..

Sunday, November 05, 2006

Aku dan Sa-orang Aku

Sering sahaja aku kesaorangan.
Kesaorangan diri di dalam hidup ku ini.

Memang hidup didalam dunia ini penuh dengan teka-teki.
Ramai manusia .....tentu...dan tentu banyak ragamnya.

Aku sedar....
Tidak ramai yang dapat mengerti sikap, kelakuan dan seleraku.
Aku dapat memahami tentang itu dan menerima hakikat itu!

Ramai yang tidak suka berkawan dengan ku kerana aku terlalu berterus terang didalam perkataan ku.
Terlalu berterus terang didalam tulisan ku.
Tidak tahu berlembut bahasa bermanis bibir....
Dan aku juga tidak pandai berpura2 untuk cuba menyenangkan hati mereka atau berpura2 mengambil hati mereka dengan kata2 yang manis lagi sedap didengar telinga!

Aku sedar tentang itu!
Siapalah aku di sisi mereka....yang sering sahaja tidak pandai menyenangkan hati mereka!

Cuma sang angin sahaja yang dapat mengerti tentang diri ini dan hati ini!
Kerana itu...
Aku tidak mempunyai ramai kawan...
Aku sentiasa bersendiri dan kesaorangan...

Aku yang sendiri dan kesaorangan ini....sering sahaja mendengar hembusan sang angin yang meniup2 dan membelai2 telinga ku ini.

Sering bersendiri dan senang berbicara dengan sang angin!
Sang anginlah teman ku!
Sang anginlah sahabat setia ku.
Yang senentiasa sahaja menemani aku dimana sahaja aku berada.
Sang angin tidak pernah marah kepada ku.
Aku tidak perlu berpura2 kepada sang angin kerana sang angin sangat mengerti akan perasaan hati ku dan kata2 ku!
Sang angin tidak pernah meninggalkan diri ku kesaorangan.
Dan aku percaya bahawa ..... sang angin tidak akan pernah membiarkan diriku kesaorangan diri sehingga hayat ku!

5 Comments:

Blogger Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

salam..entahla perlu atau tidak..sy ingin beri definisi pawana=angin..dn berseorangan tidak jua bererti seorg diri..semua yg kita lalukn dlm hidup sendirian..mula dr lahir hinggalah nafas terakhir nnt...usah risau pd sendiri kerna kdg2 dlm sndiri kita temukan ketenangan bukan?
anyway, mnjadi diri sndiri itu sy sokong penuh..andai mereka boleh terima seadanaya..kita wajar gmbra.tp andai merekea tidak terima.wajar jua gmbira kerna setidk2nya kita x dikelilingi insan hipokrit..benar kan?betulkan andai sy silap..
reply kat blog sy yer andai mahu reply..thnks:-)

11:20 AM  
Blogger aku said...

persoalan sebenar diri saudara adalah cara saudara berfikir.. saudara berada dalam lingkungan aka semata-mata..ruang lingkup saudara adalah logik akal dan tidak lebih dari itu.

Namun sebenarnya akal terbatas kerana akal adalah anugerah buat manusia oleh Allah bagi digunakan di dunia ini sahaja.

DiberiNya akal..diberinya petunjuk (Al Quran dan sunnah) namun keupayaan dan daya usaha kita mentelaah petunjuk tersebut terbatas.

Lalu jadilah kita sepertimana diri kita yang berada dilingkungan akal semata-mata. Apabila ini terjadi, sikap dan perlakuan saudara hanya dalam batasan yang terhad.

Saudara akan bertindak dan berfikir secara logik dan agak berkepentingan ( memikirkan diri sendiri) dan sedikit kalau melibatkan kepentingan orang lain atau alam ini sendiri.

Terus terang saya katakan bahawa kalau ini berterusan, saudara akan mengundang masalah yang lebih teruk dan dasyat..percayalah..saudara harus berubah dan melihat kembali cara saudara berfikir dan kembali kepada petunjuk yang sebenar yakni AlQuran dan sunnah.

Sebagai sahabat saya mendoakan buat saudara agar diberi petunjuk dan ketenangan :)

7:15 PM  
Blogger Elhakim said...

kepada sahabat/saudara segama ku aku...

Keraguan saudara mengenai diri aku telahpun dijawab dalam post aku yang berikutnya sila lihat jika sudi.

-wasalam.

10:27 PM  
Blogger Elhakim said...

pawana malam.

Bagi saya, Betul apa yang saudari fikirkan.
saya kira. mungkin saudari pun kesaorangan juga. kerana saudari kelihatan memahami konsep 'kesaorangan' ini. Apa-apapun itu cuma persepsi saya sahaja.

10:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Salam elhakim,

'Sang angin' kiranya bole disamakan dgn sang 'asap rokok' ya...sang asap rokok yg sentiasa menemani...heavy smoker ya?

Insan kerdil - mSfaz

7:00 AM  

Post a Comment

<< Home

Online Users
eXTReMe Tracker