petanda Kuasa Amerika akan terhakis (tidak lagi dominan) apabila negara itu diterajui oleh seseorang yang bukannya daripada golongan kulit putih dan ia berpangkal pada tahun 2010.

err...

Bagiku itu hanya sebuah novel. Tetapi buat masa sekarang, umumnya aku ketahui matawang Dolar US sudahpun tidak berapa laku.

hehe.

Labels: , ,

3 Comments:

Blogger rastom said...

Bab sastera memang dia pandai, tetapi naif politik. Dominan politik apa? Itu dasar luar ugut dengan senjatalah yang bikin orang terpaksa julang US Dollar. Dia seolah olah merindui hegemoni dasar luar gunboat diplomacy USA hehehe...sasterawan tersohor. Belum layak jadi ahl syiah..hehehe kenapa blog bahasa Melayu dia padam?

7:53 PM  
Blogger Elhakim said...

aku pun tak tahu.

penulis ini telah berjaya mencetuskan suasana kontroversi sehingga menimbulkan ketidaksenang hati bagi banyak pihak.

yang hairannya beliau masih constant menulis.

hehe

1:45 PM  
Blogger rastom said...

Memang dia dilahirkan sebagai seorang penulis. Cuma sebagai pemikir politik nampaknya arah fikrahnya langsung tak boleh pakai. Ada banyak unsur keimnoan. Mungkin juga dia mau jaga nama supaya karya karyanya terus mendapat tempat di dada akhbar akhbar melayu haprak.Aku syak ada sesuatu yg menyebabkan beliau menghapuskan blog melayunya - mungkin ada kena mengena dengan lahirnya presiden baru umno?

6:39 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker