..

Thursday, November 29, 2007

Persoalan Negara: Projek Angkasawan 2020. Malaysia Sungguh Bodoh ?



elhias:
Michael Backman: If I said Malaysian-stupid, that's mean I am stupid too. That's why I love to write something funny about other ppl. I dont care. I am nut. Am I ?

(celaka kau backman. Kau memang orang putih lahanat sejak azali lagi. suka sangat menyebuk .he.he.he.)



Ada column lama yg aku tak perasan. Tak terlintas pun nak terjumpa dan terbaca. Baru terjumpa sebab terlalu ALPA-romeo.

Baru terbaca tulisan seorang columnist/kolumnis antarabangsa, Michael Backman daripada majalah Business/Times Business yang mengatakan bahawa Malaysia adalah bodoh. Bila nama Malaysia disebut, maknanya ia akan merujuk kepada kerajaan Malaysia dan bangsa Melayu sendiri yang menyokong usul kerajaan tersebut.

Walaupun sesetengah dari kita tidak menyokong 100% usul kerajaan, tetapi membaca artikel tersebut dapat juga mendidihkan darah, terutama bagi penyokong2 kelab Ameno-totok.

Bukannya apa. Cuma penulis tersebut adalah orang luar. Sedar tak sedar, begitulah pandangan orang luar terhadap negara kita.

Tapi beliau bukan berbangsa Melayu. Itulah masalahnya he..he...

Yang paling bangsat sekali tuduhannya tu agak 'berasas'. Itulah yang paling lahanat sekali.

2 daripada banyak kesimpulan-besar yang dapat dibuat adalah

1. Orang Melayu perasan bahawa negara mereka popular. kerana 'tame-media' yg telah dicipta oleh Maha-Tongga. Bol-radha-Bol...kutty kuche kuche kene nahi... mandaliarrr

2. Rahsia mengenai Petronas. (Apa maksud Petronas. he.he.he..)


keratan tersebut adalah seperti berikut:

Most Malaysians are convinced that the eyes of the world are on their country and that their leaders are world figures. This is thanks to Malaysia's tame media and the bravado of former prime minister Mahathir Mohamad. The truth is, few people on the streets of London or New York could point to Malaysia on a map much less name its prime minister or capital city.

.................

But, like Nero fiddling while Rome burned, the Malaysian Government is more interested in stunts like sending a Malaysian into space when Malaysia’s inadequate schools could have done with the cash, and arguing about wealth distribution using transparently ridiculous statistics.

That’s not Malaysia “boleh”, that’s Malaysia “bodoh” (stupid).



klik sini untuk keseluruhan artikel.

Menarik!!! sila baca

he..he.he..

Labels: , , ,

..

Persoalan Mentaliti: Rancangan Televisyen Mencerminkan Tahap Pemikiran Rakyat Pada Keseluruhannya ?




Akal yang tajam, terhasil apabila seseorang individu itu mempunyai daya-pemikiran logik yang tinggi. Apabila individu tersebut memiliki daya pemikiran-logik yang tinggi, maka beliau dapat menganalisis sesuatu di dalam dunia ini, kemudian dikembangkan menjadi idea-idea yang bernas untuk diumpukkan ke dalam kitab yang disebut sebagai 'buku-ilmu'. Seterusnya buku ilmu tersebut akan disebarkan kepada umat manusia yang lain bagi memanfaatkan pengetahuan tersebut.

Ahli-ahli fikir Islam pada era kebangkitan Islam yang pertama, telah banyak menyumbangkan ketamaddunan ilmu tidak kira baik dari segi filusuf, tassauf mahupun sains. Begitu juga dengan tamaddun barat, yang juga banyak melahirkan cendekiawan2 yang mempunyai daya fikiran logik yang tajam sehingga kajian ilmiah mereka dalam bidang sains moden masih dijadikan bahan rujukan sehingga ke hari ini.

Tidak kiralah, tamaddun tersebut berasal dari mana, yang pentingnya adalah, segala formula, theorem, analisa dan rumusan yang dibuat adalah datangnya dari individu2 yang mempunyai daya pemikiran logik yang tinggi.

Di negara kita, pelbagai cara yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan untuk memantapkan pemikiran bangsa Melayu ke arah daya pemikiran logik yang tinggi. Di mana ia bisa melenturkan bangsa Melayu ke arah suatu bangsa yang berilmu pengetahuan. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan saluran media informasi perdana.

Sebab itulah di kaca2 TV kita, stesen2 penyiaran berlumba-lumba memaparkan telenovela-telenovela tidak kira baik dari Filipina, Thailand, Venezuela, Amerika Latin mahupun Indonesia. (juga telenovela2 dari Malaysia---apa kurangnya ?) Termasuklah impian-impian Bollywood juga kisah2 realiti spt Akademia berfantasi. Semuanya adalah usaha kerajaan untuk memantapkan pemikiran anak-anak muda Melayu ke arah daya-pemikiran logik yang tinggi.

SYABAS KERAJAAN............ TERIMA KASIH KERAJAAN!!!!

Hasil dan impak adalah seperti yang kita lihat sekarang. Agak ramai di kalangan kita yang berpuas hati nampaknya.

Lihat lah ketuanya siapa ?

nota: aku masih teringat lagi suatu lagu untuk BN apabila setiap kali menang dalam pilihanraya. lagu itu seperti ini.

Barisan....
Barisan....
Barisan Telah Berjaya...

Bagi sesiapa yang mempunyai alahan pada telinga sudah pasti akan merasai kesakitan apabila mendengar lagu ini. Bingit. he..he.he.

Labels: , , ,

..

Wednesday, November 28, 2007

Permasalahan Negara: Berleluasanya Konflik Antara Kaum



elhias: Konflik. TAR. antara Bapa Kemerdekaan dan Bapa Pengkhianat Bangsa. Azab yang pedih bagi sesiapa yang mengkhianati agama dan bangsa. Rakyat yang memilih pemimpin yang bodoh pun turut sama terheret dengan azab ini.

~wallahualam



Duduk tak duduk, hak kedaulatan bangsa Melayu masih terus tergugat. melalui tuntutan Hindraf.

klik saya untuk maklumat.


Walaupun pelbagai tanggapan yang dibuat, sehingga ada yang menyatakan bahawa hal tersebut adalah suatu konspirasi antara pihak kerajaan dan kesatuan-India. Bagiku pula, ia adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang sepi dan ringan.

Konflik perkauman sebenarnya adalah sesuatu yang sangat sukar ditangani. Untuk mencapai tahap kepuasanhati bagi semua pihak juga bukanlah suatu yang mudah. (Malah mustahil). Di mana-mana dalam dunia ini pun konflik perkauman masih lagi berleluasa. Cuma antara formal dengan tidak formal sahaja.

Dulu Apharteid dijalankan secara formal di Afrika Selatan. Kini tidak lagi. Namun begitu aku masih berasa sangsi lagi dengan ketelusan dan keikhlasan hati bangsa kulit putih di situ. Paling tidakpun ada antara bangsa kulit putih yang merasa meloya bila melihat orang berkulithitam sedang lena dalam gerabak keretapi berkelas-1

Di Malaysia ini lain pula halnya. Krisis warna kulit hampir-hampir tidak berlaku. Cuma pertelagahan ethnik mengenai hak masing-masing. Yang paling penting sekali di sini adalah untuk mendapatkan hak sama rata antara semua kaum. Terutama sekali adalah dalam bidang politik dan ekonomi.

Dalam hal ini, apa yang dilihat adalah, hak ketuanan bangsa Melayu telah lama terhakis dan diinjak-injak. Kadang-kadang bukanlah hendak diperkatakan bahawa bangsa lain yang menumpang di Malaysia ini terlalu bijak, tetapi sebenarnya lebih kepada kebodohan bangsa kita sendiri terutama pada barisan pemimpin. (yang selalu kelihatan seolah-olah terlalu pandai)


Perkara yang telah berlalu tiada gunanya untuk diungkitkan kembali. Beginilah, aku hanya beri pendapat resolusi tentang perkara itu.

Sebagai bangsa yang telah lama mempertahankan Tanah Melayu ini, sepatutnya Bangsa Melayu harus dan wajib menitikberatkan satu perkara saja, untuk menjamin hak ketuanan bangsa Melayu untuk selama-lamanya.


Satu-satunya perkara itu adalah:

Mempertahankan 70% keluasan tanah yang atas nama Hak bangsa Melayu. Baik dibayar dengan darah sekalipun.

Aku tidak nampak, apa-apa advantage pun dari segi ekonomi jika bangsa lain menguasai segala-gala bidang tetapi se-inchi tanah orang Melayupun mereka tidak boleh usik. I

Itu hak orang Melayu. Paling tidakpun, agama pun dapat dipertahankan dengan mempertahankan hak ini.

Tinggallah bangsa-bangsa itu di pangsapuri-pangsapuri mewah, terawang-awangan, mahupun di angkasa, dan jangan sekali-kali menjejaki kaki ke tanah.

Dan itulah tugas yang paling perit sekali untuk barisan pemimpin selagi itulah yang dinamakan sebagai bangsa yang masih mempunyai kuasa.

Labels: , , ,

..

Sunday, November 25, 2007

Persoalan Tentang Qiamat: Mehdi dan Nabi Isa Turun ke Bumi ?




Imam Muktabar ahlus-Sunnah Jamaah telah menetapkan bahawa mempercayai akan Imam Mahdi turun ke bumi sebagai penyelamat kepada Ummah hukumnya adalah tidak wajib. Hanya puak Syiah sahaja yang wajib mempercayai tentang itu dengan kedatangan "Imam ke-12 " tersebut.

Namun begitu terdapat banyak sumber2 hadith seperti hadith-hassan yang mengatakan akan kebenaran tentang kedatangan Imam Mehdi dalam bentuk individu atau 'dzat'.

Walaupun begitu ada juga sesetengah cendekiawan yang bersifat neutral yang menafikan tentang perihal kedatangan Imam-Mehdi dalam bentuk individu atau dzat tersebut. Mereka mentafsirkan bahawa hadith tersebut menqiaskan tentang kedatangan Mahdi dalam bentuk dzat.





Sesungguhnya bagi mereka, sebenarnya Imam Mahdi adalah suatu bentuk 'sistem' di mana pada masa akan datang, sebelum Kiamat berlaku, sistem kuffar akan bertukar kepada sistem Islamiyah, setelah ummat Islam kembali ke pangkal jalan dan bangkit semula.

Jika begitu, apakah yang dikatakan sebagai Imam Mehdi dan Rasul Isa tersebut ?

Yang membingungkan aku adalah seperti ada terlintas dalam fikiranku bahawa Imam Mehdi dan Nabi Isa (AS) tersebut adalah 2- lambang keagungan yang pasti berlaku semasa dunia hampir di ambang Qiamat.

Nabi Isa tersebut adalah lambang kepada puak Kristian yang bakal kembali kepada ajaran yang sebenar.

Manakalah Imam Mehdi pula adalah lambang kepada ummat Islam yang juga telah kembali ke pangkuan jalan setelah kebangkitan Islam tiba.

Yang mana maksudnya bahawa,

Kedua-dua pihak tersebut akan bersatu-padu mengalahkan puak-zionist atau Yahudi yang sedang mengamalkan sistem dajjal

wallahualam.

Aku hanya mencatit apa yang terlintas di fikiran aku sahaja.





nota: sebenarnya penulis amat gembira jika "messiah" atau al-masih yang sebenar-benar tiba dalam bentuk dzat atau individu daripada hanya sebuah sistem yang diperakui oleh Allah SWT.

Labels: , , ,

..

Persoalan Open Source Software: Menyenangkan atau Menyusahkan?




hurmm.........................

Aku mempunyai sa-dikit pandangan negatif terhadap open-source. Kerna pada sesetengah perkara, open-source tidak pernah menyenangkan pengguna. Malah mungkin menyusahkan pengguna.

Kerna disebabkan, mungkin penulis-open source (software-author) tidak dibayar gaji dan mereka juga agak 'miskin'. Maka software tersebut tidak ditulis dan didokumentasi betul-betul.

Yang paling lahanat berbintikan Bangsat pada tahap yang nyata sekali adalah, sesetengah software ada yang tidak 'NGAM' dengan hardware dan perkakasan. Terutama pada motherboard teknologi terbaru keluaran MSI iaitu K-9-technology dan Linux yang digunakan adalah berjenis FEDORA-pada versi 6.

Contoh paling ketara sekali adalah apabila tertekan button 'suspend' yang menyebabkan HARD-DISK pengguna terus-terkunci dan lock maka terpaksa diformat buat kesekian kalinya. (sebelum update kernel)

Keadaan bertambah rumit jika hard-disk tersebut telahpun dibuat DUAL-BOOT bagi penggunaan sistem pengoperasian Linux dan Windows XP. Maka habislah segala dokumen penting pada HARD-DISK sebelah Windows XP. Terpaksalah diformat sama.

hurrmmmmmmmm.....

Walaubagaimanapun, Open-Source harus diberi tabik buat kesekian kalinya apabila telah berjaya mengeluarkan suatu produk iaitu

OPEN SOURCE DIGITAL FORENSICS SOFTWARE
http://www.opensourceforensics.org/ <---- klik




Sejauh mana keberkesanannya dan keanggunannya belum aku ketahui lagi. Maksud potensi-negatif yang mungkin berlaku pada software yang tidak mempunyai apa-apa signature pengesahan bagi badan yang boleh membayar gantirugi seperti open-source foundation ini (use at your own risk) adalah Kemungkinan satu CPU boleh meletup!

Itu yang paling aku takut.

Tetapi walaubagaimanapun, Bagi penganugerahan tabik hormat kepada open source foundation yang bersusah-payah mengeluarkan software (kurang bermutu) tanpa memperoleh apa-apa gaji (he.he.he.) dan bagi mereka yang bercita-cita tinggi untuk contribute pada free-software foundation aku hadiahkan lagu Teesri-Manzeel (1966) atas cita2 itu.

Mengapa lagu dan filem lama ? sebab sifat Open-source software dan filem lama Hindustan mempunyai banyak persamaan.

contohnya
1. boleh kita ibaratkan dokumentasi yang berterabur pada opensource software yang mempunyai persamaan dengan filem lama hindustan yang juga mempunyai plot yang berterabur dan banyak membuang masa.

2. Warna filem hindustan yang kucar-kacir (Eastmancolor model 60an-70an). Penggunaan teknik color pada filem entah apa-apa. Amat Lapuk. Begitu juga open-source software termasuk operating systemnya yang mempunyai warna yang agak malap, kelam dan kesang. Juga font yang tidak tajam dan agak 'pecah'.

3. Lagu filem Hindustan ada yang sedap didengar. Begitu juga open-source software, ada yang sangat seronok digunakan. Tetapi kadang-kadang open-source software tersebut kerap terjadi crash pada memory kerana memory-allocation tidak ditulis betul2. Lagu filem Hindustan lama pula, muziknya berterabur, kadang2 bingit dan mempunyai sistem mono (bukan stereo) yang menyebabkan telinga pendengar menjadi tebal dan sebal dan 'membengkak'.

Beginilah yer,

Jika author free-software merasakan penanggungan azab yang sangat pedih semasa melaksanakan coding dan pengaturcaraan (tanpa-gaji yg lumayan, hanya elaun saja) aku merasakan bahawa elok sahaja mereka berhenti menulis program yang menyusahkan itu. Maka tidak perlulah pengguna terfikir untuk menggunakan software yang amat tidak canggih itu dan serba kekurangan tersebut. Jadinya, masa para pengguna tidak terbuang dan emosi mereka dapat diumpukkan pada perkara-perkara yang lebih berfaedah.

Sebagai penghormatan pada Open-Source Software secara peribadi dan diam-diam,
terimalah lagu kucar-kacir dari filem yang agak kucar-kacir, iaitu Teesri manzeel tetapi agak popular juga walaupun aku tak pernah menontonnya........ (he..he.he.)






Labels: , , , ,

..

Thursday, November 22, 2007

Permasalahan Kehidupan: Sesuatu yang Payah diTafsirkan




Tidak diduga bahawa perkara-perkara di atas ini boleh membuatkan kita demam. Sesuatu yang susah ditafsirkan. Analisis yang tiada berpenghujung. Sesungguhnya ia sesuatu yang payah hendak dijangka. Menakutkan...

Lain-lain perkara yang menakutkan tetapi perlu diabadikan.

1. drama1

Labels:

..

Friday, November 16, 2007

Persoalan Tarikh Pilihanraya: Masih lagi Berahsia? Suka Hati Kamu laa..


elhias: sorry la shit, tak sengaja naa...


"saya tidak larat menipu untuk mengatakan bahawa tarikh pilihanraya tidak saya ketahui. Tarikh pilihanraya, sebenarnya ada pada saya. Dan saya telahpun memberi amaran bahawa pilihanraya boleh dijalankan pada bila-bila masa saja."

Begitulah potongan ringkas kenyataan pengarah SPR yang kendengaran seperti budak-budak baru hendak mengenali erti cinta, yang selalu berdolak-dalik setelah tamatnya peperiksaan SRP suatu ketika dulu.

Entah apa keramatnya tarikh pilihanraya, aku pun tidak tahu. Sesuatu yang melibatkan orang ramai tetapi masih lagi dirahsiakan.

selalunya jika kita berahsia sangat, sudah tentu ia mengandungi banyak kecacatan. Kerana selalunya bangsa Melayu tidak dapat menahan sabar untuk menghebohkan sesuatu perkara jika perkara tersebut adalah perkara baik (common-trait, Malaysian-Malays-characteristics). Cuma apabila terdapat cacat-cela barulah seseorang itu berdolak-dalik dan "malu-malu-khindzir" untuk menghebahkannya.

Apabila kita tahu, tapi tak mahu memberitahu samalah dengan:

1. tahu. tapi tak tahu.
2. tak tahu. tapi buat-buat tahu
3. tahu. tapi bersyarat.

yang no. 1 dan 2. tu boleh tolak ketepi sebab kedengarannya agak terlalu bodoh dan keanak-anakan.

Aku suka membuat kenyataan untuk no. 3 bagi serkap-jarang aku.

Aku andaikan bahawa sebenarnya pilihanraya tersebut telahpun ditetapkan pada 5 tarikh-berasingan yang mana kelima-lima tarikh tersebut mempunyai beberapa advantage kepada pihak-pencadang dan bukannya pihak pembangkang.

advantage2 tersebut adalah:

1. semasa kebanyakan ummat Islam yang berbangsa Melayuwiyuun yg mungkin lesap. tak tahu ke mana. kemungkinan besar pergi menunaikan fardhu haji. Kerajaan mentafsirkan bahawa kebanyakan yang pergi haji ini adalah ahli2 parti pihak pembangkang. Dalam konteks ini, ahli2 DAP di bawah pengaruh, Lim Kit Siang.

2. tarikh bersiap-sedianya bagi toyol-toyol upahan luar-negara yang menjanjikan kuasa pendamping dan kuasa tambahan untuk sesetengah pemimpin parti pemerintah yang mempunyai pengaruh yang agak kuat di beberapa lokasi strategik, jika terdapat sebarang kemungkinan berlaku, khidmat toyol2 luar ini akan segera dilancarkan.

3. menggunakan khidmat gegelung/iteration spt "while-loops, do-while atau repeat-until" seolah2 spt dalam bahasa Pengaturcaraan C atau C++

dengan pseudo-kodnya adalah seperti berikut:

While {
gula-gula kerajaan kurang-manis di hati rakyat

repeat-campaign until kerajaan berpuas-hati
}


repeat {

maniskan gula2 yang pahit
}
until rakyat berpuas-hati

4. Cuba mencari helah bagi mengelakkan tuntutan2 pihak pembangkang seperti mencadangkan penggunaan dakwat-india semasa sesi memangkah calon atau perkara2 yang seumpamanya.


5. Jika beberapa lokasi strategik di seluruh negara masih lagi tidak memberi laluan untuk ahli2 pihak-pencadang yang berlabel "hot-shot" bagi kemenangan yang memberangsangkan melalui pungutan suara berahsia dengan menggunakan kaedah sampel berstatistik.


6. Memberi masa dan bantuan teknikal untuk memperkasakan dan meng-angkasa-kan UNDI-POS. Satu-satunya senjata paling ampuh yang terlalu banyak berjasa untuk kemenangan pihak PENCADANG (bukan pembangkang)


7. miscellaneous-1. Contohnya construction plan2 kontigency apa yang perlu dibuat jika pihak pembangkang menang secara mutlak dalam pilihanraya ini. Adakah perlu dilakukan seperti mana 13 Mei 1969? Junta tentera ? huru-hara ? atau mahkamah mengumumkan sesuatu ?


8. miscellaneous-2. Mencari kelemahan dan taktik untuk memperburukkan partai2 pembangkang dalam saluran-saluran informasi perdana. Semakin lama pilihanraya ditangguh, kot-kot ada masa, di mana ketikanya pihak pembangkang melakukan suatu kesilapan yang besar. Maka ia akan segera diheboh-heboh. Ini juga dikenali sebagai mencari salah dan silap pihak-lawan.


9. Miscellaneous-3 Apa-apa jer la..suatu taktik yang tidak dapat dikesan oleh mata kasar pegawai2 kerajaan yang tidak berkenaan.



Dengan ini, selagi kesembilan2 perkara tersebut tidak sempurna, maka tarikh pilihanraya akan dianjak dari suatu tarikh ke suatu tarikh yang lain sehingga parti-pencadang dan kerajaan berpuashati 100-peratus.


Maka...... tidak pelik jika pihak pencadang menang-besar dgn majoriti lebih daripada 2/3 kerusi parlimen untuk PU kali ini. Tapi kalau kalah. Malu besar!!!

Malu besar bukannya apa, ibarat tiang gol acapkali dialihkan, tapi pemain masih gagal menjaringkan sebarang gol.

he.he.he.

apa-apapun, cuma catitan peribadi-syok-sendiri aku jer...
saja jer... ntah2 ada yang betul. Mana tau? Syok tau, kalau main teka-teki sorang-sorang ni. Rasa thrilllllll

Labels: , ,

..

Tuesday, November 13, 2007

Permasalahan Mentaliti Bangsa: Sketsa suatu Pilihanraya




pilihanraya demokrasi "bersyarat" malaysia kedengaran semakin hampir. Petanda2 akhir pilihanraya adalah melaporkan kesemua kawasan jajahan takhluk parti memerintah berkeadaan sangat baik. Gejala dan mes-elah2 sosial di kawasan-kawasan titik-merah seperti Kuala Lumpur, Subang Jaya dan JB dalam media-arus-perdana hampir tidak kedengaran.

Ini Termasuk laporan ekonomi yang semakin kukuh walhal dalam masa yang sama kekukuhan ekonomi Malaysia dilaporkan tiada mampu untuk menampung kos bagi meringankan beban rakyat. Ini termasuk berpuluh2 tol di ibu negara akan naik secara mendadak termasuk tiada subsidi dipertingkatkan untuk gas dan petrol.

Loopholes, jika wujud, terpaksa ditutup rapi. Biarpun utk seketika.

Itu cuma laporan berteraskan 'maknawi' atau logikal (spt di atas). Bukannya secara Hakiki atau fizikal.

Akan tetapi...

Nun jauh di sana, berhadapan dengan gerai makcik simpang beberapa loopholes jalan persekutuan sedang diturap-rapi untuk menampung lelobang yang wujud di sana-sini.

Anehnya,

Jalan2 yang diturap seolah-olah berkompromi dengan kerajaan. Cukup setahun,-genap, selepas pilihanraya, jalan itu akan lelobang balik. Untuk ditunggu 4 tahun dibaiki semula.

begitulah seterusnya kitaran itu, mengikut pusingan waktu.
Suatu kitaran cukup boleh mengalahkan pihak pembangkang. Mengikut perkiraanku.

he.he.he.


Labels: , ,

..

Permasalahan 4-G dan 2-T Wanita Melayu : Suatu Hakikat atau Cuma Fakta ?

he..he...

kdg2 perlu cuba menduga..


Ramai yang tidak faham sebenarnya.......maksud posting ini.
Aku percaya kesemua ini mempunyai perkaitan dengan insiden baru2 ini.

he.he.he

Permasalahannya...........,

mengapa media-konspirasi
negara mengatakan bahawa 90% wanita Melayu di Kelantan
mempunyai masalah 3G. Tetapi tidak ditempat-tempat lain PADA MASA INI.

Mengapa tidak ditempat2 lain PADA MASA INI?

Perhatikan tentang perihal wanita2 UMNO semasa perhimpunan baru2 ini.

Bandingkan juga tentang semangat politik wanita-Kelantan dengan
semangat politik wanita Melayu di tempat lain.

Itu juga perlu difikirkan....

Konspirasi pada tahap 2 sebenarnya di sini

Gambar elhias mempunyai maksud yang tersendiri.
Antara maksudnya adalah wanita Melayu cosmopolitan dan rupa-bentuk yang tersendiri.

Mengapa akhbar perdana perlu fikir jauh ?

he..he.he..

Sangat sukar penulisan berkias pada kali ini.

he.he.he..
=============================

Sumber Rujukan <------- sila klik sini



Keanggunan, kejelitaan wanita Melayu tentang makanan...

sesetengah lelaki Melayu, terkeliru tentang dimanakah duduknya pinggang wanita-Melayu.
baik yang berumur 18, 19, 20 tahun. apatah lagi yang berumur 45 tahun.

Antara pinggang dan bahu wanita Melayu adalah SAMA.
Antara leher dan kepala adalah sekata.

Syabas!! Satu Keunikan murni bangsa kita.
kelebarannya adalah sama.

Di kesempatan ini, tidaklah suatu yang keterlaluan jika aku ingin abadikan tugu untuk wanita Melayu sebagai lambang kemegahan wanita Melayu (berdarah di-Raja akan ia, seumpama).

Serikandi Negara,
Mahkota bangsa.

Biarlah dia menjadi lagenda teragung bangsa kita.
Hidup 4-G dan 2-T wanita kita!!!



elhias: lagenda negara, penghias bangsa
tugu negara.

Labels: , , , ,

..

Thursday, November 08, 2007

Permasalahan Dairy-Produk : Suatu Teori Konspirasi (boleh jadi)


elhias: suatu lambang kesyaitanan-Freemason


Masih teringat aku pada kisah Isra' Mikraj semasa Rasulullah SAW diangkat ke langit. dan semasa Rasulullah sedang dahaga, si-Jibril AS menawarkan pilihan antara arak(khamar) dan susu (pada masa itu Arak masih lagi belum diharamkan oleh syariat). Dengan segera Rasulullah memilih susu.

Jika dikaji dengan dalam di sini, pemilihan 'susu' tersebut seolah2 suatu simbolik yang seharusnya dikaji betapa khasiat susu ke atas ummat manusia. Walaubagaimanapun pendapat imam muktabar hanya meriwayatkan bahawa dengan pemilihan susu tersebut, ummat baginda akan memperoleh kesejahteraan. Di sini pendapat tersebut agak 'umum' dan masih terbuka untuk kajian. (pada masa itu)

Yang menjadi persoalan sekarang, mengapakah pada masa itu, si-Jibrail AS (atas perintah) Allah SWT TIDAK mempelawa Rasulullah untuk menikmati 3 pilihan iaitu:

1. Air (water)
2. susu
3. arak



sebaliknya hanya dua pilihan sahaja dikemukakan (sedangkan pada masa itu Rasulullah dalam keadaan yang amat dahaga) iaitu:

1. susu
2. arak

Di sini seolah-olah air (air-kosong) tiada mempunyai nilai untuk ditawarkan pada Rasulullah jika terdapat kehadiran susu. Susu is the MOST-PRIORITY.

persepsi aku adalah seperti berikut:

1. Penggunaan susu seharusnya pada tahap maksimum bagi ummat manusia (ummat Islam khususnya). Penggunaan air biasa untuk diminum bagi menghilangkan dahaga boleh ditukarkan kepada susu. (lihat bayi)

2. Masyarakat barat dan Yahudi mengamalkan pemakanan berlandaskan susu pada setiap aspek baik dari minuman sehinggalah kepada pemakanan seperti keju pada setiap masa.

3. Susu dpt mengenyangkan. seterusnya menghindarkan pemakanan yang lain yg boleh menggemukkan.

===================================================


Teori Konspirasi Yahudi dan Barat (Freemason)

1. Nampak di sini, bahawa banga Yahudi dan Nasrani telahpun mula menangkap maksud betapa besar-khasiat susu kepada manusia dan menganggap bahawa susu adalah suatu anugerah tuhan untuk mereka.

2. Untuk menangkis agar bangsa lain tidak dapat menguasai dunia dan menandingi bangsa mereka (dari segi mentaliti), maka bangsa Nasrani/Yahudi berDAKYAH dengan mempopularkan Air-Tulin (RO) dan air-mineral biasa sebagai minuman kepada bangsa Timur yang sedang maju ke-hadapan (Jepun dan Korea).

3. Dunia menaikkan tariff/kadar-harga susu/dairy-produk agar makanan tersebut mahal untuk negara2 dunia-ke-tiga

4. Barat dan Yahudi tidak sesekali mengesyorkan dan memperkenalkan baka-lembu-tenusu yang sesuai untuk diternak di negara2 yg beriklim panas-lembab. (kes penyorokan maklumat)

Padahal bangsa-Yahudi dan Israel adalah bangsa yang memegang teknologi genetic-engineering (kejuruteraan genetik) yang utama lagi maju di dunia. Sebaliknya bangsa Yahudi hanya memperkenalkan ayam-botak serta pemakanan ayam berlandaskan neorufuran untuk ternakan ayam daging bagi cepat membesar (tapi membahayakan kesihatan) di negara2 terlibat.

5. Maka dengan ini negara2 dunia-ke-3 akan terus bergantung produk-susu/dairy daripada negara barat terbabit dengan harga yang agak mahal.

6. Impak, kesan keburukan yang lain adalah, hasil-tenusu daripada negara2 terbabit telahpun dikelaskan dan diproses dengan sa-dikit bahan kimia. Maka terjadilah susu yang dinamakan sebagai
-skimmed milk
-low fat milk
-UHT milk
-pasteured milk
-dan seribu macam milk-milk lagi

6. Zat/khasiat utama susu yg telah diproses akan terhakis/terjejas dan ini tidak sama dengan kebaikan zat-asli daripada SUSU-segar-terus-dari-ladang (downgrade-impact)

lihat kes bayi yang baru dilahirkan di negara Eropah dan Amerika Syarikat. Penggunaan susu ke atas mereka bukannya susu tepung. Sebaliknya susu-segar yang dihangatkan sa-dikit. Istilah susu tepung sangat jarang digunakan di barat melainkan di negara2 Asia.

monolog
======

Terfikir oleh aku bahawa semasa British/Belanda menduduki Malaya, hanya bahasa dan agama mereka sahaja yang dikembangkan namun pemakanan yang berzat tidak sesekali.

Ini termasuk muzik, serta percakapan rentak barat yg menyeleweh, yes, no-alright.

500 tahun bangsa kita dijajah namun, kita ternyata telah gagal untuk meniru cara pemakanan mereka. (bukan khinzir maksud aku) Tetapi pemanfaat susu, suatu rutin pemakanan abadi bangsa-bangsa pilihan tuhan.

itulah suatu kehairanan al-binti -ajaib.

dan yang paling khianat lagi lahanat sekali adalah, harga susu bertambah naik sekarang. dan amat mustahil bagi orang2 kampung menjadikannya sebagai minuman-teladan sehari-harian.

sayang semuanya.........TELAH TERLAMBAT...

sekian, terima kasih.

Labels: , ,

..

Persoalan Takdir dan Bangsa: Ada Apa Pada Kebijaksanaan Akal dan Logik Pemikiran Bangsa Melayu ?




hurrmmm....baiklah.

Oleh kerna masih ada lagi yg tidak percaya bahawa disebabkan kerna terlalu kurang consume 'susu' maka mengakibatkan bangsa2 rumpun Melayu, dan bangsa2 sekufu dengannya spt bangsa rumpun polynesia, Nusantara, Myanmar, filipina terdedah kepada salahlaku spt gejala penyelewengan/rasuah, maka aku tidak boleh berkata apa-apa lagi. Tertutuplah hati...terkunci mati...

...
...
...

errr... beginilah yer... (sambil meletakkan cermin mata di atas meja. api rokok dinyalakan...)

kita berbalik kepada perkara yang bersangkut-paut dengan persoalan 'TAKDIR'. Suatu tajuk yang tidak asing lagi dengan aku dan theme blog aku ini.....he..he..he.. (tajuk fovorite)

ya! takdir juga memainkan peranan yang penting dalam menentu-sahkan kebijaksanaan sesuatu bangsa itu.

1. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi bijak secara 'default'
2. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi sederhana-bijak secara 'default'
3. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi kurang-bijak secara 'default'
4. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi bodoh secara 'defaul't
5. ada bangsa yang ditakdirkan semulajadi dungu secara 'default;

Pentakdiran kebijaksanaan sesuatu bangsa itu adalah merujuk kepada peranan yang dimainkan oleh sesuatu bangsa itu dalam dunia. Jika semakin banyak pengaruh-peranan yang dimainkan dalam dunia, maka semakin banyaklah kebijaksanaan yang ditakdirkan oleh tuhan untuk sesuatu bangsa itu. Maka sebab itulah ada peristilahan yang berbunyi :

1. bangsa pilihan-tuhan
2. dan sebagainya

Berbalik pada bangsa kita, yang menjadi persoalannya adalah:
a. Apakah peranan bangsa Melayu kita ini dalam mencorakkan dunia pada hari ini? semalam? dan hari esok ?
b. Apakah penampakan kejayaan2 bangsa Melayu ini yang mencorakkan dunia pada hari ini? semalam? dan hari esok?

siapa boleh jawab?

Dari sudut itu kita telahpun tahu bahawa peranan bangsa kita yang dianugerahkan oleh tuhan pada tahap yang mana.

1. samada bangsa kita tergolong dalam golongan bangsa-pilihan
2. atau
3. bangsa “sipi-sipi”, yakni dalam peristilahan paras-tinggi iaitu "bangsa-kerak" suatu teknik peristilahan yang membawa erti maksud bangsa yang kurang dipedulikan. (kenyataan ni agak perit. aku tahu)

· Peristilahan “kerak” digunakan di sini adalah merujuk kepada suatu bangsa yang dijadikan oleh Allah SWT hanya untuk memenuhi kuota dan ditempatkan di suatu sudut dunia yang agak terpencil tetapi ditakdirkan tiada mempunyai apa-apa peranan yang signifikan dalam mencorak ketamaddunan dan peradaban dunia secara global

· Sesuai dan “converge!!!” dengan maksud firmat Allah SWT bahawa dijadikan manusia ini terdiri daripada berbagai-bagai bangsa supaya mereka dapat mengenali antara satu sama lain dan tolong-menolong.

Lihat juga kasus tentang peranan bangsa aborigines, orang-asli dll llagi. atau bangsa terpinggir yang boleh disama ertikan dengan istilah "bangsa-melukut di tepi gantang"

Walaupun bangsa kita ini hanyalah sebagai kerak, tetapi janganlah takut. Dunia hanyalah perhiasan. Kebijaksanaan, kecantikan bangsa-lain dalam dunia hanyalah sementara dan bukanlah suatu ukuran kejayaan diakhirat. itu adalah janji Allah SWT. (kenyataan perit)

Walaubagaimanpuan suka aku pertikaikan akan hal ini kernanya kita masih lagi bernafas di dunia ini, dan diberi kelonggaran untuk memikirkan segala-galanya. Dan itu tidaklah menjadi satu kesalahan dari sudut ilmiah.

Berbalik pada soal kebijaksanaan itu, pada aku, kebijaksanaan adalah berteraskan "logik-akal".

a. Logik akal adalah sebenarnya amat penting dalam pembentukan sahsiah pembudayaan dan pemantapan pemikiran sesuatu bangsa itu.
b. Logik akal adalah segala-galanya untuk menentukan kejayaan seseorang itu di dalam dunia (BUKAN-AKHIRAT)
c. Logik akal juga melahirkan kemahiran-kemahiran manusia di dunia ini yang bersumberkan ilham dan inspirasi
d. Logik akal juga membentuk corak daya pemikiran seseorang dan mencetuskan daya kreativiti individu

Bagi aku, logik-akal juga dapat membezakan antara perbuatan baik dan buruk. Mana yang patut dilakukan dan mana yang tidak, bagi kebaikan bersama.

Kita kaitkan pula berkenaan dengan permasalahan penyelewengan dengan logik-akal.

Theoritically, negara2 maju dan bangsa kulit-putih, sangat kurang mengamalkan penyelewengan (walaupun dalam sesetengah kes memang ada. itu sudah lumrah manusia).
Ini adalah kerana kekuatan logik-pemikiran mereka yang mengatakan bahawa penyelewengan sudah semestinya tidak baik dan merugikan bangsa.

Yang peritnya, 'term' logik-pemikiran sebegitu amat kurang pada bangsa kita ini. Justeru itu, ia mencerminkan tahap pemikiran kita dalam menentukan mana yang baik dan mana yang buruk.

Oleh kerana disebabkan PEMIKIRAN-LOGIK-BANGSA kita tidak kuat, sebab itulah para pemimpin kita terdedah dan agak cenderung untuk melakukan pengkhianatan, penyelewengan, korupsi yang terang-terangan pasti merugikan bangsa sendiri. Apa yang difikirkan adalah keseronokan dan kepuasan diri sendiri tanpa merujuk kepada natijah, akibah yang bakal sedikit-demi-sedikit menghancurkan anak-bangsa.

Bangsa2 pilihan-tuhan yang lainnya, walaupun rata-rata mereka amat kurang dan sangat jahil dari segi-akhlaknya, tetapi morality mereka sebenarnya amat tinggi.

Mereka mungkin tidak dapat hidayah daripada Allah, tetapi kejayaan yang mereka kecapi sekarang ini adalah datangnya daripada pemikiran mereka yang bernas dan bergandingan selari dengan peradaban-moral yang tinggi.

dan itulah sebenarnya lahir daripada istilah atau term yg disebut 'LOGIK-AKAL'

Logik akal sesuatu bangsa itu boleh diukur melalui ilmu-pengetahuan duniawi yang dapat dikuasai oleh mereka. Contohnya ilmu Hisab, fizik, Matematika, trigonometri dan beberapa cabang atau juzuk ilmu-ilmu lain yang berteraskan sains dan kalkulas.

Ilmu kalkulas, suatu cabang dalam Matematika berteraskan logic akal. Kita boleh ukur juga tahap kemampuan bangsa kita dalam menguasai cabang dan bidang kalkulas ini dan dimanakan bangsa kita dapat memanfaatkan perkara-perkara tersebut. dari situ kita telahpun tahu tahap kemampuan dan logik-pemikiran bangsa kita pada tahap yang mana.

Dari segi trigonometri, Pernah tak dalam diam-diam bangsa kita terfikir mengapakah satu bulatan itu diukur sebagai 360-darjah. Tidak 1000-darjah mahupun 100-darjah?

Dan di manakah para saintis Melayu, memanfaatkan teori2 kalkulus dan matematik tersebut untuk melakukan penciptaan-penciptaan yang baru ?

Sebagai kesimpulannya, kita berbalik pada penggunaan susu untuk memantapkan fungsi logik akal dalam otak sebagaimana yang aku maksudkan selama ini.

Sesungguhnya setiap takdir tuhan itu adalah berdasarkan cause and effect. Susu tadi adalah 'cause' atau 'penyebab'. Effectnya pula adalah fungsi otak yang mantap, serta logik-akal yang cemerlang.
Sama lah juga dengan ayat seperti di bawah

1. Nurin belajar 24 jam sehari semalam. Sebab itulah dia lulus 100 A dalam peperiksaannya.

dalam konteks ini,
belajar = itu adalah cause (penyebab)
lulus 100 A = itu adalah effect (akibah)

dan "takdir" di sini adalah pemberian sifat rajin yang membolehkan Nurin sentiasa mempunyai daya, minat dan gerak hati untuk cekal belajar 24 jam sehari-semalam.

Jika bangsa Melayu itu masih lagi berdolak-dalik untuk minum susu (seperti faktor ketidak-serasian dengan pelbagai jenis-susu), maka sahih dan SAH!!! ternyata memang Allah dah gelapkan hati kita semua dan mahu menjadikan bangsa-kita hanya bangsa pinggiran atau bangsa kerak sahaja. Ditambah lagi susu-segar sangat susah dicari dan bertambah mehol/mahal sekarang ini. (bukannya susu kotak, atau susu tin atau susu pekat manis F&N minuman orang2 hulu di kampung2)

Dah ditakdirkan begitu....dan begitulah adanya(keh..keh..keh.)

akhir kalam.....wassalammu…

Labels: , , , ,

..

Wednesday, November 07, 2007

Permasalahan Rasuah Negara: Rasuah dan Pembahagiannya




elhias: Hanya mereka yang terang-hati dan tidak bebal sahaja yang akan FAHAM akan maksud gambar berformat .gif di atas ini. Jika masih tidak faham, sila KLIK gambar itu dan baca mesej di bawah berulangkali. hik! hik! hik!

Dalam Malaysia, rasuah yg dilakukan oleh pegawai kerajaan dan pemerintah biasanya terbagi kepada 4 peringkat iaitu:

0. Rasuah Peringkat Tertinggi Alam Semesta
1. Rasuah Bersekutu Legal
2. Rasuah Bersekutu Separa Legal
3. Rasuah Separa Bersekutu
4. Rasuah Individu sdn. bhd.


Mula2 kita pergi kepada yang paling bawah sekali.


a. Rasuah Individu sdn. bhd.
====================

Suatu bentuk rasuah yang common. sesiapa pun boleh buat. Tiada memerlukan gang atau melibatkan orang lain. Hanya diri kita dan pemberi rasuah sahaja.

Jumlah wang yang terlibat adalah tidak banyak. (ratus2 saja) Juga dikenali sebagai 'ikan-bilis atau bilis'. Selalunya paling-tidak-selamat. Sering menjadi mangsa boss yg tidak puas hati.

Dalam pejabat, individu yang terbabit sering dijadikan 'kambing-hitam' atau scapegoat. Contoh tipikal spt: pembelian papan-hitam yang mencecah harga RM 400/= (padahal cuma RM150) drpd pembekal dengan kelulusan tender oleh seorang kerani yang tidak amanah.


b. Rasuah Separa Bersekutu
=====================

Melibatkan suatu kelompok yang kecil dalam suatu organisasi. Contohnya kelompok pegawai polis preman yang tiba2 melakukan sekatan road-block semata2 utk duit. Atau pegawai polis yang berpakat sesama sendiri dalam suatu kelompok yg kecil untuk mendapatkan rasuah daripada pesalah-pesalah kecil jalanraya. Jumlah individu yang terlibat adalah dalam 2 - 10 orang. Jika dilihat dari segi security, ia agak intermediate atau moderate. Maknanya perbuatan ini juga tidak selamat. Kerana ia berhadapan dengan kelompok-kelompok lain yang dengki dengan kelompok yang berjaya mendapatkan rasuah tersebut. Jumlah wang terlibat juga tidak banyak iaitu dari RM 50 - RM 50,000. Hasil yang diperolehi akan dibahagi sama rata kepada ahli yg terlibat


c. Rasuah Bersekutu Separa Legal
=========================

Peringkat Rasuah yang agak selamat berbanding dengan peringkat Rasuah Separa Bersekutu. Dilakukan oleh mereka yang agak berpengaruh dalam sesuatu jabatan atau organisasi. Tetapi masih belum cukup teguh/selamat kerana ketuanya masih kurang berpengaruh walaupun ia berpangkat agak besar seperti Dato', Datuk, Tuan, Tan Sri, Sheikh dll. lagi.

Rasuah peringkat ini sering terjadi dalam sesuatu jabatan. Contohnya pelakuan rasuah yang diamalkan oleh jabatan A. Oleh kerana ketua dalam jabatan A ini memakan rasuah, maka orang dibawah pun turut terpaksa untuk memakan rasuah tersebut. Ia adalah menjadi suatu perkara yang wajib. Jika tidak, maka individu yang enggan memakan rasuah tadi akan dipulaukan dan disumpah menjadi kera-sumbang.

Walaubagaimanapun secara teori, peringkat jenayah rasuah jenis ini agak tersusun dan lebih rapi berbanding dengan peringkat rasuah yang lain kerana ia berlandaskan sifat-sifat permuafakatan-setempat yang khusyuk lagi tawadhuk.


d. Rasuah Bersekutu Legal
====================

Rasuah ini selalunya melibatkan jumlah wang yang banyak. Selalunya melebihi RM 1 juta. Dilakukan oleh sekelompok manusia yang dilabelkan sebagai kroni datuk-datuk. Rasuah peringkat ini agak selamat walaupun ia tidak selamat. Si pelaku rasuah peringkat ini biasanya adalah pengarah2, ketua2 Menteri dan juga pegawai2 kanan dalam suatu organisasi atau agensi. Bagi individu yang mempunyai daya-pemikiran yang lemah, biasanya jenis pemberian rasuah ini adalah HALAL disisi agama dan syarak, sehinggalah ia dibongkar atau didakwa oleh mereka (yang juga berpengaruh) dan tidak puas hati. Contohnya:
1. kes Dato' Harun.
2. Eric Chia
3. Datuk Ramli Yusuff (Pengarah Jenayah Komer-SIAL)



e. Rasuah Peringkat Tertinggi Alam Semesta
=================================

Juga dikenali sebagai Rasuah Tahap Dewa. Dalam sebuah negara, pelaku rasuah ini adalah terdiri daripada presiden atau Perdana Menteri , Timbalan Perdana Menteri atau menteri2 yang sewaktu dengannya. Walaubagaimanapun menteri2 lain pun boleh terlibat sebagai pelaku rasuah jenis ini tetapi dengan SYARAT bahawa ia ada kena-mengena dan sehaluan dengan mereka yang memerintah dan yang paling-berkuasa sekali.

Pelaku rasuah ini biasanya diback-up atau dibela oleh undang-undang daripada mereka yang paling berkuasa. Mahkamah pun boleh tertunduk dek rasuah jenis peringkat ini. Adalah Sangat jarang pelaku rasuah ini akan didakwa kerana pelindung rasuah ini adalah berjenis berjentera-KEBAL.

Biasanya rasuah ini melibatkan jumlah wang sekecil 5sen--(rasuah-sex) sehinggalah sebesar RM berbiliun-billiun banyaknya. Pemberian pangkat juga terkategori dalam rasuah jenis ini kerana pemberinya adalah seseorang yang berkuasa dan berpengaruh. Hasilnya adalah wang-ringgit, gaji-yang-lumayan secara berterusan kepada penerima rasuah jenis peringkat ini.

Selalunya, bagi mereka yang buta-hati, benak, bebal, bodoh, lemah-fikiran, IQ-rendah kedunguan, dangkal, bongok, tolol dan bahalul sahaja yang tidak sedar akan kewujudan rasuah pada peringkat ini dan jika sedarpun, si-bahalul tadi hanya mensifatkannya sesuatu yang HALAL dan diterima oleh ALLAH serta syarak. Kadang2 imam, mufti-besar mahupun KETUA-HAKIM pun membenarkan pengamal rasuah peringkat ini.

Rasuah ini akan jatuh-taraf kepada peringkat-Rasuah-Bersekutu-Legal jika pengamalnya 'lawan-towkey'.

Rasuah seks terkategori dalam rasuah jenis ini, tetapi dengan syarat, wanita yang terlibat hendaklah berwajah lawa, cun atau Pan-Asian. (Paling kurangpun macam Dynas buat skalar masa sekarang)

Walaubagaimanapun jika sudah tidak bernasib baik lagi, penangkapan terhadap si-pelaku rasuah peringkat ini akan terjadi setelah:

1. pelaku yang terlibat telah bersara atau tidak berkuasa lagi
2. pertukaran kerajaan
3. suatu amendement/pindaan thdp rang-undang2 dibuat
3. atau ketiga2nya sekali



elhias: "i ni hadiah untuk u, daripada seseorang tau...tp janji tau... u kena buat something on behalf........mmmmmmm... mau makan laaa ni...ehehehehe....

Labels: , ,

..

Tuesday, November 06, 2007

Permasalahan Rasuah: Bila Sandiwara BPR Goyah Tak Menjadi


elhias: nork siasak ambo wat gapo...ambo dah kayo. toksir duek hare.. hok oghe susoh tu loo patuk gi siasak. buduh betul demo. ambo teraje tubik daroh selallu...

Sejak akhir2 ini BPR seolah2 tidak cukup tangan untuk menyelesaikan banyak kes. Mungkin kes tertunggak. atau kes yang sengaja diadakan2 demi pilihanraya semoga kelihatan peranan berwibawa partai yang memerintah iaitu BN dan komponen2nya.

Yang maha peliknya, mengapa pula BRP sibuk-sibuk nak mencungkil kes 16 tahun dulu, kes rasuah antara towkey2 balak dan MB-Kelantan. Kes tu dah 16 tahun lampau. Kemudian, MB-Kelantan pula tiada mengambil apa-apa rasuah daripada towkey itu. Cuma BRP hendakkan nama siapa towkey balak yang cuba merasuah tersebut. Jika tidak, MB-Kelantan akan didakwa.

Banyak lagi kes yang patut disiasat. Iaitu kes terkini, Kes yang hangat diperkatakan dan boleh meruntuhkan imej, reputasi orang Melayu itu sendiri. Dengar-dengar beberapa orang menteri dalam kabinet terlibat dalam kes-rasuah ini. Apatah lagi kes rasuah KPN langsung tidak disiasat.

Tapi alih-alih, senang2 shj kes rasuah menteri dan pegawai kanan terbabit digugurkan. BPR kata ia tiada-kes. Sebab tu digugurkan dengan tidak perlu disiasat. Tapi yang peliknya kes-16 tahun lalu pula nak disiasat walaupun rasuah tu tak menjadi.

Kes berat terkini tak nak siasat.
Kes lapok yg tak menjadi nak siasat.

heran-heran. sandiwara dengan sutradara tak menjadi.

orang Melayu memang tak pandai berlakon. bosan.
Nampak sangat. patutlah filem pun bosan. Botak jer lebih.

Labels: , , ,

..

Monday, November 05, 2007

Persoalan Atas Sana: Pembelian Kapsul Untuk MENGANGKASAKAN bangsa ?




Untuk membakar semangat anak2 muda untuk menjadi angkasawan Malaysia tidak menjadi hal. seribu orang? duaribu orang? empatribu orang? orang Melayu ke angkasa tidak jadi hal. Sesiapa pun sanggup. asalkan budget cukup.

Yang menjadi persoalannya untuk membakar semangat anak2 Melayu membuat 'kajian' di atas sana yg betul2 kajian dan hasil kajian dapat digunakan oleh Malaysia secara menyeluruh.

Itulah yang liat sebenarnya.

Membuat kajian bertaraf dunia dgn bajet terbesar negara tidak sama kajian taraf individu spt buat PhD mahupun master.

Ia perlukan satu-Team. Bukannya satu-orang seperti kera-sumbang. buat kajian sorang-sorang.

Satu team berulang-ulang ke angkasa bukannya bajet yang sikit kawan!!!................
Gunakan kaedah mendarab kawan..........!!!!

Tulisan2 teknik dan output2 ilmiah kajian angkasa hendak dibukukan sebagai bukti. Bukannya hanya 'diari' dgn pengalaman bermain yoyo sahaja. Kemudian ke sana-sini lagaknya mengalahkan superstar.

Kemudian hasil kajian hendak menguntungkan bangsa. Kalau boleh hendaklah 4 hingga 5 kali ganda lebih untung daripada modal semasa membuat kajian.

Kalau tidak, nanti orang lain akan silap faham, orang melayu hanya makan angin menaiki space-taxi. Kalau macam tu sesiapa pun boleh.

Kadang2 terfikir tentang anak2 Melayu yang keluar negara belajar dengan budget 'seciput' selama 4 tahun tapi masih gagal menghasilkan apa2 thesis. Wang juga habis dan dipertikaikan.
pot-pet pot pet mulut orang tak abis2 mengata.

Inikan pula angkasawan............................

Labels: , ,

..

Saturday, November 03, 2007

Permasalahan Ummah: Kurdish Berkudis Lagi




"Tersilap Pilih Kawan"

Begitulah istilah yang boleh dikaitkan dengan bangsa yang paling malang iaitu bangsa Kurdish yang tinggal melata di antara Selatan Turki, Utara Iraq, Syria dan Timur Iran.

Jika puak ini TIDAK disabitkan dengan bangsa Salahuddin Al-Ayubi, siapa nak ambik kisah?

Pemuafakatan antara puak kurdish di utara Iraq dengan US untuk menggulingkan rejim Saddam dahulu memang suatu kesilapan.

"Kawan Makan Kawan." "Kawan Tak Pilih Kawan"

Tetapi,
Sekarang ini, US dan Turki berkerjasama pula untuk menghentam PKK (Kurdistan Workers Party) yang cuba untuk menubuhkan negara atau wilayah autonomi di Selatan Turki.

Walaupun PKK secara langsung tiada perkaitan dengan puak Kurdish di Utara Iraq, namun apa yang dilihat, persekongkolan antara Ankara dan Washington dalam hal ini memang merugikan
puak Kurdish secara global.

elemekkk.. siannyerr........ish..ish..ish..

Tak tahulah, apa akan terjadi kalau Allahyarham El-Tuanku Es-Sallahuddin El-Ayyubi tahu bangsanya jadi macam ni kat dunia ni setelah peninggalannya.

terhina betul...

sedih den...

sumber rujukan <--------- klik sini

Labels: , , ,

..

Friday, November 02, 2007

Persoalan Minda: Susu Dapat Membenteras Korupsi ? (Teori 1)


elhias: Berbekalkan teknologi yang canggih dan daya keintelektualan yg tinggi, barat telah dapat menghasilkan mutasi gen ke atas seorang lelaki yang dapat menghasilkan susu-tetek (via genetic engineering). Dengan ini kebergantungan hidup dengan lembu dan masalah kekurangan bekalan dapat dikurangkan jika peperangan besar-besaran berlaku.



Ramai juga yang tertanya2 denganku apakah pertalian antara susu dan korupsi? Secara direct, memang ia tiada mempunyai pertalian apa-apa. (he.he.he..) yang sebenarnya korupsi mempunyai perkaitan secara direct dengan mentaliti dan daya pemikiran seseorang itu atau sesuatu bangsa. Bangsa yang mempunyai daya mentaliti dan keintelektualan yang tinggi selalunya jauh sekali untuk terlibat dengan korupsi. Kerana korupsi ini, secara logiknya adalah suatu perbuatan yang difikirkan amat bangsat dan terhina, juga melanggar norma-norma kehidupan manusia di samping boleh dilabelkan sebagai pengkhianat pada level tertinggi duniawi.

Manusia-manusia yang mempunyai keintelektualan yang tinggi, sesungguhnya mempunyai kapasiti pemikiran yang bernas lagi unik berpadu memupuk keanjalan pemikiran mencorak kreatif. Individu yang kreatif adalah tergolong dalam golongan yang cemerlang. Terdapat sesetengah golongan yang cemerlang, ada antara mereka yang berfikiran genius. Mereka yang genius ini selalunya lebih cenderung menumpu dan memikirkan sesuatu yang dapat membantu memudahkan kehidupan manusia-manusia yang lain dengan ciptaan terbaru mereka di samping
memberikan sumbangan yang amat bermakna kepada bangsa mereka sendiri.




Sesungguhnya kajian saintifik telah membuktikan bahawa susu amat baik bagi pertumbuhan kecerdasan minda dan otak. Justeru itu, secara tidak langsung ia dapat memupuk daya kreativiti yang cemerlang terhadap pertumbuhan minda individu itu. Dan pembangunan masyarakat yg menyeluruh bagi skalar yang lebih besar. Masyarakat yang kreatif adalah amat cemerlang dalam kehidupannya dan secara tidak langsung ia dapat menghindarkan
diri daripada gejala2 yang tidak sihat, contohnya perbuatan menyeleweng dan korupsi. Ini adalah kerana masyarakat yg kreatif tersebut dapat melahirkan idea2 kreatif yang bernas untuk menjamin kecemerlangan hidup mereka. Jika mereka bekerja di sektor2 awam/mahupun swasta, biasanya mereka tidak berfikir untuk kaya atau untung cepat dengan melakukan korupsi. Sebaliknya mereka lebih gemar memikirkan bagaimana untuk melipatgandakan produktiviti.

Terdapat sesetengah dari kita ada mengatakan bahawa, bangsa Melayu pada umur dewasa terutama yang duduk di kawasan luar-bandar terlalu kurang konsum susu berbanding dengan mereka yang duduk di bandar. Ada sesetengah daripada mereka (Melayu) berasa jijik dan malu meminum susu dikhalayak ramai kerana perbuatan itu boleh disamakan dengan perbuatan budak kecil dan tidak matang.

Kalau nak fikir, betul la kot... he..he.he.

masih teringat semasa bersekolah dahulu, remaja2 Melayu sudah tidak minum susu dan jijik dengan perbuatan minum susu. Di asrama, sesiapa yang mempunyai susu dalam almari masing2 akan dilabelkan sebagai budak manja dan berhingus dan seterusnya akan disisihkan daripada komuniti. Dan ada antara mereka (jumlah yang kecil) diejek dan dihina kerana menyimpan dan meminum susu tersebut. Minda remaja2 Melayu tersebut lebih cenderung kepada meminum teh/kopi dan menghisap rokok pada kadar yang banyak supaya kelihatan lebih brutal. Bukannya apa, ini mungkin disebabkan pengaruh Hollywood seperti RAMBO lakonan Sylvester Stallone. (Padahal Rambo mendapatkan susu dan telur dalam kadar yang banyak sehari-harian untuk membentuk muscle dan ototnya)

Untuk membuktikan teori aku itu, mari kita lihat perbandingan negara-negara yang penduduknya mengamalkan tabiat meminum susu dengan negara2 yang kurang mengamalkan tabiat meminum susu dari segi INDEKS KORUPSI Antarabangsa (world CPI index)

sumber 1 Transparency world<---------- sila klik
sumber 2 wikipedia <---------- sila klik



List top 14 negara2 yg kurang mengamalkan korupsi ======================================


1. Finland (industri Tenusu)
2. Denmark (industri Tenusu)
3. New Zealand (industri Tenusu)
4. Sweden
5. Belanda/Switzerland (industri Tenusu)
6. Norway
7. Canada
8. Australia (industri tenusu)
9. United Kingdom
10. Austria
11. German
12. Japan
13. Ireland
14. France

KESIMPULAN
---------------

Daripada list tersebut, dapat dibuat kesimpulan secara tidak langsung bahawa, dengan mengamalkan tabiat meminum susu, ia dapat minimumkan pemikiran ke-arah KORUPSI, dalam masyarakat.

Sudah menjadi suatu fakta bahawa MAJORITI bangsa2 kulit putih hidup mengamalkan meminum susu, tidak kira sama ada pagi, petang dan malam. Yang paling lahanatnya tidak kira yang dewasa mahupun si-tua bangka pun tidak terlepas daripada meminum susu ini pada kadar yang melampau. Itulah yang aku peliknya.

Akibatnya orang kulitputih secara intelektual, kurang berfikir untuk dengki-mendengki sesama sendiri dalam sesuatu negara. Sebaliknya kedengkian dan perbuatan lahanat mereka lebih ditujukan kepada bangsa dan agama yang lain daripada mereka.




Yang menjadi persoalannya, terlalu ramai sebenarnya orang-orang Melayu di kampung2 yang bergantung hidup mereka dengan tembakau berbanding susu. Ini termasuk jua bergantung hidup dengan meminum teh dan kopi-o di mana kesemuanya MUNGKIN meninggalkan impak yang negatif bagi si-peminumnya.

Rasulullah SAW berserta nabi2 yang lain, dengar khabarnya pun menggalakkan ummatnya meminum susu-dan-madu. Walaubagaimanapun aku tidak berjaya untuk provide hadithnya. Sendiri cari laaa.


sekian, terima kasih.




elhias 2: Inilah akibatnya jika kurang meminum susu. sering bercakaran dan dengki mendengki antara satu sama lain. Korupsi dan pertelagahan sesama bangsa menjadi-jadi. Otak tengah gagal berfungsi untuk mengeluarkan hormon daya-berfikir tentang bahayanya penyelewengan dan rasuah serta impak kepada masyarakat khususnya masyarakat Melayu.
lihat: mata bundar kekuningan, berurat-urat memikirkan bagaimana untuk untung cepat tanpa usaha halal. Yang seorang lagi tu sedang bermimpi bagaimana untuk mengampu supaya jawatan dikekalkan sehingga ke hari kiamat. Imej paling kanan adalah idola sembahan bagi mereka yang mengamalkan korupsi dan pengkhianat bangsa.


Nota: 1. Susu dan Elhakim tiada sebarang kena-mengena. Elhakim provide theory. Jika terlihat Elhakim mengamalkan korupsi, itu adalah perkara biasa. Jangan salahkan dia.

2. Sori la Mat, hujjah mengenai Ketua-siasatan jenayah komersial yg difitnah oleh IGP/KPN (akibat police-civil-war) , tidak dapat aku terima kerana kedua-duanya memang towkey korup. (walaupun belum dibuktikan secara scientific). Bagi Ketua Polis Negara, Mungkin boleh rujuk pada bapanya. Keh..keh.keh.

Labels: , , , ,

..

Thursday, November 01, 2007

Persoalan Kredibiliti Polis: Antara Pengkhianat dan Penyelamat Bangsa


Elhias: " tak payah susah-susah pikirlah kome semua...akulah si-pengkhianat bangsa dan si-pemakan rasuah tu.... logiknya bila aku 20 tahun makan rasuah, bukan setakat orang bawahan aku jugak makan. Orang atas aku tu apa kurangnya.....he.he.he.. logikla beb..akukan orang Melayu. Kalau tak aku makan...orang lain pulak makan...miss soruuu..."

Bagi Polis, pihak yg tidak sehaluan dengan kerajaan dipanggil perusuh.
Bagiku pula
Bagi Pengarah Penyiasat Jenayah Komersial yang menyeleweng, boleh dipanggil sebagai PENJENAYAH KOMERSIAL YANG MENGARAH.

Sehingga lemah otak dibahagian depan bila berfikir...

bagaimana seseorang yang berjawatan paling tinggi seperti pengarah boleh terlibat dan menjadi ketua kepada segala aktiviti2 jenayah komersial di Malaysia ini.
dan berapa banyak pula pengikut-pengikutnya.

Segala kegiatan-kegiatan komersial di Malaysia ini, normally, dikuasai oleh bangsa-bangsa lahanat yang tamak yang dikenali sebagai bangsa-Cina.
Bagaimana pula Ketua-Penjenayah Komersial dan pengikut2nya yang berpangkalan di Bukit Aman menangani bangsa-bangsa tamak ini. dan apa hubungkait mereka dengan penjenayah2 tersebut jika dilihat terdapat term2 mahkamah spt:
1. menyeleweng
2. menerima rasuah

Keberadaan bangsa-Cina dalam penguasaan dari segi ekonomi/komersial di negara kita adalah pada tahap yang teratas. Melayu pula pada tahap yang paling bawah.
Apakah peranan buruk dan sumbang-mahram yang telah dimainkan oleh si-Ketua-Penjenayah tersebut yang berpangkalan di Bukit Aman dalam hal ini?

Kadang2 term seperti di bawah
1. Menyeleweng
2. Penjenayah
3. Pengkhianat
adalah amat berkait-rapat sekali.

Istilah Petualang atau pengkhianat bangsa dengan sifat Munafiq sebenarnya adalah sinonim. Cuma weight dan kegiatan mereka yang berbeza. Dalam konteks ini, bagiku adalah sama sahaja. Sebab itulah Ketua-penjenayah dan PENGKHIANAT bagiku tidak boleh dipisahkan.

=============

Yang sedihnya apabila terjebak dengan kesalahan, pertukaran identiti seperti
1. memakai kopiah
2. ingin menunaikan haji
3. ingin menunaikan umrah
4. bekas pelajar institusi keagamaan dan faham akan selok-belok Islam itu

sering bermain dibibir si-tertuduh atau si-pesalah tadi.



dan yang peritnya secara tidak langsung, Agama Islam itu akan terus terpalit dengan kekotoran sifat2 Mazmumah duniawi.

Apabila disoal-siasat, perkataan2 defend mechanism seperti dibawah sering mengiringi soalan iaitu:
1. Aku bersumpah dengan nama Allah..
3. Allah itu dan Allah ini...Allah begitu...Allah begini

sehingga...
Seolah2 ALLAH itu, adalah si-pesalah seorang yang punya (bukan dipunyai oleh orang-lain). Betapa dalam konteks ini, terlalu rapat pertalian antara si-pesalah yang sedang disoal-siasat tersebut dengan ALLAH.
Segalanya adalah ALLAH.
sikit2 Allah. Sikit2 Allah. Tidak lekang perkataan Allah itu bermain di-bibir individu2 yang disoal yang dikaitkan dengan kesalahan jenayah komersial tersebut. (lihat kes Sharifah Aini yang dituduh memburukkan nama Siti Nurhaliza. tentang perakuan sumpahan beliau)

Yang peritnya semasa si-pesalah tadi membuat kesalahaan, tiada pula dirasakan Allah itu mempunyai perkaitan dengan dirinya. Itu yang aku peliknya.

Mari kita Bayangkan kalau terdapat pertubuhan dakwah yang berdakwah semasa si-pesalah tadi sedang merancang untuk melakukan perbuatan jenayah.

Apakah yang beliau kata terhadap si-pendakwah tadi ?????? Itulah yang menjadi persoalan aku sekarang.
(he.he.he.)

Labels: , , ,

..

Permasalahan Bangsa: Bangsaku Perlukan Susu itu...oh!...


elhias: bandingkan gambar ini dengan gambar aku (pada ABOUT-ME).
cara dan teknik penghisapan ternyata amat berlainan sekali.
Itulah kesilapan aku yang paling nyata. Pada skalar yang lebih besar,
Rata2 lelaki Melayu lebih mirip kepada gaya-aku merokok.

analisis Non-Numerical tahap Non-Deterministic searching theory thdp bangsa Melayu aku berbunyi:
===========================

teori 1. perasaan normal manusia cenderung kepada naluri membuat perbandingan dan berlumba-lumba antara satu sama lain.

teori 2. perasaan normal manusia cenderung kepada bersosial dan bermasyarakat dengan manusia yang lebih tinggi taraf-hidup daripadanya. contoh persahabatan antara pegawai kerajaan biasa dengan politikus dan jutawan-berniaga.

teori 3. perasaan normal manusia cenderung gembira jika lawan mereka jatuh semasa sesi-kejar-mengejar itu.

Kajian Kes adalah terhadap Negara yg mengamalkan sistem separa demokrasi bercorak mesra-pemodal. (capitalist-friendly) spt malaysia.


pemerhatian fakta:
===============

1. politician yang berkuasa (spt pak2 menteri) nampaknya diberi ruang dan peluang untuk memegang jawatan yang banyak berserta elaun-khas serta saham-khas baik yang terbuka mahupun tertutup.

2. Sebaliknya, Penjawat-Tinggi-Awam masih tertakhluk kepada suatu kanun yang TIDAK membolehkan memegang mana2 jawatan-Luar serta punca kewangan-luar selain daripada jawatan kerajaan tersebut (contoh jawatan-luar eksekutif mahupun pengarah untuk syarikat luar/swasta)

3. Oleh kerana Penjawat-Tinggi-Awam mempunyai kecenderungan seperti (teori-1, 2 dan 3) iaitu bersosial dengan menteri2 dan mereka yang berpangkat besar, maka penyelewangan, korupsi, rasuah berlaku secara terbuka mahupun senyap2 KERNA INGIN CEPAT KAYA DAN HIDUP MEWAH. Memegang sesuatu jawatan dalam perniagaan secara senyap2 turut timbul.

4. Yang paling buruknya, jika keseluruhan jabatan kerajaan terpaksa menerima keadaan korupsi kerana suatu tradisi yang telah diamalkan turun-temurun dari suatu generasi kepada generasi yang berikutnya.
seperti jabatan polis dan kastam. termasuk imigresen, pelajaran dan lain2.




Natijah dan Akibat
==============

a. Oleh kerana Penjawat Awam adalah majoritinya, Melayu, dalam pemerhatian fakta-3, maka tumpuan fokus terhadap pekerjaan serta membangunkan ummah dan bangsa akan terjejas.

b. Dengan wujudnya teori (1-3) di atas, (bergandingan pemerhatian fakta 1 & 2) maka penyakit berprasangka-buruk, dengki, khianat akan terus berleluasa dalam masyarakat-Melayu. dan sebab itulah bangsa Melayu ini sangat lemah. dan Tradisi-resmi-ketam dalam masyarakat Melayu akan terus tercetus, bercambah dan terus subur. dan inilah yang memberikan impak yang maha-negatif terhadap pembangunan bangsa Melayu itu sendiri.

c. dan begitulah seterusnya. sehingga bila-bila.



Siapa yang patut dipersalahkan?
====================
1. sistem
2. politician yang memerintah
3. maksud keseimbangan dan pengagihan kekayaan tidak sama rata di atas fakta 1 & 2


Langkah2 Mengatasi
===============
Rekomen, suatu jenis susu untuk bangsa Melayu. Susu ini adalah untuk
1. Aku dan orang2 aku,
2. untuk kau
3. untuk mereka dan dia

Guna susu tersebut telahpun diadaptasi daripada suatu iklan-komersial susu-bayi dalam TV sejak akhir2 ini. Quotation susu itu berbunyi:

Otak kita terdiri daripada berbillion-billion sel-otak. Pada asalnya, sel-sel otak itu tidak bersambung dan berkomunikasi antara satu sama lain. Setelah meminum susu ini, maka sel-sel otak itu akan berkomuniksi dan berhubung antara satu sama lain dan menyebabkan pemahaman tentang kehidupan akan lebih menyeluruh dan ini menyebabkan otak kita akan jadi lebih pintar dan pandai.

manusia yang mempunyai kualiti dalam corak pemikirannnya, selalunya tidak akan melibatkan dirinya dalam apa-apa jua kesalahan yang boleh mencemarkan reputasi baiknya. dan justeru itu, individu yang berkeadaan seumpama itu akan membentuk suatu masyarakat yang anti pada korupsi yang membolehkan mereka memberi sumbangan pada pembangunan bangsanya sendiri. Keintelektualan yang tinggi pada bangsa Melayu sudah pasti memberi keuntungan kepadanya sendiri.

Yang masalahnya Keintelektualan dan daya pemikiran yang tinggi selalunya hampir tiada dikaitkan dengan Melayu.

================

Mari bayangkan, apa orang-lain jawab, jika perihal keintelektualan Melayu di-tanya secara umum?


segala2nya disebabkan korupsi. Maka itulah puncanya........

just my two-cent

Labels: , , , , ,

..

Permasalahan Rasuah: Perundangan dan Main-main



oh! i luv guy who luv rasuah

-syaitan kelas F /bribery

he..he...

Lebih 100 segmen berita dalam keseluruhan media-arus-perdana untuk hari ini shj kesemuanya tentang penangkapan rasuah.
kesian...anggota polis pangkat jenderal 3-bintang pun jadi mangsa. Baru nak suap nasik dan bersedap2 dgn anak-bini dah pintu rumah kena-ketuk.

yg jenderal 5 bintang tak kena ker ?
hmm.. patutla...
anak ulamak kot...
sbb tu la payah kena.
Ayah dalam kubor dok berdoa.
lagipun berkat perut mak kamu.

he.he..he.

Tak tau entah demam apa TV-radio juga suratkhabar kita sejak akhir2 ini.

he.he.he.

Terlampau banyak kes rasuah. Rasuah-di-sana sini.

Tapi jangan takut..........yang tertuduh pasti terlepas (if-and-only-if orang atas kasi backup). Maklumlah jenis mahkamah di Malaysia ini adalah jenis kangaroo dan hakimnya pula jenis Berok.

hmm..
tapi pelik ek...? menteri dan KPN payah sangat nak kena???
oopss sori..
diaorangkan amalkan hikmat-penyelewengan-jenis-yang tak nampak iaitu pro-mengampu ke-atas-mereka-yang-berkuasa. sori..lupa... dh tua..he.he.he

walau apapun, Yang ini cuma salah satu proxy--cara berkempen BN setelah banyak pembongkaran di sana-sini melalui media-elektronik kelas-C--peringkat outlaw iaitu "internet".

Pungutan suara pre-pilihanraya di beberapa kawasan rahsia menunjukkan indeks berjaga-jaga kerana kekuatan pembangkang mencemaskan pihak-pencadang.

he.he..he...

Tapi jangan risau, jangan khuatir, jangan ragu, jangan bimbang. Pihak Pencadang tetap menang. tetapi perlulah menggunakan khidmat terakhirnya untuk menang lebih selesa... iaitu:

jeng..jeng..jeng..

...
...
...

HIKMAT ALAM-SEMESTA SPR peringkat KE-12.

"DEPAN TELUNGKUP, BELAKANG TAK NAMPAK"

Labels: , , ,

Online Users
eXTReMe Tracker