..

Saturday, April 16, 2011

pertikaian: keberkesanan kajian statistik~ panitia zentrum dipersoalkan ???


elhias: bla..bla statistik..bla..bla.statistik.bla..bala.. akhirnya khaark pttuiii !!!

hehe

geli apabila mendengar nama ini diulang-cakap selepas keputusan PRN-Sarawak. sebelum itu, nama ini dijulang2 seolah2 ia ahli nujum mojarobat yang mempunyai semangat keberkesanan yang utoh.

sebenarnya pada mulanya, aku menaruh kepercayaan terhadap kajian ini pd 50-50. karena sebarang simulasi bagi aku, tiada mempunyai jawaban mahupun prediksi yang sah.

tetapi apabila aku merujuk kembali analisis terhadap kajian ini yang 80% tepat, maka aku gerakkan ketepatan prediksi ke angka 70%-30%. 70%-PR menang. selebihnya adalah sebaliknya.

kini angka prediksi itu hanyalah suatu harapan yang musnah. hehehehe...


namun yg peliknya apabila kajian ini dibuat ke atas kemenangan parti memerintah, pasti tepat. itulah yg membuatkan aku bingung.


apabila aku semak kembali, maka aku sudah ketemu jawabannya. kajian ini hanya mengambil sampel rawak responden dalam 1000 orang sahaja dengan confident interval bawah 80% bangkali. pembolehubah 'variable' tiadalah aku ketahui.

namun kajian ini tidak mengambil kira.
1.undi hantu
2.peti undi dibuang.
3.undi-pos
4.lampu terpadam semasa pengiraan undi

dan sebagainya.

kalau betullah ke-empat2 itu terjadi, zentrum tak perlu bersusah payah membuat kajian lagi.

Labels:

2 Comments:

Blogger rastom said...

sample ambil sekitar Kuching, memang betol la menang, kawasan lain Zentrum mana ada helikopter.

3:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam bro, tun elrastom,

ehehe..


bukannya apa, saya ada terbaca kajian mereka bahawa

37 DUN lepas ke-tangan pembangkang.

dan ada yg memberitahu sampel dan responden itu sehingga mereka yang hidup di pendalaman.

wallahuaklam...

El-basyeeerahhh.. mungkin tahu perkara ini.

hehehe


-Elhakim on da run

5:14 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker